mongojarle Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Dette er en guide som tar for seg hvordan man kommer i gang med å bruke verktøyet CHKDSK (forkortelse for checkdisk) for å søke gjennom lokal harddisk etter feil. CHKDSK viser også integritetsstatus til filsystemet og sjekker overflaten på disken etter fysiske feil og såkalte bad sectors. OBS: Det er ikke garantert at CHKDSK kan fikse problemet du opplever. Dette er bare ett av mange verktøy for å gjennomsøke/sjekke datamaskinen for feil. Hvis du til stadighet opplever problemer, eller er redd for at datamaskinen din kan ta kvelden en dag, så anbefaler jeg (anbefaler egentlig alle) å skaffe deg en CD med diverse verktøy for å sjekke og fikse diverse problemer som kan oppstå. Eksempel på slike CD'er er: Hiren's BootCD Ultimate Boot CD Disse to er veldig greie å ha med å gjøre. Og man laster de gratis ned fra nettet og brenner de på en CD. Når man skal bruke den booter du bare maskinen din fra den. Litt om de forskjellige switchene Det er mulig å kjøre CHKDSK med forskjellige parametere, også kalt switcher. Disse kan brukes for å få utført forskjellige operasjoner. I guiden under har jeg bare brukt /r (som står for repair eller recover). Men det er ingenting imot at man kan bruke alle de andre heller. Man kan også bruke flere samtidig. chkdsk Viser status på disken på gjeldende stasjon. chkdsk x: Viser status på stasjonen (x:). chkdsk /f Retter feil på disken. Disken må være låst. Hvis chkdsk ikke kan låse stasjonen, får du tilbud om at den kontrollerer den neste gang maskinen startes. chkdsk /v Viser navnet på alle filer i alle kataloger når disken kontrolleres. chkdsk /r Finner skadede sektorer og gjenoppretter lesbar informasjon. Disken må være låst. Inneholder også /f og /p. chkdsk /l Viser størrelsen på log-filen. Kan også endre størrelsen på log-filen ved å skrive inn ønsket størrelse etter switchen i kilobyte. chkdsk /l Tvinger først volumet til å demontere hvis nødvendig. Alle åpne referanser til volumet er da ugyldige. Inneholder switchen /f. chkdsk /i Utfører en mindre intensiv kontroll av indeksoppføringer. chkdsk /c Hopper over kontroll av sykluser i katalogstrukturen. chkdsk /p Påtvinger en sjekk av disken, selv om disken ikke er merket "dirty" av Windows. De fire siste switchene gjelder bare for disker med NTFS filsystem. Dette avsnittet er bare et sammendrag av HW.no sin guide, som dere finner HER. Jeg vil ta for meg Windows XP (norsk), Windows Vista (norsk) og Windows 7 (engelsk). Ved ønsker kan jeg også skrive for Windows 2000. ALLE BILDER KAN KLIKKES PÅ FOR Å FÅ SE EN STØRRE UTGAVE! Windows XP VIKTIG: Du MÅ ha passordet til administrator kontoen din tilgjengelig. Hvis du ikke har peiling på hva det er, eller hva jeg snakker om, så er sjansen stor for at passordet er blankt (altså ikke noe passord). Du må også ha en Windows XP CD/DVD tilgjengelig. På dette tidspunkt regner jeg med at maskinen er av, og at Windows CD/DVD ligger i spilleren i datamaskinen. Det er også nødvendig at datamaskinen booter fra denne CD/DVD. Hvis den ikke gjør det, se i instruksjonsboken til hovedkortet eller søk på internett. Slå på maskinen. Skjermen vil etterhvert se ut som under. Du må da trykke på en vilkårlig tast på tastaturet innen 5 sekunder for å fortelle datamaskinen at den skal starte fra CD/DVD. Etter en liten stund vil installasjonsprosedyren for Windows starte, og det vil se ut som på bildet under. Vi skal bruke verktøyet "gjenopprettingskonsoll", så vi må da trykke på E for å starte dette. (Dere ser den grå linjen nederst, at E=reparer. Det er også beskrevet i det midterste punktet). Gjenopprettingskonsollet vil da starte, og det listes opp alle dine Windows installasjoner. Listen kan være vanskelig å se, men det er altså der det står 1: C:\WINDOWS på bildet mitt. Hadde det vært flere Windows-installasjoner, hadde listen hatt ett element nummer 2 osv. De fleste har bare en, og de fleste har denne på stasjon C. For å velge denne trykker man på tallet 1, etterfulgt av enter. Det spørres da etter passordet på administratorbrukeren. I mitt tilfelle hadde ikke denne brukeren noe passord (som er standard i Windows), så der trykket jeg bare på enter uten å skrive noe. Her har jeg startet CHKDSK, med switchen /r. Hva de ulike switchene betyr og gjør, kan du lese om i HW.no sin CHKDSK guide. Ved å velge /r, velger du også /f og /p. CHKDSK vil starte, og dette tar som regel litt tid. Denne disken jeg sjekker er på 8Gb, og sjekken tok 5-6minutter. Når CHKDSK er ferdig, vises en oppsummering av diskens status. Legg merke til linjen "CHKDSK fant og rettet opp en eller flere feil i volumet." Du kan skrive EXIT, og datamaskinen vil starte på nytt. Du kan også ta ut Windows CD/DVD'en. Windows Vista VIKTIG: Du må ha en Windows Vista/7 DVD tilgjengelig. På dette tidspunkt regner jeg med at maskinen er av, og at Windows DVD ligger i spilleren i datamaskinen. Det er også nødvendig at datamaskinen booter fra denne DVD. Hvis den ikke gjør det, se i instruksjonsboken til hovedkortet eller søk på internett. Slå på maskinen. Skjermen vil etterhvert se ut som under. Du må da trykke på en vilkårlig tast på tastaturet innen 5 sekunder for å fortelle datamaskinen at den skal starte fra DVD. Etter en liten stund vil installasjonsprosedyren for Windows starte, og det vil se ut som på bildet under. Her kan du velge ditt språk og dine innstillinger, så trykke Neste. Det er først nå vi får valg om å installere Windows på nytt eller reparere. Vi skal da reparere Windows-partisjonen vår, så vi trykker på "Reparer datamaskinen". Veiviseren vil nå søke gjennom datamaskinen etter forskjellige Windows installasjoner. Velg den installasjonen som ligger på disken du vil reparere. Selv hadde jeg bare en installasjon inne, så jeg måtte velge den. Trykk Neste når du har valgt. Her får du en rekke alternativer, og noen av dem kan jo kanskje være verdt å prøve ut. Vi skal bruke CHKDSK, så vi må velge det siste alternativet, Ledetekst. Trykk på den blå linken: "Ledetekst". Et ledetekstvindu åpner seg. Som du ser, kan du fortsatt gå tilbake til menyen. Den ligger bare i bakgrunnen. Som du ser starter CHKDSK i banen X:\Sources\. Vi må derfor skrive CHKDSK C: /r for å angi at CHKDSK skal sjekke disk C. Du kan selvfølgelig velge andre disker også. Her er prosessen startet. Dette kan ta endel tid, da det er mye som sjekkes. Tiden det tar er avhengig av mange faktorer, blant annet diskens størrelse, datamaskinens ytelse, samt antall filer. Jeg har her en 16Gb disk, med BARE Windows Vista Starter (32bit). Sjekken tok 4-5 minutter. Når sjekken er ferdig vises en oppsummering. Legg merke til linjen "Filsystemet er kontrollert. Ingen problemer ble funnet." Hvis problemer ble funnet står det her, det står også om den fikk fikset problemene. Sjekken er ferdig. Du kan lukke ledetekstvinduet, og starte datamaskinen på nytt, eller bruke et av de andre verktøyene. Windows 7 (bruker build 7068) VIKTIG: Du må ha en Windows 7/Vista DVD tilgjengelig. På dette tidspunkt regner jeg med at maskinen er av, og at Windows DVD ligger i spilleren i datamaskinen. Det er også nødvendig at datamaskinen booter fra denne DVD. Hvis den ikke gjør det, se i instruksjonsboken til hovedkortet eller søk på internett. Slå på maskinen. Skjermen vil etterhvert se ut som under. Du må da trykke på en vilkårlig tast på tastaturet innen 5 sekunder for å fortelle datamaskinen at den skal starte fra DVD. Etter en liten stund vil installasjonsprosedyren for Windows starte, og det vil se ut som på bildet under. Her kan du velge ditt språk og dine innstillinger, så trykke Neste. Det er først nå vi får valg om å installere Windows på nytt eller reparere. Vi skal da reparere Windows-partisjonen vår, så vi trykker på "Repair your computer". Veiviseren vil nå søke gjennom datamaskinen etter forskjellige Windows installasjoner. Velg den installasjonen som ligger på disken du vil reparere. Selv hadde jeg bare en installasjon inne, så jeg måtte velge den. Trykk Neste når du har valgt. Her får du en rekke alternativer, og noen av dem kan jo kanskje være verdt å prøve ut. Vi skal bruke CHKDSK, så vi må velge det siste alternativet, Ledetekst. Trykk på den blå linken: "Command Prompt". Et ledetekstvindu åpner seg. Som du ser, kan du fortsatt gå tilbake til menyen. Den ligger bare i bakgrunnen. Som du ser starter CHKDSK i banen X:\Sources\. Vi må derfor skrive CHKDSK C: /r for å angi at CHKDSK skal sjekke disk C. Du kan selvfølgelig velge andre disker også. Her er prosessen startet. Dette kan ta endel tid, da det er mye som sjekkes. Tiden det tar er avhengig av mange faktorer, blant annet diskens størrelse, datamaskinens ytelse, samt antall filer. Jeg har her en 16Gb disk, med BARE Windows 7 Starter (32bit). Sjekken tok 4-5 minutter. Når sjekken er ferdig vises en oppsummering. Legg merke til linjen "Windows has checked the file system and found no problems." Hvis problemer ble funnet står det her, det står også om den fikk fikset problemene. Sjekken er ferdig. Du kan lukke ledetekstvinduet, og starte datamaskinen på nytt, eller bruke et av de andre verktøyene. Og til sist: LYKKE TIL! Dette er min første guide. Hvis det er noe som mangler, eller kan endres på, si gjene ifra. Endret 4. april 2009 av jale Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1094737-guide-chkdsk-fra-gjenopprettingskonsoll/
Haraldson Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jeg syns det blir veldig uoversiktlig. Du sier at HWs artikkel er mangelfull fordi den bare gir en oversikt over switchene. Din guide syns jeg er like mangelfull da du hele tiden refererer til denne artikkelen, istedenfor å bare gjengi informasjonen. Må man klikke seg rundt til en hel del andre sider, blir det ikke noe kontinuitet i det. I mine øyne, i alle fall. Én ting jeg syns du kunne ha nevnt, som kanskje er åpenbart for de fleste, er hvordan man velger disken man ønsker å sjekke. Jeg mener å huske at jeg sleit med å finne ut at man faktisk må trykke på nummeret til venstre for hver disk, for å velge den. Kanskje jeg bare er dum. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1094737-guide-chkdsk-fra-gjenopprettingskonsoll/#findComment-13474157
mongojarle Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Endret litt i henhold til Haraldson sin kommentar. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1094737-guide-chkdsk-fra-gjenopprettingskonsoll/#findComment-13474483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå