Gå til innhold

Tråden om Norske kampsporter


Anbefalte innlegg

Finnes det norske kampsporter, altså kampsporter som har norsk grunnlegger og trenes i Norge? Isåfall, hvordan praktiseres disse idag og hvilke typer teknikker innholder de? Har hørt at viking-kampsporten Stav er norsk.

 

-

 

Er det mulig å starte egen kampsport her i Norge? Hvordan er jussen rundt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik man ser det i dag har nordiske stilarter svunnet hen i historiens løp. Per i dag er det hovedsakelig Asia som har den største andelen samt noen andre land i andre verdensdeler.

 

Det Youtube-klippet minte meg noe om Wing Chun som ironisk nok kommer fra andre siden av kloden. Men verden er liten som man sier.

 

Personlig foretrekker jeg "alt som funker og er praktisk er godkjent". Er så drittlei den "holde seg til én side" opplegget. Så lenge jeg ser en teknikk som har noe for seg, så lærer jeg den gjerne uansett hvor den kommer fra.

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på hva folk ser ved Stav som er humbug. Et Youtube-klipp og en tråd fra et-eller-annet forum sier meg ikke så mye, ikke lett å konkludere. Det virker som nettopp at stilen har lite å backe opp med at den er tvilsom. Men det finnes da mange andre små, ukjente stilarter rundt omkring i verden. Blir det ikke litt å dra alle dem under en kam? At kun det store, kommersielle er godkjent?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Det har jo noe med dokumentasjon å gjøre. Når forskere og arkeologer ikke kan finne ett eneste spor av en over tusen år gammel tradisjon, og stav selv ikke kan dokumentere det så blir man med ett skeptisk. Og at det er en 'familie tradisjon' som aldri forlot familien er en så utrolig lett argumentasjon. Å si at vikinger blandt annet drev med spirituelle pusteteknikker som tai chi er helt fjernt. Tviler på at vikingene før de brente klostere, voldtok og drepte kvinner og barn mediterte med rare armbevegelser og sakte pusting. En viking tok en øks og han visste at hvis eggen traff kroppen med nok kraft ville den gjøre store ødeleggelser.

 

Hvilke små stilarter og store kommersielle stilarter er det du mener?

Lenke til kommentar

Forresten her er en link som i allefall jeg syns er interessant. En gjeng som har interessert seg i vikingenes våpen og via viking funn av våpen, gjennom literatur fra vikingetiden har de prøvd å finne ut hvordan vikingene brukte våpnene. Ettersom jeg har skjønt har disse gutta erfaring fra gamle tyske manualer fra 1400tallet som viser mye om datidens våpenbruk. Her kommer noen linker.

 

http://forums.swordforum.com/showthread.php?t=95085

 

http://www.hurstwic.org/history/articles/m.../viking_axe.htm

 

 

Forresten har du jo kongespeilet fra 1200 tallet som ikke forteller om teknikker en viking lærte seg for å drepe en motstander med våpen, men forteller hvor ofte en kriger bør trene, og hvordan en kriger skal oppfører seg.

Lenke til kommentar
Det har jo noe med dokumentasjon å gjøre. Når forskere og arkeologer ikke kan finne ett eneste spor av en over tusen år gammel tradisjon, og stav selv ikke kan dokumentere det så blir man med ett skeptisk. Og at det er en 'familie tradisjon' som aldri forlot familien er en så utrolig lett argumentasjon. Å si at vikinger blandt annet drev med spirituelle pusteteknikker som tai chi er helt fjernt. Tviler på at vikingene før de brente klostere, voldtok og drepte kvinner og barn mediterte med rare armbevegelser og sakte pusting. En viking tok en øks og han visste at hvis eggen traff kroppen med nok kraft ville den gjøre store ødeleggelser.

 

Hvilke små stilarter og store kommersielle stilarter er det du mener?

 

"Små" stilarter refererer jeg til de som ikke er noe særlig kjent internasjonalt, kontra "store" kjente som taekwondo, karate, judo osv. som er internasjonalt kjent. Det var det at Stav ikke hadde særlig å backe opp med at jeg antok at det var det som vekket skepsis blant folk. På en annen side har jeg fått inntrykk av at de europeiske stilene som mulig eksisterte i eldre tider ikke har blitt bevart slik at de i dag kanskje bare er en liten fotnote i historien. Tanken på at alle nasjoner hadde en eller annen form for kampstil i oldtider er sannsynlig, de måtte vel kunne noe teknikker for å vinne slagene.

Lenke til kommentar

Teknikker kom vel i fredstider, under krig så var det vel mer sånn 'hold i denne enden og pek med den andre enden mot fienden'. Men når krigere ikke kunne krige så måtte en trene for å holde seg kvass, og da var det noen genier som satt erfaringer inn i en trenings metode.

 

Ett eksempel

http://www.youtube.com/user/Halfswording

 

Og judo, karate, aikido, kendo osv. er så moderne at en trenger ikke å ha noen dokumentasjon på det. Men det er de små gamle stilene som det er snakk om her. Og da trenger du dokumentasjon eller noe som tilsier at dette er genuint. Det eksisterer ingen manualer fra skandinavia når det gjelder dette. Det har i hvertfall ikke blitt funnet noen enda. Og helt serriøst tror jeg ikke noen vikinger drev med manualskriving av hvordan en oppfører seg i kamp.

Endret av SteffenG
Lenke til kommentar

Når man ikke skriver ned samt "ingen" praktiserer en stilart så har den rett og slett gått med i graven med siste utøver. Og sånn sett har man ingen bevis enn vage påstander per i dag. Men man kan ikke utelukke sannsynligheten for at noe eksisterte heller. Man har hverken bevis på at noe som Stav og lignende små, ukjente stilarter eksisterte eller om alt bare er humbug skapt av noen som har sett litt for mange filmer. Men jeg vil gjerne tro at små, ukjente stilarter fra oldtiden generelt kanskje gikk videre som en del av utviklingen til de større, kjente stilartene i dag.

 

Men hvis man skal begynne å følge trådene tilbake i kampsportens utvikling så er det en massiv spaghettikaos som går over kryss og tvers.

Lenke til kommentar
Men jeg vil gjerne tro at små, ukjente stilarter fra oldtiden generelt kanskje gikk videre som en del av utviklingen til de større, kjente stilartene i dag.

 

Kendo kommer fra den eldre arten kenjutsu, judo fra jujutsu også kjent som yoroikumiuchi, kogusoku, som i og for seg er grapling med rustning og gjerne en kniv eller et annet våpen som bushi (ett generelt ord for en Japansk kriger) brukte til å stikke inn i svake punkter i rustningen. Det er veldig vanlig at nyere stilarter som judo og kendo kommer fra eldre mer klassiske stridskunster som har blitt modernisert til en sport, en veldig kontrast til sin opprinnelse som ble brukt i krig.

Men har aldri hørt om eller funnet noe bevis om at det er noe slik fra skandinavia.

 

Her er ett klipp fra takenouchi ryu, som har en del grapling med rustning, se i hvertfall slutten av dette klippet.

Lenke til kommentar

Det er ingen jeg kjenner i det historiske europeiske kampkunstmiljøet som tar stav seriøst i det hele tatt, enten de er norske eller ikke. Det finnes som tidligere nevnt heller ingen kjente historiske fektemanualer fra Skandinavia.

 

Den eldste europeiske manualen vi kjenner er det som ofte kalles Ms. I.33, som er fra rundt år 1200.

 

Når det gjelder vikingene driver blant andre Hammaborg med å forsøke å rekonstruere kamp med rundskjold basert på senere kilder, sagaene og sunn fornuft. De er veldig tydelige på at det kun er en tolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...