Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Temperaturmåleren på rødt! Defekt?


Anbefalte innlegg

Jeg er en relativt fornøyd eier av en 2000 Nissan Primera 1,6 liter personbil. Men i dag tidlig skjedde det noe merkelig.

 

Jeg kjørte t/r Trheim-Værnes og oppdaget tidlig at temperaturmåleren på dashbordet sto på rødt. Det har jeg aldri sett før. Vanligvis står pilen på midten under kjøring. Nå sto den helt til høyre, altså på det røde. Etter noen minutter så gikk pilen sakte men sikkert tilbake mot midten og stoppet der den vanligvis ligger, for så å sakte gå mot høyre igjen. Sånn fortsatte måleren å gå fram og tilbake under hele turen. Min første tanke er da at sensoren er defekt. Men jeg er ingen ekspert så for alt jeg vet er dette et typisk symptom på at noe i bilen synger på siste verset.

 

En annen ting jeg har lagt merke til i det siste er at turtallet går litt opp og ned når bilen går på tomgang. Selv om AC er avslått. Det er "nytt".

 

Alle teorier mottas med hjertelig takk!

 

Div info om bilen: Står i oppvarmet garasjekjeller, skiftet olje i fjor sommer (w5/30 castrol?), brukes for d meste til korte kjøreturer, skiftet kjøleveske sommeren 2007.

 

Peilet olje i dag og det så bra ut. Det er egentlig det eneste jeg kan gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker bilen mye kjøleveske?

Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken.

 

Sjekk om du kanskje har en vannlekasje ved radiatoren/ slangene.

 

Kanskje en sikkring som har gått også viss den lyser hele tiden

Endret av Rockna
Lenke til kommentar
Bruker bilen mye kjøleveske?

Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken.

Hvordan vet du det?

 

En bil bruker ikke opp kjøleveske, iallefall så blir den borte av lekasje eller fordamping

 

Wikipedia

 

Radiators are used for cooling internal combustion engines, chiefly in automobiles but also in piston-engined aircraft, railway locomotives, motorcycles, stationary generating plants or any similar use of such an engine.

 

They operate by passing a liquid coolant through the engine block, where it is heated, then through the radiator itself where it loses this heat to the atmosphere. This coolant is usually water-based, but may also be oil. It is usual for the coolant flow to be pumped, also for a fan to blow air through the radiator.

Endret av Rockna
Lenke til kommentar
Bruker bilen mye kjøleveske?

Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken.

Hvordan vet du det?

 

En bil bruker ikke opp kjøleveske, iallefall så blir den borte av lekasje eller fordamping

En bil med defekt toppakning kan bruke kjølevæske.

Lenke til kommentar

Det var ganske enkelt for lite kjølevæske. Jeg var sikker på at det lyste en varsellampe når nivået ble for lavt, men så feil kan man ta. Stakk innom Alltid Bilservice etter jobb og de fylte opp med kjølevæske GRATIS. Gikk visst med 2-3 liter. Skal følge med framover nå om nivået synker igjen. Jævlig kjipt om det lekker.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...