Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Internet Explorer 6 ustabil etter flytting av midlertidige internett filer mappen?


Anbefalte innlegg

Hei og god dag,

 

Dette ser ut som et veldig bra forum. (Jeg laget meg et brukernavn for et par år siden, men dette er min første post).

 

Jeg lurer på om jeg har gjort en liten flause som er vanskelig å rette på: Jeg tenkte jeg skulle optimalisere ikke bare min maskin, men også mine to søstres maskiner (kjører XP pro m/ SP2 eller SP3 - forskjellig service pakke på forskjellige maskiner, og Internet Explorer 6 på alle maskiner), og som en tenkt optimalisering så flyttet jeg "Temporary internet files" mappen (som pr. default ligger under Documents and Settings/*brukernavn*/Lokale instillinger/Temporary internett files)... over til E: disken i stedet for. (Tenkte at ved å flytte mappen ville jeg ikke trenge å defragmentere maskinen(e) så ofte.)

 

Umiddelbart etter dette merket jeg/vi at internet explorer er ustabil; etter å ha startet opp maskinen virker det greit å åpne Internet Explorer noen få ganger, nen så begynner den å "henge", altså venter den i evighet på at siden skal åpne uten at det noen gang skjer. Oppdateringsknappen gjør ingen forskjell.

 

Det pussige er at dersom jeg har flere IE vinduer åpne, så vil bare de vinduene som ble åpnet sist "henge fast", hvor man kan fortsette å browse med de vinduene man åpnet tidligere. (Lukker man alle vinduene og prøver å åpne IE på nytt igjen, vil det "henge" og man vil ikke få brukt IE i det hele tatt før en restart. Ja, så må man logge av og på igjen (evt. rense vekk cockies og midlertidige internett filer) for å få IE til å virke igjen etter å ha pålogget igjen - men det virker jo bare en stakket stund.

 

Jeg har prøvd å flytte mappen tilbake til det opprinnelige stedet, men det fungerer heller ikke. Også tror jeg noe merkelig har skjedd da jeg prøvde å flytte mappen tilbake: Det er blitt en undermappe i "Temporary Internet Files" som heter "Midlertidige Internett Filer". Jeg mener ikke at denne var der fra før av. Og ikke har jeg manuelt laget den mappen heller; mappen jeg laget på E: disken brukte jeg det originale engelske navnet på. Jeg leser på internett at andre har opplevd det samme (en med tysk operativsystem beskrev det samme: Først engelsk, og så en tysk undermappe). Det ser ut som om at dersom man flytter mappen under verktøy -> alternativ for internett -> instillinger (som er prosedyren for å flytte mappen), så vil det automatisk dannes en ny undermappe med det språket man har har på sitt eget operativsystem. Derav hvorfor jeg tror denne "Midlertidige Internett Filer" mappen har oppstått. (Mulig jeg har tar feil her og at alle har denne norske undermappen liggende i "Temporary Internet Files"?)

 

Og ja: Jeg vet at Firefox er overlegen og jeg bruker den flittig. Ingen problem med den. Det er bare slik at jeg liker å bruke IE for Microsoft oppdateringer, samt enkelt å entre hotmail kontoen min gjennom Live Messenger.

 

Og mens jeg er inne på det siste: Når først IE begynner å henge fast, så vil heller ikke Live Messenger virke heller. Da får jeg en feilkode (81000306). Ved restart av maskinen (evt. rensing av filer og cockies), virker MSN en liten stund på samme måte som Internet Explorer.

 

Men det er ingenting galt med linjen da Firefox og nedlastninger forøvrig fungerer helt smertefritt.

 

Jeg har absolutt ingen avansert beskyttelse på noen av maskinene. Kun AVG Anti-Virus Free, og maskinen jeg sitter ved nå er koblet rett til fiberoptisk kabel (mao. uten noen router), som også ikke har noen som helst brannmur i sitt system.

 

Mens jeg skriver dette lurer jeg selvfølgelig på om det kan være det at jeg kjører Internet Explorer 6 på maskinene, men ærlig talt tviler jeg på det. Har søkt en masse på internett, og ser at ved skifting av plassering av mappen til midlertidige internett filer, så vil problemet jeg har beskrevet ovenfor skje med Internet Explorer 7 med Vista. ( http://support.microsoft.com/kb/937828 )

 

Men så har jeg ikke IE7 installert, og så kjører jeg heller ikke Vista, men XP.

 

(Hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke kjører Internet Explorer 7, er grunnen det at jeg fant den å respondere så mye tregere enn Internet Explorer 6.)

 

Jeg leste i linken jeg oppga ovenfor om at man på Vista vil løse problemet ved å gi "brukerrettighet" til den nye Temporary Internet Files mappen, og det var en enkel oppskrift på Vista, og dersom dette er løsningen for meg med min/våre XP maskiner, så har det stoppet opp for meg fordi jeg klarer absolutt ikke å finne en slik enkel prosedyre på XP.

 

Har jo også lurt på om har vært en tilfeldighet med at problemet startet da jeg utførte en flytting av midlertidige internett filer mappen, og at Microsoft har gjort en eller annen oppdatering som gjør at alle som har IE6 installert vil oppleve det samme problemet. (Men det tror jeg ikke, for hvis det var tilfellet ville jeg forvente at MSN Live Messenger ikke ville være labil på samme tidspunkter som IE6 er det.)

 

Har også installert alle oppdateringer fra Microsoft.

 

Så da lurer jeg på om noen av dere smarte datafolk har en løsning for meg? Håper jo at noen her har vært bort i det samme problemet som jeg beskriver. (Forhåpentligvis får jeg ikke et råd som går på å reinstallere det operative systemet på alle maskinene.. :-) og fabrikkgjenoppretting går heller ikke siden dette går lenger tilbake enn systemgjenopprettingen tillater.)

 

Beklager at jeg brukte så veldig mange ord for hva som kunne vært skrevet mye kortere. Jeg ønsker bare å være detaljert og få med det meste med en gang slik at all nødvendig informasjon er tilstede.

 

Takker så mye for råd og hjelp.

 

Mvh,

 

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
versjon 8 kommer idag :)

 

Ja, og min nevø kjøpte spillekonsulen "Wee", mens jeg er så konservativ at jeg tviholder på min gamle Commodore 64 :-D

 

Neida, jeg vil nok gå over til den nyeste internet exploreren jeg også og sjekke den ut :-) ..men foreløpig ser jeg bare Internet Explorer 7 på Microsoft Udate, så det tar vel noen timer til før den kommer. Men takker så mye for at du tipset meg om hvor nært tidspunktet er, for ellers ville jeg kanskje ha installert versjon 7 i ren desperasjon.

Lenke til kommentar
Hiv en Opera i stede. Raskere, sikrere, støtter htlm 4.0 og mye til.

 

Bruker Firefox 3, og er veldig fornøyd med den.

 

Ønsker bare fremdeles å ha IE pga. Microsoft Update oppdateringer og for enkelt å entre hotmailen gjennom Live Messenger. Hadde det ikke vært for disse to tingene hadde jeg nok totalt stoppet opp med å bruke IE for over fem år siden.

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar
Uhhh, skaff deg windows live mail : )

 

Ikke for å være utakknemlig for svar, men det var egentlig til lite hjelp siden hva som bekymrer meg mest er:

 

Hva med oppdateringer fra Microsoft da? Trenger man ikke IE for det? (Liker ikke automatiske oppdateringer - jeg ønsker å selv gå på Microsoft Update og velge egendefinerte oppdateringer).

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Da er spørsmålet mitt, har du vista eller xp?

om vista, så kan du velge hva du vil installere hver gang.

 

om ikke så;

Hvorfor er du fortsatt på IE6?

 

 

Relevant spørsmål.

Det skulle jo i praksis ikke være umulig å bruke IE6 i og med at trådstarter påstår det er lagt inn SP3 (regner da med at det er SP2. Her er IE7 "additional sw updates").

 

Nå skal man ikke drive slik som min gamle far hadde for vane (av ren nysgjerrig kreativitet) og flytte på systemfiler/directories eller slette.

LA DET VÆRE. (Eller bli en "techie nerd" som kjenner Win$ fra grunnen av.. da kan man drive med slikt).

:)

 

@Trådstarter:

Slik du har beskrevet det har du altså slettet systemfiler (flyttet) og så klart å flytte de "inne" i de nye (av OS) genererte directories.

Slett det en gang til.

Så går du til MS Update (slå av automatisk oppdatering først) og velg så "custom".

Du vil da bli "anbefalt" å laste ned SP3.

Gjør det og rapporter så om det hjalp.

(Du må også legge inne andre kritiske oppdateringer etter at du har installert SP3).

Så kan du eventuelt slå på automatiske oppdateringer.

Lenke til kommentar
Da er spørsmålet mitt, har du vista eller xp?

om vista, så kan du velge hva du vil installere hver gang.

 

om ikke så;

Hvorfor er du fortsatt på IE6?

 

 

Relevant spørsmål.

Det skulle jo i praksis ikke være umulig å bruke IE6 i og med at trådstarter påstår det er lagt inn SP3 (regner da med at det er SP2. Her er IE7 "additional sw updates").

 

Nå skal man ikke drive slik som min gamle far hadde for vane (av ren nysgjerrig kreativitet) og flytte på systemfiler/directories eller slette.

LA DET VÆRE. (Eller bli en "techie nerd" som kjenner Win$ fra grunnen av.. da kan man drive med slikt).

:)

 

@Trådstarter:

Slik du har beskrevet det har du altså slettet systemfiler (flyttet) og så klart å flytte de "inne" i de nye (av OS) genererte directories.

Slett det en gang til.

Så går du til MS Update (slå av automatisk oppdatering først) og velg så "custom".

Du vil da bli "anbefalt" å laste ned SP3.

Gjør det og rapporter så om det hjalp.

(Du må også legge inne andre kritiske oppdateringer etter at du har installert SP3).

Så kan du eventuelt slå på automatiske oppdateringer.

 

Joda, det går helt greit å beholde IE6 med SP3. Jeg vet det var mye å lese, men jeg skrev at jeg hadde installert *XP* OS på min egen maskin og mine søstres (og det er SP3 på min maskin og min ene søsters, og SP2 på min andre søsters maskin), og så flyttet jeg mappen for midlertidige filer. Og når instruksjonen for det står under verktøy, så skulle man absolutt ikke tro at det ikke er en farlig sak. (Se selv under verktøy, instillinger for internett etc., og se selv at det står med fete bokstaver om at man kan velge å flytte mappen til et annet sted.) Mener da at jeg absolutt ikke har lekt med noe som potensielt skulle være en hasard :-)

 

Går ikke å slette Temporary Internet Files mappen. KUN å flytte den. Og flyttet den har jeg prøvd flere ganger (og tilbake til original plassering). Dersom man prøver å slette mappen, så får man opp melding om at det er en beskyttet mappe og kan ikke slettes. (Naturligvis.)

 

Og det er ikke som du sier en obligatorisk IE7 installering i SP3. Det er bare å gå entre Microsoft Update (under "verktøy" på IE) og der velge "egendefinerte opppdateringer", for så å velge å gjemme de komponentene man ikke vil ha lastet ned . Det gjorde jeg med IE7 da jeg installerte XP Pro med SP3.

 

Og som jeg skrev i første post, har jeg lastet ned og installert alle Microsofts oppdateringer.

 

Jeg likte absolutt ikke IE7 da jeg prøvde den da den kom ut (veldig treg med å respondere på kommandoer), og det var grunnen til at jeg holdt meg til IE6 senere.

 

Installerte IE8 i går. (Som forøvrig også er treg på å respondere på kommandoer i forhold til IE6).

 

Løste ikke problemet. Som før virker det å åpne opp alt fra en til noen få vinduer før nye vinduer slutter å respondere, og jeg må restarte maskinen etc.

 

Takker lell for respons :-)

 

PS! Jeg kom ikke hit for å få en moralsk lekse fordi jeg hadde IE6 installert; la meg minne om at det er helt irrelevant å henge seg opp i at jeg hadde IE6 installert - temaet handlet om flytting av mappen til "midlertidige filer" og problemet det medførte. Og da å svare på posten min og unnlate å lese kjernen av hva jeg skrev (og i tillegg spørre om info jeg allerede skrev i min første post og i tillegg kun spørre meg om hvorfor jeg fremdeles har/hadde IE6 installert) blir da til en digresjon av temaet med en vel overfladisk respons til meg eller hva...? *smekk på fingrene til et par av dere* ;-)

 

PS2! Edit: Huff, jeg hørtes streng ut, men dere må være enige i at jeg hadde skrevet all nødvendig info i første post :-)

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja, noen av oss virker kanskje litt "strenge" så det er greit å svare tilbake.

 

Jeg oppfattet at du drev med noe du ikke burde, men jeg ser jo at du i det minste har satt deg rimelig godt inn i ting.

(Det går *fint* å slette "temporary folder").

Da finner du sikkert ut av det sjøl også.

Jeg synes du i det minste bør se om "problemet" (ustabilitet med IE6) ikke er der med IE7.

At du foretrekker IE6 er "fair enough".

(Utrolig nok). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@NorseGuy:

 

Husker jeg tabbet meg ut på noe tilsvarende selv for noen år siden.

 

De temporære intenettfilene ligger vel i Documents and settings, og den må flyttes på en spesiell måte om jeg ikke husker feil. Mulig disse linkene kan hjelpe.

 

Link 1

Link 2

 

Ellers så kan du i IE7 og IE8 flytte mappen for midlertidige internettfiler akkurat ditt du vil i Alternativer for Internett. Tror ikke det går i IE6.

 

I og med at du bruker Firefox er også det å installere IE tab et alternativ. Da funker Windows Update og jeg regner med også Hotmail slik du bruker den. IE tab bruker Trident (IE6, IE7 etc) som renderingmotor inne i Firefox.

 

Ellers vil jeg påstå det er svært mange argumenter for ikke å bruke IE6, men da er ikke alternativet IE7 etter min mening.

 

IE8 vil faktisk ikke legges ut gjennom Update med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...