Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren dør når klutsjen trykkes inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Motoren går fint på tomgang, men om jeg kjører og trykker klutsjen inn f.eks ved stans for lyskryss så dør motoren.

Slurer jeg på klutsjen når jeg gjør det samme, faller turtallet saktere og henter seg opp igjen til tomgangnivået uten at motoren dør.

Når bilen kjører i gir så virker den som den skal.

Batteriet er ihvertfall målt og det viser litt over 12,5 V så det skal være ok.

Hva kan dette være? Jeg ser ingen andre symptomer på bilen. Men når motoren dør lyser tre lamper rødt ihvertfall. Batteri, motor og en til. På samme måte som om jeg hadde kvelt motoren selv. Skjer dette i fart, så starter motoren igjen ved å slippe klutsjen som om du ruller den i gang.

Bilen er en Opel Astra 1999 som har gått ca 55 tusen km.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Sjekk tomgangsluftmengderegulatoren. Hvilken motortype har du?

Skrevet

tomgangsluftregulatoren? Er det vanskelig? Det er en bensinmotor om det var det du tenkte på. Men jeg tror ikke det er feilen siden den ikke stopper når den går på tomgang.

Skrevet

Tror han tenkte mer på motorvolum og om det er 8/16 ventiler. Det er vel naturlig at batteri og oljelampa vil lyse opp når den nesten dør, da ladespenning og oljetrykk faller for mye.

At motorlampa lyser vil jo gi en feilkode som du kan få lest av hos Opel. Da er det godt mulig de allerede vet da hva som er feil.

Skrevet

det er en 1,8 liters 16 ventils motor.

Får ta den til opel og få de til å sjekke. Men de tar 200 kr bare for å lese av det... føler at det er omtrent svindel å lage sånne systemer som bare kan lese av om du har rette verktøy... (Men på den andre siden har jo Microsoft gjort det med Word-dokumenter i mange år nå...)

Men det er ikke alltid det skjer. Idag var jeg ute å kjørte uten at jeg hadde problemet. Søndag skjedde det hver eneste gang...

Skrevet (endret)

Hadde samme feil på min bil, da viste det seg at det var gasspjeldet det var feil med. (var i hvertfall det de sa på verkstedet)

Edit: Med at du sier at det bare skjer enkelte ganger, så kan det være noe løse elektriske ledninger.

Endret av Blueone
Skrevet

Dra til et annet verksted da vel. Mange er servicevennlige nok til å gjøre det gratis, og skulle det være oe som må repareres kan det være over dobbelt så dyrt å bruke merkeverksted.

Skrevet

Du kan fint kjøpe eget utstyr å lese av meg. Men før OBD2 standarden er det omtrent en egen for hver bil. Så dette har heldigvis blitt bedre på nyere biler (bensin 2001 og diesel 2004, samt alle amerikanske bensin og diesel etter 96, det kan også forekomme før).

Uansett 200kr overlever du. Du sparer deg for mye testing og grubling.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg har nå byttet ut min Opel, men mitt verksted leste ut koder gratis. Tomgangsluftmengderegulatoren er en innretning som påvirker luftspjeldet i innsuget (gasspjeldet, om du vil).

Skrevet

Eller det kan være en egen bypassventil på siden av spjeldhuset som dirigerer luft utenom spjeldet når det er lukket, alt etter om bilen har noen form for traction control med elektronisk spjeld eller ei. Uansett høres det veldig ut som treghet her.

tomgangsluftregulatoren? Er det vanskelig? Det er en bensinmotor om det var det du tenkte på. Men jeg tror ikke det er feilen siden den ikke stopper når den går på tomgang.

En nedsotet tomgangsregulator kan godt holde en motor på tomgang, men samtidig kvele den om man er kjapp med å gå av gassen og clutche under kjøring, rett og slett fordi den ikke reagerer fort nok. Fattern sin bil hadde nøyaktig samme symptomer. Etter en halvtimes demontering, rens og montering av regulatoren ble det faktisk fornøyelig å kjøre bilen.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

På min var det steppermotoren i enheten som styrer luftpjeldet på tomgang som var feil, feilkoden i motorstyringen viste at den trakk for mye strøm. Jeg demonterte alt, og renset og smurte alle drev og akslinger, men det virket som om feilen lå i selve steppermotoren. Kjøpte ny enhet, alt fint. Løsningen for dette vil selvsagt variere med motortype/størrelse.

Skrevet

Søndag døde motoren hver gang. Nå gjør den det bare veldig sjeldent. Så det er vanskelig å demonstrere feilen for verkstedet og be de sjekke koden. Jeg regner med at den ikke lagrer flere koder så de likevel kan sjekke det?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Den lagrer koder hver gang lampen lyser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...