Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP oem-nøkkel funker ikke med med oem-plate


Anbefalte innlegg

Må ringe Microsoft og aktivere via telefon. Må svare på noen spørsmål LOL.

Ikke rart folk er pirater når man må igjennom så mye for å få et lovlig produkt i orden.

 

Er en telefonsamtale på et par minutter virkelig "så mye"?

 

Det burde være unødvendig når du har et lovlig produkt.

 

Hvis man velger å "kjøre pirat" slipper man alle problemer.

Skjønner at du mener det, men som du selv sier er DVD'n borte.. Og da får du litt ekstra jobb, sånn er det bare..

 

Så lenge jeg bruker nøkkelen som er på maskinen og kompatibel plate burde det være unødvendig.

Oppdaterer etter å ha snakket med Microsoft :)

Alt du har gjordt er fullt LOVLIG, ingen problemer skal forekomme med microsoft. Bare ring du :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter litt googling fant jeg flere med det samme problemet, og til slutt løsningen :)

 

Må ringe Microsoft og aktivere via telefon. Må svare på noen spørsmål LOL.

 

Ikke rart folk er pirater når man må igjennom så mye for å få et lovlig produkt i orden.

 

Jeg jobber som senior pc/apple tekniker og gjør tilsvarende jobb på "nok" pcer i løpet av årene. Ofte for kunder som selv klarer å rote vekk recovery cder eller bare ikke skjønner hva man skal gjøre. Noe vi tjener fett på så i våre øyne er dette en svært god ting :p

 

Det er flere enn en årsak til at MS har valgt å gjøre det slik, piratkopiering er nå en ting og fullt ut forståelig at de velger en slik løsning (tross alt det virker som dette er første gangen du prøver noe slikt på 5-6 år, ikke mye "pes" det da ? (tenk på oss som gjør dette på daglig basis)).

 

En annen viktig grunn er at firmaer som oss ofte får inn laptoper som en "kunde" har mistet recovery kit til, ofte husker de heller ikke passordet på maskinen eller kan fremlegge kvittering på at de har kjøpt maskinen lovlig. Med høy sannsynlighet er da maskinen stjålet, ringe MS og be om aktivering er da en effektiv sperre for mange (men ikke for alle).

 

Med tanke på selve ringe prosessen, som oftest tar det mindre enn 2-5 minutter å gjennomføre så tror jeg at du har brukt totalt sett mere tid enn det på å lage dette innlegget og besvare våre innlegg enn det selve ringe prosessen til MS vil ta.

 

Da kan vi jo spørre hva er egentlig problemet ditt med å ringe til MS og hva er motivasjonen for å klage på MS når det i bunn og grunn er du som har/er problemet og ikke MS :-)

 

Mtp "Ikke rart folk er pirater..." så er vel det svaret ikke direkte gjennomtenkt og generelle tankegangen bak er jo nettopp en av grunnene til at MS og andre velger å benytte slike upraktiske løsninger for å sile ut de med ærlig / uærlig hensikt. For oss andre lovlydige så er denne type løsninger upraktisk ja, men ikke noe større problem.

 

Og liker man ikke slike løsninger så kan man jo like gjerne installere Linux eller kjøpe seg en Mac eller PS3 :-)

 

Mtp recovery kit så kan ofte de kjøpes av HP enten via forhandler (du tok vel vare på kvitteringen der du kjøpte maskinen evt kan fremskaffe den) eller via hp direkte. Greit det koster litt men da er problemet løst ved neste reinstall. Alternativt lag en ghost image av disken når du har fått installert & aktivert denne gangen, og brenn image så du har din egen "recovery skive".

 

Lykke til,

Lenke til kommentar

I kjent Microsoft-stil var det nok ikke så "rett fram" :p

 

Etter å ha tastet installasjons-ID på telefonen fikk jeg med en gang beskjed om at nøkkelen ikke kunne aktiveres og at jeg ble satt over til en ledig kunde-konsulent.

 

Denne personen begynte å grave litt og spurte hva slags maskin og hvorfor jeg skulle aktivere :roll:

 

Han sa at nøkkelserien tilhørte en OEM-produsent, og lurte på om jeg brukte media fra denne produsenten.

 

Tok en hvit løgn og sa ja, og etter noen sekunders "betekningstid", sa han ok, her kommer resten av tallene for å aktivere. Tolker det nesten som at han ikke ville godtatt aktivering hvis jeg hadde svart "nei" på det spørsmålet.

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...