Gå til innhold

Bra videokamera til ferie fra Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal på ferie i 3 uker nå snart og har tenkt å kjøpe meg et videokamera fra Elkjøp før jeg drar. Pris bør ikke overstige 7-8000 kroner.

 

Jeg har lest Canon og vel noen Sony modeller kommer greit ut i test men trenger noen anbefalinger. Skal også kjøpe meg nytt digitalkamera for jeg regner med videokameraet ikke kan erstatte en normalt kamera fullt ut?

 

Jeg har sett for meg at videokameraet har følgende egenskaper:

 

- Stor harddisk

- Ikke så kjempe stort med tanke på at det er et ferie videokamera som skal drasses på

- Så god som mulig video og lyd kvalitet

- Godt batteri

 

Takk for forhånd for alle svar :)

Endret av mr_travel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe direkte modell å foreslå, men jeg vil anbefale minnekortbasert istedet for harddisk.

- Kameraet tåler mer, harddisk tåler ikke støt.

- Lettere. Harddisk veier mer enn minnekort.

- Bruk flere minnekort, oppbevar de på forskjellige steder. Skulle i verste fall kameraet bli stjålet, så har du noe opptak.

- Minnekort er såpass rimelige at nok opptakskapasitet er ikke noe problem.

 

Du vil nok finne flere digitalkameraer som egner seg som videokamera enn omvendt. Endel digitalkameraer begynner å få bra kvalitet på videoopptak. Du har jo faktisk også muligheten til å kombinere speilrefleks med videoopptak.

Lenke til kommentar

Takker for råd :)

 

Grunnen til at jeg tenkte harddisk er at jeg vet jeg kommer til å ta opp MYE video på denne turen. Skal også ha med bærbar PC på turen som jeg kommer til å kjøre inn video på flere ganger i uka under ferien.

 

Ingen kamera som skiller seg ut noe særlig?

Lenke til kommentar
da ville jeg kjøpt dette Canon HF 200

 

Og brukt resten av pengene på minnekort, noe som faktisk er blitt veldig billig:)

 

Da får du også et lettere camera som tåler mer (Intern HD er sårbart mot fall)

 

Det er jo svært praktisk med et så lite kamera som mulig selv om det ikke er avgjørende :)

Ser forøvrig ut som en bra kandidat det videokameraet der fra Canon!

 

Nå sporer jeg kanskje litt av og er et spørsmål til alle i grunnen... Er det ikke uansett lurt samme som på digitale fotoapparater å ta opp i beste kvalitet uansett hvilken TV man har i hjemmet? Ser Canon kameraet tar opp i full HD... Min TV hjemme er bare HD klar og støtter ikke full HD. Men til tross for det er det vel lurt med så god kvalitet som mulig på råmatrialet om man tenker litt frem i tid?

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på minnekortbasert i stedet for harddisk. Minnekortbaserte veier mindre, bruker mindre strøm og tåler mer støt. Denne typen kommer til å dominere i framtiden. Harddiskbaserte er kun et mellomsteg inntil minnekort blir større og billigere.

 

Hvis du kommer til å ta opp mye, kan du kjøpe en 2,5-toms ekstern USB-disk. Siden dette er en liten disk, kreves ingen ekstern strømkilde. En disk på 250 GB burde romme ca. 35 timers HD-film på maks kvalitet.

 

Du bør forresten ta opp i maks kvalitet. Selv i dag angrer jeg av og til når jeg ser på mine gamle bilder at jeg ikke tok dem på høyeste oppløsning og kvalitet. Selv om TVen, skjermen eller projektoren ikke viser full HD i dag, vil de kanskje det om 2-3 år. Og minnene dine varer nok lenger enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...