Gå til innhold

Test av Sony Ericsson C510i


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt Sony Ericsson C510i (sort) i litt over en uke nå og tenkte jeg skulle skrive en anmeldelse basert på mine erfaringer med telefonen. Kommer fra en C702i som var et skikkelig tregt mareritt av en telefon.

 

Byggekvalitet og skjerm:

Den er solid bygget, pen å se på, og ganske liten og tynn. Den er egentlig litt liten for min smak, men er veldig fin. Selv om den er laget omtrent utelukkende i plast (unntaket et kameradekselet i metall), så er den svært sold, og avgir så langt ingen form for knirkelyder eller viser tegn til å skulle gjøre det i nær fremtid.

Skjermen på telefonen er QVGA (240x320) på 2,2 tommer. Dette betyr at mens skjermen på ingen måte er liten, så er den heller ikke noe stor, helt normalt for en telefon i denne prisklassen idag. Skjermen er veldig pen å se på, og viser farger og kontraster godt. Den later også til å være helt fin i sollys, men det er ikke så voldsomt mye av det på denne årstiden at jeg vil si den er like god i Juli. Jevnt over vil jeg si telefonen har svært god kvalitet.

 

Ytelse:

Telefonen er rask og god. Iallefall i forhold til C702i. Dette merkes spesielt godt ved bruk av A2DP headset. Hvis jeg hadde et blåtann-headset koblet til C702i så hakket alt noe helt forferdelig, det var omtrent umulig å skrive tekstmeldinger, og bladde jeg i spillelister havnet tekst i hverandre eller kom ikke frem. Det var i tillegg umulig å se video med dette, da den gikk mye for sent i forhold til lydsporet.

I C510 fungerer alt dette knirkefritt. Noe senere kan det gå i menyene, men det å skrive sms funker godt med bruk av blåtann-headset, jeg kan til og med se filmer med dette uten at lyd og video blir usynkronisert, noe som betyr ingen ledninger, jippi!

 

Kamera:

For de som forventer mirakler fordi den heter Cyber-Shot må jeg nok skuffe. Kameraet er helt kurrant til å være et snap-shot kamera på mobiltelefonen som tar helt greie bilder. Utendørs kan du få veldig fine bilder, både i forminsket og i fullstørrelse. Bilder tatt inne derimot bør man nok forminske noe, da de i fullstørrelse fremstår noe... kornete. Ikke helt på samme måte som et mobilkamera uten autofokus, men slik at fargene i bildet er ikke noe særlig rene for eksempel. Video funker fint til mms bruk. Alt i alt et helt ok mobilkamera til under 2000 kr, men skal du ha en mobil som tar skikkelig fine bilder bør man nok gå for C905.

 

Oppsummering:

Fin, kjapp, enkel og billig mobiltelefon. Den gir definitivt god ytelse for pengene, og kan anbefales. Lever den ikke opp til forventningene bør det nok investeres mer penger neste gang! :)

 

+

Liten

God skjerm

Responsiv

Billig (Pris/Funksjon)

 

-

"Bare" helt greit kamera

Synes personlig den er i minste laget, men det er nok ikke noe minus for de fleste

 

Håper de som vurderer denne mobiltelefonen synes dette var en god og interessant anmeldelse. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for anmeldelsen! Jeg har faktisk vurdert å skaffe meg denne. Skal bytte ut min nå minst 5 år gamle K500i. :-)

 

Kan du si noe om batteritiden? Den er ganske viktig for meg. Har forstått at det skal være ganske bra batteri.

 

Og så en ting til, som du muligens vet noe om: I mobilsammenligningen her: hvis du sammenligner C510 (velg Sony Ericson med én s i listen) med K810, så står det at K810 er best i klassen på innendørsbilder, mens på C510 står det "Mye støy ved svakt lys". Under utendørsbilder står det "Meget bra" på K810 og "Svak fargegjengivelse" på C510.

 

Basert på den sammenligningen alene kan det jo virke som C510 faktisk har dårligere kamera enn K810. Eller har det mer med at det stilles høyere krav til kameraene nå enn da K810 kom? Kameraet er vel like bra på C510 som på K810. Virker litt rart hvis motsatt er tilfelle.

Lenke til kommentar

Batteritiden er helt ok, har på ingen måte noe inntrykk av at den er dårlig. lader min to ganger i uken, og jeg pleier å bruke den som musikkspiller også mye.

 

Når det kommer til bildekvalitet så er det som sagt slik at du får hva du betaler for. Dette er en modell til under 2000 kroner, og gitt den prisen er det bra, men K810i produserer nok noe bedre bilder, spesielt innendørs pga. Xenon Flash, og ikke bare lysdioder. Men syns uansett den er veldig bra og fullt å anbefale. Det er jo tross alt en mobiltelefon! =)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

N82 er en for mange tungvindt smart telefon, best på "alt" etter min mening.

 

C510 er mindre, tynnere, lettere, mer elegant, enklere å bruke.

 

Så kan man diskutere i det kjedsommelige med fordeler og ulemper, jeg sverger også til min nå 18 mnd gamle N82, men C510 var et artig bekjentskap.

 

Den store fordelen med C510 er at man som kan bruke mail type exchange, gmail osv på denne, det gjør at man har mail med seg i en liten smart innpakning uten masse ekstra funksjoner man svært sjelden bruker.

Mailfunksjonene er på nivå med MailForExchanga på Nokia, kanskje også bedre. Men så har nokia nå lansert et mytt program for mail i den senere tid som er i egen klasse igjen.

 

C510 er elegant med sine proff funksjoner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...