Gå til innhold

filter til 30 sek. lukkertid.


Anbefalte innlegg

Hei! Har nå kjøpt meg et canon eos 40d kamera, med et tamron 17/50 objekt. Hatt det i ei uke nå, og er kjempe fornøyd.. Har ikke hatt speilrefleks før. Har sett på en del av disse elv/foss bildene jeg synes er utrolig fine. Regner med at de blir tatt med en lukkertid på 30 sek. Og dette vil gjøre bildene veldig lyse. Hva slags filter bruker man for å ta disse? Regner med at man må ha et mørkt filter? Tar gjerne imot tips til ting som er et "must" å ha til kamera. :) mvh. Marius.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vann kan man stort sett få til ved å blende ned (trenger ikke lengre enn 0.5 sek lukketid). Men skal man trekke dette lengre kan man benytte ND filter (finnes i forskjellige utgaver og styrker)

 

Greit med vann.. men tenker på disse fossene som renner over steiner og som blir helt hvite.. Trodde man trengte en lang lukkertid for å få til dette jeg.. Men et ND filter er hva man trenger da..

Lenke til kommentar
Vann kan man stort sett få til ved å blende ned (trenger ikke lengre enn 0.5 sek lukketid). Men skal man trekke dette lengre kan man benytte ND filter (finnes i forskjellige utgaver og styrker)

 

Greit med vann.. men tenker på disse fossene som renner over steiner og som blir helt hvite.. Trodde man trengte en lang lukkertid for å få til dette jeg.. Men et ND filter er hva man trenger da..

Du har helt rett, men vann i en foss renner/faller ganske langt på 0.5 sekunder.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Enten ND-filter eller rett og slett bare ta bildet når det begynner å mørkne litt.

 

Og et sekund eller to (eller 0,5 for den saks skyld) holder som regel lenge.

Bra tips, man ikke ta bildet av fossen kl 2 på dagen :) Rett før sola går ned gir jo også langt mer spennende farger.

Lenke til kommentar

Takk for svar.. :) Skal blir morsomt å prøve ut dette når snøen og isen smelter vekk.. :) Litt av grunnen til at jeg spurte var at de fleste bildene jeg har sett og lest om er tatt på 30 sek. Men det kommer vel sikkert veldig ann på hvordan fossen/elven går/renner også.. Er elven stille er det greit med lang lukkertid for å få disse effektene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...