Gå til innhold

Erfaring med Olympus OM-objektiver på E-System kameraer ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med Olympus OM-objektiver på E-System kameraer ? Jeg tenker da på bruk av Olympus MF-1 OM-Adapter på F.eks E-520.

Blir det samme forhold til Fire Tredels Standard, dvs at 50mm = 100mm i virkeligheten ?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du erfaring med Olympus OM-objektiver på E-System kameraer ?

Eg har ein uoriginal adapter som gjer at eg kan bruke Zuiko 50mm f1,4 og 24mm f2,8 (yndlingen min). Kjøpte adapeteren billeg på ebay. Olympus tilrår å ikkje bruke største og minste blendar, men eg har fått ok resultat med full opning. På E-kamera med IS kan ein i menyen stille inn brennvidde slik at IS også fungerer med analog optikk. Fokus må gjerast manuelt, logisk all den tid OM-optikk kun har manuell fokus.

Endret av sarc
Lenke til kommentar

Ja, det fungerer helt nydelig, og med liveview er det ikke noe anderledes enn vanlig autofokusobjektiv. Blir like skarpt.

 

Det meste kan brukes på Olympus uten noen forstyrrende opptikk mellom kamera og objektivet. I tillegg får man lysmåling på alt, så det er i grunn bare å sette kamera på A, og skyte i vei! :D

Lenke til kommentar

MF-1 er helt ypperlig til bruk for alle FourThirds kamerahus på markedet.

Jeg brukte dette selv en stund sammen med et E-330. Gamle OM-objektiv fra ikke bare Olympus, men også Zigma, Vivitar og Tokina børstet jeg støvet av og prøvde ut.

Avstanden må stilles manuelt, men med LiveView gikk dette som en lek.

Kontrasten opplevde jeg som ganske bløt, men med litt etterarbeid i Levels/Curves kan dette også være en fordel.

Skarphet og oppløsningsevne er nok ikke helt på topp sammenliknet med nye og optimaliserte digitale objektiv fra Olympus i pro-klassen, men alt i alt fungerte det helt fint kombinert med et greit stativ.

Cropfaktor er x 2, så en 50mm blir i praksis 100mm...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 28/2.0, 50/1.8 (Silvernose, altså gammel) og 100/2.8 på E-3.

 

Manuellfokus kan være vanskelig på de mindre kameraene, på grunn av den mindre søkeren. Det er mulig, men tricky. Det kan skaffes splitprismer til E-5x0-serien, og da blir det naturligvis lettere. En kan også kjøpe forstørrelsesting for søkeren, en eyecup, som også hjelper.

 

Skarpheten er ikke ypperlig, men både 28, 50 og 100 fungerer finfint til portretter. 28/2.0 er som et L-objektiv fra Canon vidåpent. Litt uskarpe kanter, litt soft, fin bokeh og så videre. Til portretter i halvfigur er det ypperlig. 50/1.8 er ikke så mye å samle på, ganske soft og en del optiske småfeil. 100/2.8 er ypperlig. Akkurat passe skarpt for portretter.

 

:)

Lenke til kommentar

Søkern på Olympus er bare vas, spesilt med manuell fokus. Det lar seg rett og slett ikke gjøre. Men som sagt gjør jo Liveview samme nytten, og der forstørrer man jo bare bildet og får 100% fokus. Liveview er noe tregt, så det betyr jo at det/de man tar bilder av må stå stille noen sekunder.. Det er ulempen.

Lenke til kommentar
Hei,

Er det noen som har erfaring med Olympus OM-objektiver på E-System kameraer ? Jeg tenker da på bruk av Olympus MF-1 OM-Adapter på F.eks E-520.

Blir det samme forhold til Fire Tredels Standard, dvs at 50mm = 100mm i virkeligheten ?

 

På forhånd takk.

 

Om jeg har?? YES! og ikke bare OM,- men m42, Minolta, Konica hexanon osv. Fungerer helt utmerket, det er mye lyssterk kremoptikk som er ganske billig på E-bay for tiden. Ulempen er kanskje søkeren for noen, men hvis du installerer en ny mattskive med splittprisme får du den hjelpen du trenger. (tar 5 minutter) Ligger ute på e-bay for under 20USD. Hadde en del problemer første gangen jeg prøvde manuelle objektiv, men når jeg fikk finstillt diopterjusteringen på søkeren gikk det bra.

 

Tusen takk for svar, har akkurat bestillt adapter på Ebay (kr 500.-), leter nå etter 24mm f2,8 :-)

 

Hvorfor i all verden har du gjort det, når det finnes adapter som gjør akkurat samme nytten til 10 USD? Blir det samme som å kaste penger ut vinduet.....

 

Søkern på Olympus er bare vas, spesilt med manuell fokus. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

 

Det er i allefall bare vas å komme med ett slik utsagn. Jeg bruker E-400 og har ingen problemer med søkeren, og har heller ikke hjelp av Liveview. Har riktignok innstallert splittprisme, men hadde heller ikke store problemer før det. Sørg for at diopterinnstillingen på søkeren din er rett stillt inn, så blir det bra. Hvis ikke blir det umulig å se om ting er i fokus eller ikke.

 

50/1.8 er ikke så mye å samle på, ganske soft og en del optiske småfeil.

 

Nå er det riktignok flere utgaver av 50/1.8. Den beste er den som det står "Made in Japan" i fronten på, fulgt av "japan", bare serienummeret og til sist den dårligste som er "silvernose" Jeg har 3 forskjellige utgaver og den beste er uten tvil "made in Japan", som kan måle seg med, og av og til utklasse de digitale objektivene jeg har. Vær oppmerksom på at det er ganske store produksjonsavvik fra den tiden, du kan være uheldig å rett og slett få ett dårlig eksemplar. Du vet heller ikke hva objektivet har opplevd i løpet av 20-30år av slag og støt osv.

 

Stort sett allt av OM fastoptikk er meget bra, så lenge du ikke skyter vidåpen, men dessverre så er zoomene heller tvilsomme.

Lenke til kommentar
Det er i allefall bare vas å komme med ett slik utsagn. Jeg bruker E-400 og har ingen problemer med søkeren, og har heller ikke hjelp av Liveview. Har riktignok innstallert splittprisme, men hadde heller ikke store problemer før det. Sørg for at diopterinnstillingen på søkeren din er rett stillt inn, så blir det bra. Hvis ikke blir det umulig å se om ting er i fokus eller ikke.

 

Det er ikke noe å krangle på at søkeren til E-4xx og E-5XX er mikroskopisk, og ikke egnet til manuell fokus. Ved feks f/1.4 og f/1.2 og 50mm kan jeg nesten garantere deg at manuell fokus sjelden vil gi deg de resultatene du vil ha.. Tror du har glemt hvordan den normale søkeren er. Når du står der og skal ha skikkelig fokus, og det du tar bilde av ikke har all evighet på å vente at du kliner øyet inn i nøkkelhullet som kalles søkeren, er det ikke mye lett å få rett fokus.

 

Btw, hva er vitsen med rask manuell fastopptikk hvis det ikke skal brukes på lave blendertall, eller "vidåpen"? Da holder kitobjektivet god standard, med autofokus.. Zuiko 50mm er soft, men det gjør i grunn ikke noe..

 

Liveview er uansett framtida. Holder mest på å knote med makro nå, så søkeren blir knapt brukt lengre. Nå er jo trådstarter så heldig at han har liveview og en litt større skjerm, så det blir bare knall..

Lenke til kommentar
Det er ikke noe å krangle på at søkeren til E-4xx og E-5XX er mikroskopisk, og ikke egnet til manuell fokus. Ved feks f/1.4 og f/1.2 og 50mm kan jeg nesten garantere deg at manuell fokus sjelden vil gi deg de resultatene du vil ha..

Ja, søkeren er liten, men å si at den er bare vas er ikke riktig. Allt kommer an på hva du er vant til, og med litt trening så fungerer den uten problemer.

 

Tror du har glemt hvordan den normale søkeren er. Når du står der og skal ha skikkelig fokus, og det du tar bilde av ikke har all evighet på å vente at du kliner øyet inn i nøkkelhullet som kalles søkeren, er det ikke mye lett å få rett fokus.

Joda,- du har sikkert helt rett, jeg har helt sikkert glemt hvordan en normal søker er. Saken er bare det at jeg skyter meget ofte sort-hvitt med enten en OM-10, Om-40, OM-2, en gammel voigtlander eller ett mamiya 645, så at jeg har glemt hvordan en normal søker er er vel ikke helt riktig. Er du sikker på at du har prøvd manuelle objektiv på en E-4X0/5X0 ? :)

 

Btw, hva er vitsen med rask manuell fastopptikk hvis det ikke skal brukes på lave blendertall, eller "vidåpen"? Da holder kitobjektivet god standard, med autofokus.. Zuiko 50mm er soft, men det gjør i grunn ikke noe..

Såklart det kan brukes vidåpen, men du får ikke optimal skarphet på disse blendertallene, akkurat som på kitobjektivet ikke får optimal skarphet vidåpent. På min 50mm/1.8 har jeg optimal skarphet på f/4, på min 40-150 "kitobjektiv" har jeg optimal skarphet på f/8. _Det_ er en liten forskjell...... At Om 50mm er soft kommer helt an på akkurat det eksemplaret du står med i hånda.

 

Liveview er uansett framtida. Holder mest på å knote med makro nå, så søkeren blir knapt brukt lengre. Nå er jo trådstarter så heldig at han har liveview og en litt større skjerm, så det blir bare knall..

Vel,- du sier det jo selv, Liveview er for tregt. På makro og stillestående ting fungerer det bra, men jeg foretrekker å bruke søkeren. På motiver der ting skjer helt totalt uventet er jeg enig i at autofokus er foreløpig best, men med litt trening er det fullt ut mulig å få meget bra bilder med manuell fokus i daglige fotosituasjoner. Det hele koker vel ned til at må lære seg og bli vant til utstyret.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt et brukt E-520, og har et gammelt Pentax 50/1.4 (M42) som jeg gjerne skulle brukt igjen.

 

Jeg bruker briller, så jeg vil gjerne ha fokusbekreftelse.

Vil det fungere godt med adapter?

-F.eks. en slik: http://cgi.ebay.com/AF-Confirm-M42-lens-to...%3A3%7C294%3A50

 

Finnes det en "søkerforsats"/øyemusling som gjør det lettere å se i søkeren for brillebrukere?

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt et brukt E-520, og har et gammelt Pentax 50/1.4 (M42) som jeg gjerne skulle brukt igjen.

 

Jeg bruker briller, så jeg vil gjerne ha fokusbekreftelse.

Vil det fungere godt med adapter?

-F.eks. en slik: http://cgi.ebay.com/AF-Confirm-M42-lens-to...%3A3%7C294%3A50

 

Finnes det en "søkerforsats"/øyemusling som gjør det lettere å se i søkeren for brillebrukere?

Skulle fungere bra det adapteret der ja. Tidligere var det en del problemer med slike adaptre, fordi elektronikkdelen var limt fast for dårlig, og du vil ikke ha en slik del liggende løst inne i kameraet. Senere modeller er forbedret.

 

Det finnes en forstørrende øyemusling, https://emporium.olympus.com/innards/empPro...?sku=260234-410 , og http://cgi.ebay.co.uk/Olympus-ME-1-Eyepiec...%3A1|240%3A1318

Hvordan den fungerer for brillebrukere vet jeg rett og slett ikke, jeg har aldri brukt den.

Lenke til kommentar
Takk Sille.

 

En ting til.

-Er det mulig å bruke Canon EF-objektiver på 4/3-kameraer?

Nei, ikke direkte, på grunn av at registeravstanden (avstanden mellom fatningen og filmplanet/sensoren) er mindre enn på 4/3. Det finnes adaptre, men de er kun for makrobruk, du får ikke fokusert til uendelig. Det finnes også adaptre med en linse i som visttnok skal fungere, men de er dyre og jeg er meget tvilsom til kvaliteten til det kinesiske linseelementet som står i. Jeg har ikke hørt om noen som har hatt vellykkede erfaringer med disse.

Lenke til kommentar
Takk Sille.

 

En ting til.

-Er det mulig å bruke Canon EF-objektiver på 4/3-kameraer?

Nei, ikke direkte, på grunn av at registeravstanden (avstanden mellom fatningen og filmplanet/sensoren) er mindre enn på 4/3.

...

 

Takk igjen. Det var det jeg fryktet.

 

-Men hva da med micro-4/3? Der er jo avstanden betydelig mindre enn på 4/3.

-Er/blir det fysisk mulig å montere Canon EF-objektiver på mFT? -Og vil det virke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...