Gå til innhold

BK: Himmelblå og Steinen


Anbefalte innlegg

Ja nå er dette min første post her på foto og video forumet å jeg er litt usikker om dette blir riktig.

Er ny til speilrefleks siden jeg fikk kameraet denne lørdagen.

Jeg har brukt RAW filene å mixet litt her og der til jeg fikk hva jeg ville.

 

 

Bildene ble tatt med:

PENTAX K20D + SMC DA 18-55MM F/3.5-5.6 AL II

 

 

[iSO 800, 40 mm, f/13, 1/250 s]

 

 

 

[iSO 100, 18 mm, f/8, 1/500 s]

 

 

 

Ville gjerne fått litt kritikk på dem så jeg kan forbedre meg.

Det meste har vert automatisk men slik som ISO og lukketid har jeg mixa meg litt frem med :cool:

Endret av Shelfen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og gratulerer med et glimrende valg av kamera ;)

 

Det er et par, tre, fire ting jeg tenker jeg skal ta opp her.

Begynner naturlig nok med øverste bilde, og refererer til det som nummer 1.

 

1:

Teknisk:

ISO800? Du har en brennvidde på 40mm, og en lukkertid på 1/250.

Tommelfinger regel tilsier at du da kan ha en lukkertid som er 2 stopp tregere altså 1/60. Du kan da altså redusere ISO med 2 stopp og få ISO200 istedet.

 

Det er om du ikke var ute etter noe spesielt "look" i bildet vel og merke. Det er hvertfall ofte slik at man ønsker å legge seg så lavt som mulig når det kommer til ISO for å unngå støy. Men nå er da en gang K20D langt bedre enn min K10D på støy. (Og jeg kan forøvrig ikke se noe støy i bildet, men tenkte jeg skulle nevne det).

 

Komposisjon og bildemessig:

Du har egentlig ikke et motiv her, slik som jeg ser det. Jeg ser helt klart at det er steinen du bruker som blikkfang, men dessverre mangler det litt på gjennomføringen når du har et så lite interessant motiv i utgangspunktet.

 

Det du gjør fint, spør du meg, er at du har plassert steinen litt ute til siden. Vi har noe som kalles for "rule of thirds" som går ut på at bilder generellt sett blir ansett som mer interssante dersom hovedmotivet ikke er plassert i midten. Heller bør det legget en tredjedel til venstre eller høyre. På samme måte er det en god tanke å legge horisonten 1/3 fra topp eller bunn, alt etter hva som måtte passe best.

 

2:

Teknisk: Jeg har ikke noe å utsette på den tekniske gjennomføringen.

 

Komposisjon og bildemessig:

Et helt greit motiv. Liker dette langt bedre enn nr 1. Himmelen er av en viss interesse, selv om den mangler litt. Bekjæring blir et nøkkelbegrep på dette bildet. Når du ser på det, kan du komme med en god grunn til at huset og terrassen er med på bildet? Jeg kan ikke. Derimot prøvde jeg å skyve denne biten utenfor kanten på nettleservinduet mitt, og komposisjonen ble straks bedre. Prøv selv og se :)

 

Det er også en god regel at alt som ikke tilfører et bilde noe, trekker vekk oppmerksomheten fra motivet. Dermed kan det ofte være lurt å ikke ta med 'forstyrrende' elementer. Slik som det er her med hus/terrasse.

 

Ellers er det bare å ta mange bilder.

Kanskje prøv å holde noe av det jeg nå har nevnt i hodet, så skal du se at resultatene (ofte) straks blir bedre. Husk samtidig at det jeg har sagt er generelle retningslinjer, som er til for å brytes fra tid til annen.

 

Lykke til videre.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg signerer bare på det Beej80 skrev,

dvs har ikke noe å utfylle fordi han har forklart veldig mye her.

Meget bra skrevet forresten, og mye fin lærdom :thumbup:

"Lytt og lær!"

 

Kan bare si at jeg syns:

 

Bilde1. Alt for lite kontrast, eller for mye lys i bildet. Skaper en gråtone eller hva man skal kalle det, som gjør at iallefall jeg myser når jeg ser på det.

 

Bilde2. Enig også der med Beej80, et bedre utsnitt, med det som er interessant i bildet, ikke noe mer i utsnittet. Fin himmel du fikk med der! Blir sittende i snøføyka her nord og bare misunne deg der du er en plass i sør der våren (kan det se ut som iallefall) har tatt tak.

Grønt og fint. Blir småsjuk å se på slikt i mars :hrm:

 

Og ja, gratulerer med meget bra valg av kamera (vil jeg tro) :)

 

Og sist men ikke minst velkommen hit :)

Lenke til kommentar

Jeg takker så mye for de fyldige kommentarene jeg fikk!

Mye kunskap jeg kan ta med meg videre til neste gang.

 

 

På første bilde var det litt lite lys og det var overskyet, kanskje en grunn jeg valgte 800ISO uten kunskap til noe annet. Skal skjekke opp den Tommelfinger regelen som du nevner å see om jeg får det til bedre da.

 

Sant att Bilde no 2 var bedre uten terrassen men jeg hadde ikke stativ enda så de blir mye frihånd, som sagt så sto jeg på terrassen å støttet meg til rekkverket så jeg fikk et stødigere bilde. Det er et fjell ikke så langt unna til venstre av bildet, men det hadde sikkert blitt bedre det en terrassen :p

 

 

Er faktisk klar over dritten. tror det er støv eller noe på objektivet.

Det første bilde ble tatt i regnvær så det kan vere en dråpe der.

 

Tengte ikke så mye på hva jeg lastet opp, ville bare ta de "beste" bildene mine jeg hadde her og nå og siden jeg ville ha litt kritikk og lærdom så er det no greit å ha litt rare bilder som ikke er perfekte, sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...