Gå til innhold

Canal Digital og Linksys WRT160N. Ustabilt nett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha saumfart hw.no og google.com for løsninger på problemet, ser jeg meg nødt til å slenge ut utfordringen min her. Dette skjer selvfølgelig hjemme hos mine foreldre og ikke hos meg hvor en annen nettleverandør, men samme router fungerer perfekt.

 

Oppsettet er som følger:

 

Nettleverandør: Canal Digital (CD), med sitt modem. Dette mottar kun en IP-adresse fra CD sin DHCP

Trådløs router: Linksys WRT160N - Satt opp til å motta IP-adressen fra CD, og DHCP som starter en ny "serie" fra 192.168.1.100, subnet er satt til 255.255.255.0, DNS er satt til "automatisk"

 

Har forsøkt med å koble Modem -> Router inn i Switchen og i WAN pluggen på router. Uten at det ser ut til å gi noe forskjellig resultat.

 

Klienter som er koblet til: 1-10 bærbare, PC og Mac

 

Utfordringer som følger:

Trådløst nett er ustabilt, og kontakten med internett faller ut. Altså ikke den trådløse linken. (Ping mot routeren gir forventede svartider). Ved kablet tilkobling inn i switchen på routeren er jeg på nett, uten å ha resatt noen ting.

 

Dette skjer med ujevne intervaller, eksempel: Jeg tar meg en tur innom for kjøttkaker, resetter alt, og vips, så fungerer alt med 2-3 maskiner koblet til. Tre dager senere får jeg en telefon om at "Internetten ikke fungerer".

 

Problemet er at jeg aldri får sjekke med maks antall maskiner, da disse kommer og går (studenter i hus)

 

Det jeg håper på, er at noen med litt kjennskap til kombinasjonen Canal Digital og Linksys, kan gi meg noen hint. Gjerne et "skjema" på det perfekte oppsett med disse forutsetningene.

 

-Alx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studenter i hus betyr masse bittorrent og det er nok disse som kjører routeren i senk.

Med orginalfirmware så tåler denne bare ca ~100 samtlige forbindelser mot nettet (dette overgås lett med en bittorrentklient).

 

Anbefaler dere å prøve DD-WRT firmware med routeren. Ser at det jobbes med support på 160v2 ennå mens 1.0 og 1.1 er testet. http://dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/hardware.html

 

Hvis du legger inn DD-WRT så kan timingparametre i routeren tweakes for ekstra stabilitet om nødvendig.

Lenke til kommentar

Torrent kunne vært et problem. Men det er ikke tilfellet her, brukergruppen er veldig lite avansert, og problemene oppstår selv uavhengig av hvilke brukere som er tilkoblet.

 

Jeg er kjent med mulighetene i å oppgradere firmwaren i Linksys routerne, det var vel i grunn derfor jeg valgte merket til min egen bruk en gang i tiden. Men selv standrad firmware bør takle Ola Normanns jakt etter billige ferietilbud og vg.no = vanlig bruk.

 

Er det noe spesielt å tenke på når man setter opp mot Canal Digital, har NGT selv, og der virker oppsettet smertefritt.

 

-Alx

Lenke til kommentar

CD låser macadressen på nettverkskort mot ipadresse, men så lenge du får internett fra begynnelsen av så skal det ikke falle ut så lenge routeren tåler belastningen og du kobler internett inn på WAN (internettporten).

 

Det er forøvrig annet enn bittorrent som krever endel av internett. Det kan være spilling som f.eks WoW eller TV via P2P. Med mange brukere så er det ikke så enkelt å spå hva som foregår til enhver tid.

 

Når du snakker om avanserte brukere så har alle fjortiser bittorrent uten at de behøver å kunne noe annet enn å spille på maskinen. :ohmy:

Lenke til kommentar

Skal sjekke om det kan være noe greier i oppsettet i routeren jeg har oversett i forhold til "rollen" den spiller i nettet til CD. (Har forresten liten forståelse for at CD sin kudeservice ikke har noen som helst formening om hvordan et oppsett skal se ut).

 

Vi legger ihvertfall til side at brukernes internettvaner skaper problemet. Det er utelukket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...