Gå til innhold

Objektiv hjelp/tips til canon 5d mark ll !20-50 mm fast ,SAMT TELE


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å kjøpe et fast i området 20-50 mm til 5d mark ll OG tele og lurer på om dere kan hjelpe meg,det viktigste er for meg at objektivet er skarpt.

Det finnes jo Canon 50 mm f1.8- og 1.4

men jeg mener å ha lest at sigma sin 50 mm var skarpere og bedre enn canon

finnes det andre alternativer i området 20-50 mm som er bra?maks 5000 kr

 

når det gjelder tele så vil jeg ha minimum 300 mm eller 70-200 pluss converter.

Jeg har prøvd å søke på google men har ikke funnet spesielt mye hjelp.maks 13000 kr

 

Jeg har et canon 24-105 mm f4,men synes ikke det er spesielt skarp ,det er ok på manuell focus men uskarpt på auto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har satt av begrensede midler i vidvinkelområdet (en 24 1.4L II eller 35 1.4L hadde jo vært det aller beste spør du meg), men EF 20/2.8 skal ikke være så verst. Samme gjelder EF 28/1.8/2.8. Tredjepartsoptikk er ikke min sterke side.. 17-40/4 brukt får du jo til den prisen, men om det blir for lyssvakt skjønner jeg godt.

 

Teleobjektivet er rimelig klart. EF 300mm f4L IS

 

24-105 er en skarp og fin zoom, og om du er plaget med front/backfokus lar det seg jo finfint korrigere med microadjustment som du har på kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Jeg har også 5DII og 24-105- dette er en meget godt og skarp kombinasjon. Jeg "microjusterte" dette objektivet til -7. Dette fungerer helt flott både på 24 og 105mm.

 

Har tidligere brukt Canon 50 1.4 som på mange måter er bankers - billig og skarpt fra 2.0 og med god kvalitetskontroll. Sigma sin utgave er kanskje litt skarpere på 1.4 hvis du er så heldig å få et godt eksemplar Selv anbefaler jeg 35L 1.4, men det er kanskje i dyreste laget?

 

På telesiden kan du velge mellom 70-200 2.8/40, begge med og uten IS, samt 300 4.0L IS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...