Svolp Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Hallo, Hallo.. Håper noen tar seg tid til og hjelpe en med lite kunnskaper på PC. Var ett tordenvær her om dagen mens pc`n stod på. Når jeg kom hjem var den slått av. Jeg skrudde den på uten problemer. Etter det så begynte den og tulle, skal forklare så godt som mulig. Når jeg skrudde den på slo alt seg på men ingenting kom på skjermen, hørte heller ikke pipet. da skrudde jeg den av igjen og så på med en gang og da startet den som normalt med pipet. Slik var det hele vegen helt til den måtte stå lengere og lengere på uten skjermbildet og pipet før jeg kunne skru av for og så skru den på igjen og skjerm koblet inn og den fungerte. Nå skrur den seg bare på og står og sviver uten noe som helst skjermbilde eller pip. CPU viften begynner rolig og gå og etter 5sekunder høres det ut som den går på full gnu og så roer seg ned igjen etter ett halvt minutt, det lyser grønt inne i maskinen og ikke noe ulyder. eneste er at det ikke kommer noe pip. tidligere kunne jeg da slå den av igjen, og så slå på så startet den på normalt vis med pipet. Er ikke noe ekspert så spørr i håp om at noen har efaringer eller synspunkter Trur dere det kan være hovedkort, eller 3dkort? PS: sjekket cpu og den var hel og fin uten brenn eller svimerker. TUSEN hjertelig takk for svar. mvh Kenneth
Fred7555 Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Uten å være noen ekspert på PC, tror jeg at det kan være hovedkortet som er gått. Har du mulighet med å teste med et annet?
Hrodebert Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Kan ikke stadfeste med sikkerhet, men tror ikke dette gjelder hovedkortet ditt. Selv om dette kan kortslutte i noen tilfeller. Tror heller ikke dette tordenværet hadde utslagsgivende kraft i denne sammenheng om det da ikke slo ned i huset deres, eller i en strømaggregat like ved? Jeg ville satset på at mulig strømforsyningen din har takket pent for seg. Har du mulighet til å starte maskinen med en annen strømforsyning burde du prøve dette.
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 Kan ikke stadfeste med sikkerhet, men tror ikke dette gjelder hovedkortet ditt. Selv om dette kan kortslutte i noen tilfeller. Tror heller ikke dette tordenværet hadde utslagsgivende kraft i denne sammenheng om det da ikke slo ned i huset deres, eller i en strømaggregat like ved? Jeg ville satset på at mulig strømforsyningen din har takket pent for seg. Har du mulighet til å starte maskinen med en annen strømforsyning burde du prøve dette. Hmmm.. Akkurat, som sagt så starter og lyser alt bare at det ikke kommer pip eller at skjermbildet kobler inn, vil dette skje selv om en strømforsyning er kaputt? Er det rett og slett at den ikke leverer nok strøm eller er skadet? mvh Kenneth
Dr.Ittsekk Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Kan ikke stadfeste med sikkerhet, men tror ikke dette gjelder hovedkortet ditt. Selv om dette kan kortslutte i noen tilfeller. Tror heller ikke dette tordenværet hadde utslagsgivende kraft i denne sammenheng om det da ikke slo ned i huset deres, eller i en strømaggregat like ved? Jeg ville satset på at mulig strømforsyningen din har takket pent for seg. Har du mulighet til å starte maskinen med en annen strømforsyning burde du prøve dette. Hmmm.. Akkurat, som sagt så starter og lyser alt bare at det ikke kommer pip eller at skjermbildet kobler inn, vil dette skje selv om en strømforsyning er kaputt? Er det rett og slett at den ikke leverer nok strøm eller er skadet? mvh Kenneth Jeg tror roberteh er inne på noe her. Selv hadde jeg et tilsvarende problem for ikke lenge siden. Etter å ha startet maskinen kom lysene på hovedkortet på og viftene snurret, men det var også alt. Byttet PSU, problem fixed. Lån en PSU av en venn og se om det løser problemet.
Hrodebert Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Hmmm.. Akkurat, som sagt så starter og lyser alt bare at det ikke kommer pip eller at skjermbildet kobler inn, vil dette skje selv om en strømforsyning er kaputt? Er det rett og slett at den ikke leverer nok strøm eller er skadet? Maskinen din går på "tomgang", strømforsyning leverer strøm til vifter og eventuelle LED-lys, men ikke noe mer skjer. Dette er et veldig sikkert tegn på at det er en svidd/defekt/tørr kondensator i strømforsyningen din. Maskinen vil i noen tilfeller forsatt starte, men den klarer ikke å levere strøm til kjerne komponenter som prosessor og skjermkort, den står altså på "tomgang". Du burde i så måte sjekke med en annen strømforsyning, da skal du se den starter som bare det. Du kan også prøve å fjerne hovedstrømkontaktene i maskinen din for noen sekunder for å koble de tilbake.
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 Hmmm.. Akkurat, som sagt så starter og lyser alt bare at det ikke kommer pip eller at skjermbildet kobler inn, vil dette skje selv om en strømforsyning er kaputt? Er det rett og slett at den ikke leverer nok strøm eller er skadet? Maskinen din går på "tomgang", strømforsyning leverer strøm til vifter og eventuelle LED-lys, men ikke noe mer skjer. Dette er et veldig sikkert tegn på at det er en svidd/defekt/tørr kondensator i strømforsyningen din. Maskinen vil i noen tilfeller forsatt starte, men den klarer ikke å levere strøm til kjerne komponenter som prosessor og skjermkort, den står altså på "tomgang". Du burde i så måte sjekke med en annen strømforsyning, da skal du se den starter som bare det. Du kan også prøve å fjerne hovedstrømkontaktene i maskinen din for noen sekunder for å koble de tilbake. Hmmm.. Høres jo meget fornuftig ut det du sier her. Det kan kanskje forklare hvorfor den startet med en gang etter uhellet men ble vanskligere og vanskligere helt til den bare som nå står og suses på tomgang. Kan det være da at jeg tappet den for siste rest og at det var derfor jeg måtte skru på, for og så skru rett av igjen og så starte på nytt da den startet som normalt? Når du sier prøve og fjerne hovedstrmkontaktene i maskinen for og så koble tilbake mener du dem som er koblet til hovedkortet? eller hvordan tenker du, er ikke så flink på dette men TUSEN hjertlig for fantastiske tips og råd. mvh Kenneth
Hrodebert Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 (endret) Dette med tordenværet kan ha vert helt tilfeldig, men det vil være logisk og tro at det hadde sammenheng, så at du nevner det er helt forståelig (kan heller ikke utelukke at dette var årsaken 100%, men det er lite trolig). Mener de som er koblet rett på hovedkortet, ja. Som oftest en 20 (eller 24)-pin hovedstrømkontakt og en 4 (eller 8)-pin 12. volt kontakt. Prøv å koble fra disse for å koble de inn igjen. I noen tilfeller kan dette hjelpe. Endret 27. mars 2009 av roberteh
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 Dette med tordenværet kan ha vert helt tilfeldig, men det vil være logisk og tro at det hadde sammenheng, så at du nevner det er helt forståelig (kan heller ikke utelukke at dette var årsaken 100%, men det er lite trolig). Mener de som er koblet rett på hovedkortet, ja. Som oftest en 20 (eller 24)-pin hovedstrømkontakt og en 4 (eller 8)-pin 12. volt kontakt. Prøv å koble fra disse for å koble de inn igjen. I noen tilfeller kan dette hjelpe. Prøvde og koble fra og til men det er samme rulle, den står bare og sviver uten at det skjer noe. Kan det da være at det er strømforsyning som er kaputt? mvh Kenneth
Hrodebert Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Jeg vil tro at dette er årsaken, men kan likevel ikke stadfeste det 100%, rett og slett fordi jeg ikke vet. Men om du har muligheten til å prøve med en annen strømforsyning vil jeg anbefale dette før du kjøper eventuelle nye komponenter, slik at du ikke kaster penger ut av vinduet.
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 Jeg vil tro at dette er årsaken, men kan likevel ikke stadfeste det 100%, rett og slett fordi jeg ikke vet. Men om du har muligheten til å prøve med en annen strømforsyning vil jeg anbefale dette før du kjøper eventuelle nye komponenter, slik at du ikke kaster penger ut av vinduet. Er enig der. Oppdaget også en annen ting nå, vet ikke om det var tilfeldig men hør. Jeg trakk ut strømmen fra hovedkortet, cd-rom og 3d-kort for og få ut strømforsyning og titte litt.. Men, nå starter ikke den store vifta nede bak som lufter ut av kabinettet som jeg kan stille fremme på kabinettet og den har jeg ikke hvert i nærheten av. Det fremmer vell bare teorien om at det er strømforsyningen?
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 (endret) Tusen takk for svar Roberth... Har funnet ut en ting til nå så trur vi kan si med 90% sannsynlighet er strømforsyningen som er kaputt... Jeg startet maskinen og trakk ut strømmen til 3dkortet og da begynte den vifta som plutselig stoppet og gå igjen, satt strømmen tilbake til 3dkort så stoppet viften så det ser da ut som strømforsyningen ikke levere nok strøm som først antatt.. Da vil jeg tørre og påstå på lik linje med deg at det er strømforsyningen som er defekt. Som sagt er jeg ikke noe ræser på strømforyning så må ha en som er lett og installere og som passer til det jeg har fra før av av hovedkort o.l. Jeg har nå som er defekt: Denne Strømforsyningen men den koster litt og dette er det eneste nettstedet jeg kan kjøpe den da den begynner og bli gammel. Her har jeg fordelen av samme strømforsyning slik at jeg klarer det lett men så også denne som virket ganske lik En lettere utgave Denne er litt billigere men ser ut som samme type bare uten ledlys, stemmer det.. Passer denne til min maskin? Tusen takk for hjelp, du har hvert skikkelig alright med svar til meg Endret 27. mars 2009 av Svolp
Hrodebert Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 (endret) Flott at du har fått fastslått årsak. Disse er som du sier helt identiske, da bortsett fra LED belysningen. De har begge 4-pin strømkontakt og 24-pin strømkontakt med avtakbar 4-pin enhet. Denne bør dermed passe uten problemer. Lykke til med kjøp av strømforsyning og maskinen din. Hyggelig at jeg har kunnet ledet deg i riktig retning. Endret 27. mars 2009 av roberteh
Dr.Ittsekk Skrevet 27. mars 2009 Skrevet 27. mars 2009 Som vi alt har snakket om er det etter all sannsynlighet din PSU som er problemet. Likevel er det godt mulig at flere av komponentene har funnet det for godt å ta kvelden, tatt i betraktning at vi snakker om et lynnedslag. Lynnedslag kan fritere langt mer enn PSU, det er derfor mulig at andre deler av din maskin også har blitt påvirket av det som har skjedd. Sjekk dette før du kjøper ny PSU. Lykke til! D.
Svolp Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Skrevet 27. mars 2009 Flott at du har fått fastslått årsak. Disse er som du sier helt identiske, da bortsett fra LED belysningen. De har begge 4-pin strømkontakt og 24-pin strømkontakt med avtakbar 4-pin enhet. Denne bør dermed passe uten problemer. Lykke til med kjøp av strømforsyning og maskinen din. Hyggelig at jeg har kunnet ledet deg i riktig retning. Det har du jaggu gjort.. Hjertlig takk for hjelpen mvh Kenneth
Svolp Skrevet 4. april 2009 Forfatter Skrevet 4. april 2009 Hei. En liten oppdatering.. Byttet strømforsyning og det eneste som skjedde var at den bakre vifta begynte og svive igjen.. Da vil jeg tru at det kanskje er hovedkortet som er kaputt. Kan nevne at det lyser grønt men at ikke det ene pipet kommer ved oppstart som før og at jeg kan ta ut alt rammen og starte den uten noen ulyder, bare samme gamle regla? Er dette normalt? Ber atter en gang om hjelp, takk for hjelpen sist
Svolp Skrevet 5. april 2009 Forfatter Skrevet 5. april 2009 roberteh, Ber atter en gang om gode råd og meninger mvh Kenneth
Svolp Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hallo.. Setter liv i en eldre tråd der jeg hadde et problem jeg trengte hjelp til og løse.. Skriver dette da folk kanskje kjenner seg igjen i en situasjon slik som jeg gjorde i en anne tråd og det resulterte i at jeg fikk løst problemet Var mye frem og tilbake med hva som kunne være galt, hovedkort, cpu og strømforyning, men det ble faktisk aldri nevnt rammen noe som var tilfellet. Det som skjedde var at det var et lynnedslag(trur jeg) det resulterte i (les 1.st post). Etter mye snakk med roberteh var det mye mulig at strømforsyningen min var kaputt, noe den også var men det løste ikke problemet mitt.. merket dette med at jeg trakk ut strømmen til 3dkort så begynte kabinett viften og gå, satt tilbake strømmen til 3dkort og da stoppet kabinett viften. Leste så i andre poster her at den rammen jeg hadde var det svært mange dårlige erfaringer med som hadde like symptomer som beskrevet i 1.st post. Kjøpte nå en annen ram av kingston og nå startet pc`n og fungerte utmerket.. Sier tusen takk for all hjelp jeg har fått av dere her på hw.no og spessielt til ask og roberteh som har hvert svært behjelplige Takk for all brainstorming, datan er oppe og sviver igjen etter 4mnd tørke Endret 24. juni 2009 av Svolp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå