Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal invistere i harddisk av stor størrelse. Står imellom Seagate's 1,5tb eller WD's 2gb. Seagate er jo halve prisen men har hørt at de ligger langt høyere i statestikk når det kommer til å krasje. Hvilke erfaringer har dere der ute? Har tapt 1,2tb data i RAID svikt før og vil helst slippe det igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diskene er jo mer utsatt i RAID.

Regner med det er 11. generasjons Seagate 1,5 TB du har sett på..

Driftstiden er oppgitt til 750,000 timer og med en AFR (feilrate) på 0,34 %.

Western Digital Caviar Green disken oppgis å ha 300,000 (load/unload cycles) finner imidlertid ingen AFR.

Spesifikasjonsmessig (bortsett fra størrelse) er begge ECO disker, har samme bufferstørrelse etc.

Selv hadde jeg valgt WDC for jeg har best erfaringer med disse og synes noen av Seagate sine disker støyer for mye. Det er imidlertid et ganske tett løp, så hva du velger avhenger mest av personlige preferanser :)

Skrevet
Diskene er jo mer utsatt i RAID.

Driftstiden er oppgitt til 750,000 timer og med en AFR (feilrate) på 0,34 %.

Western Digital Caviar Green disken oppgis å ha 300,000 (load/unload cycles) finner imidlertid ingen AFR.

Spesifikasjonsmessig (bortsett fra størrelse) er begge ECO disker, har samme bufferstørrelse etc.

Selv hadde jeg valgt WDC for jeg har best erfaringer med disse og synes noen av Seagate sine disker støyer for mye. Det er imidlertid et ganske tett løp, så hva du velger avhenger mest av personlige preferanser :)

Jeg må bare si med en gang at disse tallene er totalt urealistiske. Hvis MTBF hadde stemt ville en harddisk hatt gjennomsnittlig levetid 85 år... Og en årlig feilrate på 0,34% er også en ønskedrøm.

Den største (åpne) statistiske undersøkelsen som er foretatt (som jeg kjenner til) er av google, og de fant at snittet blandt harddiskene deres er ca 5% årlig feilrate.

De harddiskene med lavest feilrate er de som er 6mnd-3år gamle, går med lett/moderat belastning, og holder temperatur rundt 35 grader celsius.

Selv er jeg mest glad i WD, da jeg ikke har hatt problemer med de, og jeg er fornøyd med ytelse, lyd og temp. Det med problemer er totalt subjektiv mening ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...