John P. Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Tja. Litt merkelig problem. Har akkurat i dag fått igang en stasjonær PC jeg bestilte (bygget av web-butikk, ikke av meg). Denne har en Intel X25-M 80GB harddisk på SATA Port 0, og en 1TB Hitachi disk på Port 1 (de var konfigurert omvendt fra butikken, men siden SSD-disken er oppstartsdisk byttet jeg om. Problemet jeg skal beskrive var der uansett allerede i starten). Hitachi-disken har jeg så langt ikke gjort noe med, så den er tom og ikke partisjonert (men er formatert av web butikken). OS er Vista Home Premium 64 bit. Ellers er det 6GB DDR3 RAM, Intel BLKDX58SO hovedkort (nyeste BIOS versjon), med Intel Core i7 920 2.66GHz CPU (si ifra om det er noe mer dere trenger å vite). OK - (det første) problemet er rett og slett at når maskinen jobber litt, f.eks. i forbindelse med installasjon av et program, så knatrer og smatrer det like mye som en hvilken som helst annen disk! Så jeg lurte jo da først på om det er Vista som surrer (som vanlig) og bruker 1TB Hitachi-disken til noe, selv om den altså ikke er i bruk av meg for øyeblikket, og at det er den jeg hører? En annen mulighet jeg har tenkt på, er at det er to LEDs som blinker i takt med harddisk-aktiviteten; en på fronten av kabinettet, og en på selve hovedkortet. Kan det være at disse bråker (eller reléene til disse, hvis det er noe sånt)? Rart jeg ikke har hørt noe om det før i så fall, eller kan finne noe på Google. Litt av poenget for meg med SSD disk var jo at den skulle være stille, men her er det rett og slett liten forskjell sånn som det fungerer nå, hva det nå enn kommer av. Jeg har slått av pagefile (eller hva det nå heter nå for tiden), og også indeksering (på begge disker). Det skal sies at kabinettet er av den billige typen, og jeg må etterhvert lydisolere det litt, men uansett - jeg skulle vel ikke egentlig kunne høre hverken SSD-disk eller reléer, selv uten døra montert for den saks skyld? Eller? - Et annet problem, er at SSD disken er 80GB, men i Windows står den oppført som 48,8GB. Greit nok at man mister litt GB p.g.a. 'regnemåten', men "halve disken" skal vel ikke bli borte på dét? Jeg har som sagt nyeste BIOS, så det ville også være rart om BIOSen skulle være problemet. Er dette (48,8GB) riktig? Snakk om "inflasjon" i så fall! Kan det ha skjedd noe da web-butikken formaterte disken, så den 'mistet' GB? Takk for hjelp.
GullLars Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Inflasjon blir motsatt av det du tenker på, jeg regner med deflasjon var ordet du tenkte på. Uansett, en SSD skal ikke bråke som en harddisk, og hvis det kun vises 48GB TOTAL plass, så er det noe galt med den. Har du sjekket i diskbehandling om hele enheten er partisjonert? Den lyden du hører er sansynligvis harddisken som jobber, hvorfor aner jeg ikke. Prøv å koble fra strømmen til den og se om lyden fortsetter. Gi tilbakemelding når du har undersøkt.
John P. Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Skrevet 18. mars 2009 Oj... -Tror faktisk vi løste begge problemer i én sleng der, gitt. Det ser ut til at de har lagt inn Windows på 1TB-disken, og at det er SSD-disken som er tom! Kan se ut til at SSD-disken ikke er formatert heller, og derfor ikke dukker opp under Datamaskin(?). Så det jeg trodde var SSD-disken, er bare en liten partisjon av 1TB disken. Så, dersom dette stemmer (og det gjør det nok), må jeg vel bare bite i det sure eplet og legge inn Windows på nytt. Kjipt, siden jeg har drevet med det (lagt inn programmer etc.) i hele kveld. Skjønner ikke hvorfor de ikke la inn Windows på SSD-disken? Er det ikke ganske logisk at man vil ha OSet på den, da? Takk for tipset. Burde vel luktet det selv siden jeg ikke er heelt fersk, men.
GullLars Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Gjør oss alle en tjeneste og send en tilbakemelding til dem om dette. Dersom de får tilbakemelding fra mange om at de vil ha windows på SSD, så kanskje de gjør det som standard.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå