Gå til innhold

Trenger hjelp anngående reklamasjon på ipod


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en ipod classic kjøpt for en stund tilbake, men nå virker det som at en av partisjonene har blitt defekte. Med andre ord en reklamasjons sak. Har gjort det jeg kan på apples forum/faq/hjelpetråder for å fikse det uten hell.

 

Problemet er at jeg mangler kviteringen.

 

Jeg dro til humac for å sende den inn til reklamasjon, men de sa at de trengte kvitering for å vite at den er kjøpt i norge og innen 2 år.

 

Jeg husker ikke presis hvor gammel den er, men har lest opp nå at det er lovfesta 5 års garanti på elektronikk ting.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Neste problem er det at den må være kjøpt i Norge, ihvertfall etter det selgeren fortalte meg. Noe den er, men som jeg ikke kan bevise da jeg mangler kvittering.

 

Har dere noen ideer på hvordan dette kan løses?

 

BoondockSaint

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger IKKE kvittering dersom du kan sannsynliggjøre kjøpet på andre måter(vitner eller kontoutskrift). Trykkelink.

 

Og dersom butikken registrerer salg på serienummer eller navn så er det ikke værre en å spørre pent om de kan søke deg opp på datasystemet. Ikke krev det, men forklar situasjonen og spør om de kan være så greie. Men det er ikke alle som gjør dette, så det er ikke sikkert det er en mulighet i det hele tatt.

 

Og ut i fra innlegget til trådstarter så virker det som om saken er åpenbar og klar. Ut i fra opplysningene som er gitt så er den ikke helt åpenbar. Hva er feil og hvordan har feilen oppstått? Det at en partisjon har fått en skade betyr ikke nødvendigvis at det automatisk er en mangel. En slik skade kan oppstå på andre måter(modifisering, virus og/eller ytre skade). I tillegg så er det heller ikke slik at all elektronikk solgt i Norge har 5 års reklamasjonsfrist. Men i lys av mobiltelefonavgjørelsen og andre tilsvarende saker hos Fobrukertvistutvalget så snakker vi nok om 5 års reklamasjonsfrist på dette produktet.

 

Så spørsmålet dreier seg om hvorvidt det foreligger en mangel og om kjøper kan sannsynliggjøre når og hvor produktet er kjøpt.

 

En mulighet er naturligvis å finne ut om det kan bevises at akkurat denne iPod-en kun ble solgt i Norge. Dersom den har et produktnummer elns som kun ble solgt i Norge så kan du reklamere til Apple direkte(forutsatt at produktet har en mangel).

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Det er et problem som har oppstått uten at den har gått i bakken eller lignende, og jeg har gjort det jeg kan for å fikse den/finne feil å fikse den. Har snakket med flere personer om det, og akkurat det skal nok ikke være et problem.

 

Det med at produktnummeret kan vise til at den er solgt i norge er en mulighet, da det er skrevet på baksiden av ipoden. Skal undersøke dette nærmere.

 

En annen ting jeg glemte å nevne er at jeg ikke husker om den ble kjøpt på humac. Har hatt flere ipoder i min tid, blir vrient å huske hvor alle er kjøpt, så tenkte å sende den inn til apple derifra.

 

Takker for svar, og setter pris på flere forslag :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...