Gå til innhold

Diskusjon rundt bruk av blitz


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for blitz-bruk, hvor man kan komme med spørsmål, tips\triks og forskjellige innstillinger rundt det å bruke blitz.

 

Virker som de fleste anbefaler å rette blitzen opp i taket og brukt TTL når man tar bruker blitz innendørs. Finnes det flere teknikker\innstillinger for innendørsbruk? Hvordan og når burde man bruke blitz utendørs, f.eks til portretter?

 

Fyr løs :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for blitz-bruk, hvor man kan komme med spørsmål, tips\triks og forskjellige innstillinger rundt det å bruke blitz.

 

Virker som de fleste anbefaler å rette blitzen opp i taket og brukt TTL når man tar bruker blitz innendørs. Finnes det flere teknikker\innstillinger for innendørsbruk? Hvordan og når burde man bruke blitz utendørs, f.eks til portretter?

 

Fyr løs :thumbup:

Vel, utendørs bør man undereksponere med ca et halvt stopp.

Jeg har ikke så mye erfaring men utendørs bør man bare bruke blitsen til å lyse opp skygene.

Lenke til kommentar

Jada, det finnes diverse teknikker for blitsbruk, både ute og kanskje spesielt inne. Min anbefaling er å skaffe seg en god bok som dekker akkurat ditt system. Da får man en grundig inføring i utstyrets muligheter og begrensninger og mange tips om hvordan du kan bruke blitsen(e).

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Hovedtrikset er å reflektere blitslyset enten fra vegg ellere tak (ikke nødvendigvis rett opp). Aller best resultat får man ved å reflektere i paraplyer (eller gjennom) samt softboxer (større = bedre).

 

Ved bruk av softboxer eller paraplyer, studere lyssettingsmodeller som: Loop, Bufferfly, Rembrandt, Split Lighting, Broad Lighting og Short Lighting. Best resultat får man alltid ved å ikke ha blits koblet direkte til kamera.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt ordentlig blits lenger enn noen måneder, og har ikke hatt anledning til å bruke den så mye ennå, men går gjerne etter følgende punkter innendørs ved vanlige bilder av mennesker og denslags:

 

- Fastslå tregeste lukkertid jeg kan leve med (avhengig av brennvidde, motivets bevegelse og hvor viktig det er at det blir tatt et skarpt bilde der og da)

 

- Bruke tregeste lukkertiden med den største blenderåpningen jeg kan bruke (avhengig av motivets dybdevariasjon og hvor viktig det er at det blir tatt et skarpt bilde der og da)

 

- Velge høyeste følsomhet jeg synes jeg kan leve med avhengig av bruksområde

 

Disse punktene går på ett mål, nemlig å bruke blitsen på så svak styrke som mulig, for å slippe inn så mye av det naturlige lyset som mulig.

 

Deretter:

 

- Se etter noe å peke blitsen mot bak meg, gjerne litt til siden over en av skuldrene, taket over meg i nødsfall

 

- Blits på vanlig TTL

 

- Fyre løs, håpe på det beste, prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har Canon EOS 450D, og tenkte jeg skulle kjøpe meg en blits. Er det stor forskjell på Canon Speedlite 430 EX II og 580 EX II? Hva er egentlig forskjellen? Er en fattig student, så ender nok opp med 430 uansett.

 

Har også tenkt på å kjøpe med en paraply til blitsen, men har ikke funnet noe sted som selger det. Noen tips?

Lenke til kommentar

En viktig ting under alle omstendigheter er å balansere blitsen med tilgjengelig lys så bra som mulig. Både hva kvantitet, kvalitet og farge angår.

 

Det er smart å ha med CTO-, CTB- og plus-green (aka window green)-filtre til blitsen. Disse tre farger lyset fra blitsen henholdsvis varmere, kaldere og grønnere. Dette er nyttig for til dømes forskjellige typer lamper, til solskinn eller månelys.

 

Jeg har CTO og plus-green fast festet rundt blitshodet for å ha rask tilgang på dem.

 

For kontrastens skyld kan man også for eksempel sette på CTO-filter (varmere) på blitsen og sette hvitbalansen varmt, da får man nøytralt lys på motivet og varmere bakgrunn.

 

Når det gjelder balansering av kvantitet er vi digitalfolk bortskjemte nok til av vi har chimping og histogrammer og sånt, så da er det bare å poppe et par testbilder så sitter det. Det skader ikke å eksponere bakgrunnen litt mørkt, for kontrastens skyld.

 

Hva kvalitet angår er paraplyer og softbokser bra - for mykere lys bør blitsen nærme motivet.

 

Men noen ganger er hardt lys faktisk bedre, særlig hvis målet er at motivet skal kaste tydelige skygger, eller man vil ha et hardt uttrykk. Men ikke alle ansikter tåler det, så det bør brukes varsomt.

Lenke til kommentar

Er det noen forskjell i hva som er lettest, eller raskest å lære av hardt og soft lys?

Det ser i alle fall ut til å være varierende grad, fra bra til dårlig bruk, av begge deler.

Enkelte bilder som får for soft lys mister mye kontrast, og bildet taper seg sterkt på det. Mens andre bilder med for hardt lys kan se helt merkelige ut, som hvis lyset kommer fra siden, nedenfra og opp, så kan skyggen fra nesen ende opp med kun å dekke det ene øyet. Og det hadde heller ikke sett bra ut.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...