Fred7555 Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hei, jeg skal ha en ny ekstern harddisk til backup. Grunnen er at jeg er mange filmer og programmer jeg gjerne vil slippe å laste ned/installere hvis HDD'en i pc'en krasjer. Den kommer til å brukes som backup, ellers stå i en hylle. Kankje den får noen dagsturer til noen jeg kjenner, men ikke så ofte. Overføringshastigeten eller ytelsen er ikke det jeg ser mest på. Ser mer på plassen og pålitligheten og litt på designet. Det er bra med USB, behøver ikke SATA e.l. hvis den har FireWire er det bare et pluss, ikke noe must. Nå har jeg sjekket litt rundt, og sett på både Western Digital Elements 1000 GB og Western Digital My Book Essential Edition 2.0 1 TB , men sliter med å velge. Hvilken av disse passer best mine kriterierog bruksområder? Det egentlige spørsmålet er vel hva som er forskjellen på de er? Begge ser like ut for meg. (Begge er vel USB til PC'en, og en strømkontakt som skal kobles til en kontakt?) Endret 17. mars 2009 av Fred7555
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vil aldri har mer elements. Jeg pluss flere her på forumet har hatt problemer med den og medfølgende datatap som resultat... Gå for en My Book, så får du har filene dine for fremtiden også...
tendilenz Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Vel, MyBook har jaggu sine issues den også. Min MyBook (500GB) paia for to dager sider. Det er den andre på under to år som ikke tåler å stå helt stille i en krok og være back-up disk. Sjekka litt brukererfaringer på komplett.no og jeg er ikke alene.
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. mars 2009 Skrevet 20. mars 2009 Vel, MyBook har jaggu sine issues den også. Min MyBook (500GB) paia for to dager sider. Det er den andre på under to år som ikke tåler å stå helt stille i en krok og være back-up disk. Sjekka litt brukererfaringer på komplett.no og jeg er ikke alene. Kunne ikke finne noe negative kommentarer på komplett sin sider. Sletter de negative kommentarer???
SilentNET Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Min personlige erfaring pluss magefølelse med eksterne disker er at dem av en eller annen grunn har veldig lett for å bli ødelagt. Samme hvor forsiktig man er eller hvor stille dem står i en krok. Det man må merke seg er at det i mange tilfeller går fint å plukke ut selve disken, og hente ut data igjen. Det er ofte grensesnittet mellom disken og pc som ryker. Altså innmaten i det eksterne kabinettet om du vil, med unntak av selve disken der inne. Backup og ekstern disk er derfor to ord som ikke passer helt sammen i mitt hode. Men det er meg da Da igjen, raid er heller ikke synonymt med backup. Så det er vel kanskje ikke noe løsning det heller. Det spørs litt hvor viktige dataene er for deg også tror jeg. Hvis det er surt å miste det fordi du må laste det ned på nytt, er det egentlig ikke så viktig vil jeg tro. Er det derimot familiebilder og private videoer av en sønn eller datter gjennom oppveksten, så ville jeg vært mer forsiktig. En dobbelt backup kan kanskje være noe. Brenne ut på blueray plater i tillegg til å ha en stk kopi liggende på en ekstern disk. Det begynner å bli ganske billigere blueray brennere til salgs nå rundt omkring. En egen filserver med "server"disker kan kanskje også være en mulighet. Slike disker er ofte mye mer motstandsdyktig mot feil enn vanlige consumer disker. Prisen er deretter. Det er vel også noe av grunnen til at eksterne disker ryker litt for ofte. De er basert på billige consumer disker. Nok tullprat fra min side Men helt sikker vil du nok ikke bli med mindre du har 2 kopier
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. mars 2009 Skrevet 21. mars 2009 Neida SilentNET. Ikke mye tullprat det der. Du glemte en ting i farta og det er at de diskene som er i eksterne kabinetter får utulig dårlig kjøling. Mitt råd i det tilfelle er å ikke bruke diskene mer enn nødvendig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå