Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Sort skjerm etter boot EDIT: med mer...


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde latt pc'en stå på over natta, men når jeg skrudde på skjermen og flytta musa for å fjerne skjermsparer om morgenen viste det seg at alt hadde fryst. Merkelig, tenkte jeg, og restarta maskinen. Boot gikk helt fint til etter "starter windows", da jeg istedenfor en blå "Welcome" fikk en sort skjerm.

 

Etter litt makking viste det seg at safe mode funka fint, men det hjalp ikke å sette pcen tilbake i tid et par dager. Frustrert lot jeg den bare være i et par minutter, før jeg prøvde igjen. Og da funka den.

 

Nå er jeg ikke av den typen at jeg er så optimistisk at jeg tror dette ikke vil skje igjen, så jeg lette litt rundt i trådene her for svar. Var det jeg hadde en slik "Tomgangskjøring" pga. Strømforsyningen? Burde jeg bestille en ny fra komplett ASAP før det skjer igjen, for godt denne gangen?

 

Her er litt specs om det hjelper:

 

Corsair 650W PSU

Intel C2D E8500

HiS Radeon 4870

4GB RAM

XP Pro SP2

Endret av Airship
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det undertegnede som har gitt teorien "tomgang" en ny mening :wee: Dette kan du mulig ta helt med ro. Dette dreier seg nok ikke om annet enn en mulig driverkollisjon. Jeg misstenker skjermdriveren i så måte. I noen tilfeller har denne en tendens til å fryse under denne type bruk. Den sorte skjermen kan jeg ikke forklare, men det kan forsatt ha med en driverkollisjon å gjøre. Jeg tror og håper du kan ta dette helt med ro.

 

Anbefaler deg å holde maskinen ren og ikke installere for mange tunge prosesser (programmer) som kjører i bakgrunnen.

 

:)

 

For sikkerhetskyld kan du se etter at strømforsyning leverer korrekt spenning til komponentene dine, det enkleste er å sjekke dette i BIOS.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

 

Den har en tendens til å fryse under denne type bruk? Som i la pc stå på over natta? :p

 

Jeg tviler litt på at det har noe med at PSU leverer for lite strøm til komponentene, da den har fungert helt fint i ca. 5 måner nå... Anyway, da jeg opna maskinen var det en del hybelkaniner som hadde satt seg til ro der inne. Kan dette ha noe med saken å gjøre? :ermm:

Lenke til kommentar

Det å la maskinen stå urørt i lengre tid kan resultere i denne type svikt uten at det er noen automatikk i dette. Om du har mye støv i maskinen vil dette sjelden resultere i denne type problem om dette da ikke indirekte resulterer i at maskinen din blir veldig varm. Som en regel burde man alltid gå over maskinen og rense den minst en gang i måneden. Støv i maskineriet bør fjernes.

 

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Det å la maskinen stå urørt i lengre tid kan resultere i denne type svikt uten at det er noen automatikk i dette.

Så jeg burde fremdeles sjekke BIOS for strøminstillinger da? Err... Hvordan går jeg frem for å gjøre dette foresten? :p Aner ikke hva strøm komponentene mine trenger...

 

Om du har mye støv i maskinen vil dette sjelden resultere i denne type problem om dette da ikke indirekte resulterer i at maskinen din blir veldig varm. Som en regel burde man alltid gå over maskinen og rense den minst en gang i måneden. Støv i maskineriet bør fjernes.

 

:)

Har du noen tips til støvtørking uten at man ødelegger noe? :)

 

Maskinen har forresten nå fungert helt fint siden jeg startet tråden... Tør ikke å restarte for å sjekke om den fungerer fint da og ... :p

Lenke til kommentar

Du bør definitivt sjekke BIOS. Når det gjelder spenning og hva dine komponenter er anbefalt i den sammenheng, står dette nærmere beskrevet i manualen. Dette kan variere fra maskin til maskin. Når du skal tørke støv, er det viktig at du bruker en antistatisk klut eller støv fjerner, du kan også bruke støvsugeren på det laveste nivået, men koble fra metall munnstykkene og bruk kun plast munnstykker. Du må selvsagt være forsiktig.

 

Og slå for guds skyld maskinen helt av før du eventuelt begynner med dette.

 

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Ok, der skjedde noe igjen.

 

Satt å spilte X3: Terran Conflict, når jeg hørte en systemfeil "pling". Trodde først spillet hadde kresjet og la igjen en feilmelding, men så kom plingen igjen, og igjen, og igjen. Hver gang dette skjedde blinker skjermen hvitt.

 

Skrudde av spillet, og da ble det enda bedre; hvert pling kom med 5 sekunders mellomrom (average), og etterlater skjermen helt hvit, til jeg gjør noe på den skrolle ei webside, f.eks.

 

Så nå sitter jeg å lurer: Hva i helvete har skjedd med dataen min? :O

Lenke til kommentar

EDIT: err... Ser ut som det var programfeil... På Telenor Mobilt Bredbånd :confused: Den hadde bombardert meg med "A required resource was" og et rødt kryss, men ingenting annet. Merkelig.

 

Lukker jeg vinduet (men jeg avslutter ikke programmet), så forsvinner problemene. Åpner jeg det igjen, vel... Pling. SÅ det visst vinduet det er noe galt med. Men hva i all verden er det som gjør dette? Og har det tilknytning til det første problemet, eller er dette bar noe helt annet?

 

Tror noe er riv ruskendes galt her...

Endret av Airship
Lenke til kommentar

Jeg har en snikende følelse av at det enten er et produkt av, eller årsaken til problemet med svart skjerm, så jeg tenkte det var verdt å nevne. Holder på å laste ned nyversjonen nå, for å se om det hjelper (Dessverre kan jeg ikke sjekke hva versjon jeg har, da "About" bare gir meg en hvit firkant...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...