Gå til innhold

Angrefrist ved kjøp i nettbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny mobil, og har fått med meg at man kan benytte angrerett om den ikke svarer til forventningene. Jeg er veldig i tvil om den mobilen jeg har sett meg ut, er like fin IRL som på bilder.

 

Men hva er de riktige reglene som gjelder?

 

Noen steder står det at den skal leveres tilbake i tilnærmet samme tilstand og ikke noe mer. Et annet sted står det at angrefristen forsvinner om man åpner esken og slår på mobilen. Hva er rett? Eller kan butikkene sette sine egne regler?

 

Forslag om seriøse nettbutikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skal sendes tilbake i tilnærmet samme stand.

Enkelte nettbutikker prøver å hevde at dette betyr at du ikke kan åpne esken uten at angreretten faller bort. Det er en løgn de fremsetter for å slippe å få så mange varer i retur. Hele formålet med angreretten, er at du skal kunne prøve varen, siden du ikke har mulighet til det ved kjøp over nett.

 

Enkelte benytter seg derimot av angreretten for å ha "fetere dingser" enn de har råd til, og gjør det til en vane å bruke tingen i 12 dager før de sender den tilbake. I slike tilfeller faller angreretten bort, da du ikke kan ha tatt tingen i bruk "som din egen".

Lenke til kommentar
I slike tilfeller faller angreretten bort, da du ikke kan ha tatt tingen i bruk "som din egen".

 

Hva menes "som din egen"? Kan man lade den, ringe, sende sms? Altså prøve den skikkelig, eller bare ha slått den på og sett at den virker f.eks.

 

Synes reglene jeg har lest rundt om er rimelig difuse,og jeg vil være sikker før jeg kjøper så jeg ikke går på en bom ;)

Lenke til kommentar

Ja, du kan prøve den. Men vær obs på at de kan sjekke totalt antall sendte/mottatte sms og antall samtaler og total samtalevarighet. Så jeg ville ikke brukt den mye.

 

jeg ville også funnet en nettbutikk som ikke lyver om angrefrist på sidene sine. De vil sannsynligvis ikke være så enkle å ha med å gjøre. Hvis det er utseendet du lurer på, kan du stikke innom en elkjøp/telekiosken e.l.?

Lenke til kommentar

Har du en grei butikk å anbefale? Om sånt er lov å gjøre på disse sidene?

 

Tittet på Komplett og MPX. Er de greie å ha med å gjøre? Vilkårene ser greie nok ut.

 

Får ikke sett den live. Ingen butikker i nærheten som har den inne. Det har jeg allerede sjekket ut.

Lenke til kommentar
Enkelte benytter seg derimot av angreretten for å ha "fetere dingser" enn de har råd til, og gjør det til en vane å bruke tingen i 12 dager før de sender den tilbake. I slike tilfeller faller angreretten bort, da du ikke kan ha tatt tingen i bruk "som din egen".

 

Eh, hvor får du dette fra? Poenget med angrerett er at man kan angre innen 14 dager etter man har hentet varen hos posten, uavhenging om du bruker den i 1 eller 14 dager, så lenge den leveres tilbake i "samme stand og mengde".

 

Så til selve tema, jeg har brukt angrefristen flere ganger hos Komplett og MPX. I mest hovedsaklig mobiler som jeg både har angret på etter 3 dager og etter 14 dager fordi mobilene ikke levde opp til mine forventinger. Det har alltid fungert, sender mobilen tilbake med all emballasje og tilbehør som jeg fikk den samt angrefrist skjema, så tar det vanligvis 1-2 uker til du får pengene tilbake etter du sendte varen du angret på. Bare følg instruksene du får fra leverandøren (har bare erfaring med komplett og mpx her... igjen de var veldig bra, ingen problemer)

 

Som NGZ sier så er det mange nettbutikker som sier at hvis du åpner emballasjen for varen så kan man ikke benytte angrefristen, det er tull. Det gjelder at varen kan sende tilbake i "samme stand og mengde". At du bruker mobilen til sms eller samtaler iløpet av tiden du bruker før du angrer har ingenting å si, her gjelder igjen at gjenstanden skal leveres tilbake i "samme stand og mengde". Bare resett mobilen og slett alt på minnekortet. Håper det var til hjelp.

Endret av Simen_1987
Lenke til kommentar
Eh, hvor får du dette fra? Poenget med angrerett er at man kan angre innen 14 dager etter man har hentet varen hos posten, uavhenging om du bruker den i 1 eller 14 dager, så lenge den leveres tilbake i "samme stand og mengde".
Nei, her har du faktisk rett. Jeg "husket" visst feil fra et argument som ofte har blitt benytt av bedrifter i slike saker.
Lenke til kommentar

Hei, jeg kjøpte en LG kc910 hos Elkjøp sin nettbutikk, brukte den i 13 dager, sendte SMS, MMS, tok bilder og video, oppgraderte til siste FW, brukte rett og slett telefonen som vanlig. Var ikke fornøyd så jeg tok med meg tlf. og alt som fulgte med til Elkjøp på Karihaugen, der fikk jeg pengene tilbake rett i hånden og ingen spørsmål om hvorfor, hva var galt etc.

Må bare nevne at det er viktig og levere tilbake en "pen" tlf. med alt som fulgte med.

Var meget godt fornøyd med Elkjøp her, og min neste tlf blir garantert kjøpt hos Elkjøp sin nettbutikk.

Endret av sun-flex
Lenke til kommentar

Jeg syns det viktigste poenget bør være at du bestiller den telefonen du har sett deg ut, og at du har gjort litt research rundt hvorvidt det er den som vil tilfredstille deg.

 

Hva er greia med at folk leverer tilbake telefoner som ikke "levde opp til forventningene"? Hva legger dere i det?

Lenke til kommentar

Hva er greia med at folk leverer tilbake telefoner som ikke "levde opp til forventningene"? Hva legger dere i det?

 

Hei, kan jo si litt om hvorfor jeg leverte tilbake min telefon (kc910) som nevnt ovenfor. Jeg hadde sett meg ut denne telefonen, var og så på den i butikken og prøvde den i 5 min hos elkjøp. Tenkte at denne tlf. vil jeg ha, og bestilte den på nettet (denne tlf kostet 3800,- i nettbutikken og 5000,- i butikk, en meget god grunn til og handle på nett).

Men som sagt så hadde jeg bare lest om den og prøvd den i 5 min, og det gir ikke et veldig godt grunnlag for hvilken brukeropplevese du vil ha av telefonen. Når jeg virkelig begynte og bruke tlf var det mange ting jeg irriterte meg over (sms-skriving, kamera, menyer, for og nevne noen). Kan nevne at jeg hadde et annet merke en LG før jeg kjøpte denne, og at jeg savnet mye av det jeg var vant til fra min "gamle" tlf.

Så dette pluss andre ting som jeg fant irriterende gjorde at denne tlf ikke levde opp til forventningene, og da er det veldig greit med angrerett :thumbup:

Lenke til kommentar

Forbrukertvistutvalget har vel 2 dommer rundt dette som jeg kan huske. Den ene hvor brukeren hadde brukt telefonen til ~4 samtaler og ~10 tekstmeldinger før han ønsket å benytte angreretten, her fikk han medhold. En annen bruker hadde sendt flere hundre meldinger og ringt ~40 minutter i løpet av en helg. Han fikk IKKE medhold.

 

Ikke be meg om link til FTU sine saker, men begge tilfellene har jeg lest om etter tråder på diskusjon.no

 

At du får penger tilbake uten spørsmål hos Elkjøp skyldes jo at de har 30 dager åpent kjøp og har altså ingenting med angreretten å gjøre.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...