Gå til innhold

Kvalitetstap fra PC --> stereo. Nytt lydkort..? Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

*N00b i nød*

 

Jeg viste Spotify til mine foreldre, som ble ganske begeistret. Nå vil de koble laptopen til stereoanlegget. Stereoanlegget er gammelt, og har sånne analoge rød og hvite RCA-lydkabler inn. Iallfall. Laptopen har 3,5mm minijack utgang. Jeg hadde en overgang fra 3,5mm til RCA. Det funker fint. Men lyden er ikke akkurat super.

 

For å finne hvor problemet ligger kjørte vi en liten test:

1) vi spilte en sang fra en CD direkte i stereoanlegget. (Som referanse)

2) vi spilte samme sang, samme CD fra PCens CD-ROM

3) vi spilte samme sang fra Spotify

 

2) og 3) ga akkurat samme lyd, mens 1) var merkbart bedre. Så vi tror at problemet er enten

a) overgangen fra 3,5mm til RCA er dårlig

b) det innebygde lydkortet i laptopen

 

Så: hva er mest sannsynlig? Kan det tenkes at akkurat den overgangen jeg har er fissen, og at det kan hjelpe å kjøpe en bedre overgang? Eller vil man alltid ha et kvalitetstap med en sånn overgang?

 

Og: har vanlige eksterne lydkort sånn rød-og-hvit utgang?

 

Takker for all hjelp! :)

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at minijack --> RCA skal gå fint med tanke på kvalitetstap, dersom kablene er OK? At man altså ikke burde trenge et lydkort med RCA-utganger?

 

Er dessverre en laptop (dvs. lydkortet er integrert på hovedkortet. Realtek ett-eller-annet)

 

Forresten bestilte jeg nettopp en adapter til $1.09 fra dealextreme! :D Bare for å finne ut om det er et problem med den gamle adapteren. (ukjent type, gammel dritt jeg hadde liggende)

Lenke til kommentar

Problemet ligger nok i driver osv.

 

Ett tips som er meget viktig å følge er å ALDRI ha lydnivået fra lydkortet (Windows lyd osv) på mer enn max 80%. Mange setter denne til 100 og lar forsterkeren ta seg av resten. Da makser man ut volumet til PCen, og det følger med mye ekstrem forvrengning av lyden på kjøpet.

 

Greier du å beskrive bedre hvordan du opplever at lyden er forskjellig?

 

Mange kan lett blir forvirret av forskjellig volumnivåer fra forskjellige kiler, og ofte kalle det høyeste for best. Mange sliter med dette på det nye BD formatet, da de eldre Dolby Digital og DTS i utgangspunktet har ett høyere volum, og tror disse da er bedre.

 

Ett annet problem er at PCer legger til veldig mye støy, og spesielt mye støy kommer det når man mekanisk kopler sammen PC og stereoanlegg, da støyen som ligger i PCen kommer via skjermen i kabelen og inn i forsterker. Eneste løsning her er optisk kabel.

 

Men mange lav lydproblemene kan løses ved å bruke ett USB lydkort, som overtar for det interne lydkortet, og dermed blir kvitt støyen fra komponentene inni PCen (hovedkort osv gir støy til lydkomponentene).

 

Så lenge man kun tenker stereo så er ikke disse så altfor dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...