Gå til innhold

statisk ip adresse hjelp


Anbefalte innlegg

Må skaffe meg statisk ip adresse for å få åpne noen porter i routeren. Har fulgt guiden på www.portforward.com men når jeg er ferdig funker ikke internett på dataen som skal ha statisk ip. jeg har viken fibernett så har en hjemmesentral hvor jeg kan gå og lukke opp porter osv. også har jeg en router som sender det trådløse. Her kan jeg også fikse porter og lignende. Noen som har noen tips til hva det kan være jeg gjør galt?

 

 

PS: et lite spørsmål, går det ann å ha statisk ip på en pc og en ps3?

Endret av MooseOnTheRun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du statisk ip på internettet ditt så må du kontakte din ISP (Viken fibernett).

Ønsker du statisk ip på det lokale nettet så kan du gjøre som følger:

 

XP/Vista:

 

Gå til nettverkstilkoblinger (kontrollpanel, nettverkstilkoblinger), høyreklikk på tilkoblingen du bruker (trådløs, kabel osv), velg egenskaper, velg Internet Protocol (TCP/IP), egenskaper og så popper det opp et bilde hvor du kan skrive inn ip-en du ønsker å bruke. (Har engelsk XP så kan være litt gebrokken oversettelse)

Kan være lurt å åpne CMD og kjøre ipconfig for å finne ut default gateway, dns osv før du begynner.

 

Er dette sånn ca hva du lurte på?

Lenke til kommentar

De fleste routere kan låse PC eller PS3 sin macadresse mot en av ipadressene som routeren deler ut. Dermed fungerer det like bra som om du setter fast IP på hver enkelt selv.

 

Det enkleste er ofte å bruke UPNP / network dicovery. PS3 støtter dette og PC kan også aktivere denne funksjonen. Da gjelder det bare å sjekke om routeren i sentralen din gjør det også.

 

Foreslår du bruker din trådløsrouter som aksesspunkt for å slippe to brannmurer.

Sjekk nettverkslinken min for how-to. Alternativt så sett sentralen som DMZ og bruk routeren som vanlig.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...