Gå til innhold

Teknisk spørsmål rundt oppkobling av led dioder...


Anbefalte innlegg

Ser at Nettulf allerede har gitt et godt svar. Har laga et nytt skjema som kanskje viser det ganske bra.

 

post-68016-1239057228_thumb.jpg

 

Den kretsen du har der er nemlig en kombinasjon av begge de koblingstypene i tegningen, du bør bruke den som den er, fordi da slipper du å bytte noen komponenter. Håper tegningen gir deg en ide om sammenhengen mellom strøm og spenning i de to ulike kretsene.

 

I lampa har de koblet to og to LED's i serie som vist på ene figuren.. de har så satt sammen 15 slike koblinger i parallell bortover, som den andre figuren viser (har bare tegnet inn 1 LED's i hver).

 

Du trenger bare splitte opp de remsene og koble to av dem i parallell og serie.. som vist på denne skissen.

 

post-68016-1239057993_thumb.jpg

 

Håper denne belyser løsningen litt.

 

Mvh.

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah ja. Hmm jeg forstår nå. Kjenner jeg blir litt flau over at jeg ikke har tatt det før, men jeg har tenkt i litt andre baner. Jeg hadde nok også håpet at det skulle være mulig å koble i serie.

 

Jeg kan jo legge ved et bilde av hvordan lampen er tenkt å se ut. Jeg har laget en stålramme som jeg skal feste diodene på. Diodene skal dekkes av en tykt lag med corean (plast), for å prøve å få lyset gjevnest mulig. Jeg er likevell redd resultatet ikke blir like gjevnt som jeg håper på.

Utfordringen blir det å få plass til alt av kabler osv... Jeg vinner vel ingen transformatorer som gir mer enn 1A pr 12v?

post-6222-1239097700_thumb.jpg

Endret av eunaas
Lenke til kommentar

Skjønner godt problemet med kabler der, ideelt sett skulle du hatt en spenning på ca. 50 V, på den måten kunne du koblet 15 LED's i serie og tilsvarende lavere strøm og brukt mindre ledninger.

 

Ettersom du sikkert har litt tidsnød fant jeg den sterkeste batteri-eleminatoren på Clas Ohlson. Den kan levere 24 V og litt over 2 A. Noe som skulle holde for den koblingen jeg kom fram til.

 

Link finner du her.

 

Tok å regnet litt på hvordan koblingen blir da. Du kan da koble 7 LED's i serie, har lagd et skjema som viser hvordan jeg tror koblingen kan bli realisert uten altfor mye ledninger, men du må samtidig finne en ny motstand R, siden den som sitter på brettet antagelig er for stor.

 

post-68016-1239128740_thumb.jpg

 

På skjemaet har jeg lagt opp til at 3 og 3 brett parallell-kobles bortover, men samtidig må strømmen gå gjennom alle 7 LED'ene på vei i gjennom. Det gir en seriekobliing av 7 LED.

 

Den siste serien vil bare ha 3 brett og trenger derfor en egen motstand R som tilpasser strømmen for den separat, eller du kan droppe de 3 siste og motstanden om du ikke trenger riktig så mange. Tok utgangspunkt i 6 lamper ala 60 LED gir 6 * 60 = 360 LED's.

 

Jeg er usikker på om jeg har regnet ut motstandsverdiene riktig her. Så det burde noen andre dobbelt-sjekke. Håper dette begynner å ligne en løsning :)

 

Jan Ingar.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...