Gå til innhold

BK: Hammeren Kraftstasjon


k.n.b

Anbefalte innlegg

Etter å ha sittet og knottet foran skjermen det meste av lørdagen, måtte jeg bare ut en tur på søndag. Til en avveksling var det faktisk strålende vær også.

 

Turen gikk forbi Hammeren Kraftstasjon i Maridalen (Oslo), dette var et av de første vannkraftverkene i Norge, og Norges eldste i daglig drift (se artikkel i Wikipedia).

 

post-166172-1237245536.jpg

 

Dessverre er selve bygningen relativt anonym og kjedelig, mulig noen kan få mer ut av den enn meg. Dette førte til at jeg først og fremst konsentrerte meg om kraftlinjene opp til den nærmeste masten. Kanskje har jeg en eller annen hjerneskade, men jeg synes altså at disse skulpturene av noen master har en viss estetikk over seg.

 

Her følger en liten serie fra turen:

 

1. Masten nærmest kraftstasjonen

post-166172-1237245857_thumb.jpg

 

2. Utsnitt fra samme mast (ny versjon)

post-166172-1237459491_thumb.jpg

 

 

Original versjon.

 

post-166172-1237245952_thumb.jpg[

 

 

3. Et lite uttak på veggen til kraftstasjonen

post-166172-1237246033_thumb.jpg

 

 

EXIF:

1. AF-Nikkor 35-70mm f/2.8 D @35mm f/8, 1/400s

2. AF-Nikkor 80-200mm f/2.8 ED @145mm f/8, 1/250s

3. AF-Nikkor 80-200mm f/2.8 ED @145mm f/8,

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker #1. Her er du fanget et kult motiv. Flotte linjer som øyet følger gjennom bildet :thumbup:

 

#2 Dette funket ikke like bra for meg. Her ville jeg boostet kontrasten betydelig. Fargene er litt blasse.

 

#3 Igjen fine linjer. En morsom detalj, men jeg tror det hadde vært bedre med litt mer dybde i bildet. Skarpt og fint :)

Lenke til kommentar
#2 Dette funket ikke like bra for meg. Her ville jeg boostet kontrasten betydelig. Fargene er litt blasse.

Det er faktisk hentet frem en del her allerede, og jeg var redd for å dra på for mye slik at fargene ble for kunstige. Men nå når du har satt fingeren på det så ser jeg at du har et poeng. Jeg legger til en versjon med litt mer "boost" i fargene.

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

 

Ingen andre som tør å slakte, eller var det bare uinteressant?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye konstruktiv kritikk å komme med her desverre.

Det blir litt uinteressant, men det skal nevnes at første bildet fikk meg til å føle et slags ubehag(?) -det er noe med vinkelen. Jeg får lyst til å vri bildet, heh.

 

Jeg likte det siste. Jeg vurderte litt frem og tilbake om fargene ble for sterk, men kom fram til at det passer slik det er.

Enkelt og fint komponert.

Motivet minner meg om et slags sci-fi våpen.

Lenke til kommentar

Jeg liker også nr. 3 best, mye pga. det som Carny påpeker. Bortsett fra at jeg hadde tålt litt mer farger.

 

Når det gjelder nr. 2, så synes jeg du har kuttet for hardt i bunnen. Interessante linjer, dog. Tror det hadde vært bdre å økt kontrasten istedet for fargene.

 

Det første bildet har jeg ikke noen spesielle meninger om. Mangler et eller annet for å gjøre det interessant. For meg, altså.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har ikke mye konstruktiv kritikk å komme med her desverre.
Du har i alle fall kritikk å komme med, det er fint at du gir tilbakemelding. Du hadde da tross alt mer å komme med enn et enstavelsesord også. Takk for input.

 

Når det gjelder nr. 2, så synes jeg du har kuttet for hardt i bunnen. Interessante linjer, dog. Tror det hadde vært bdre å økt kontrasten istedet for fargene.
Jeg ønsket å fokusere mer på isolatorene og de linjene kablene gir enn selve stolpen. Men smak og behag varierer jo. Et av problemene med dette bildet i utgangspunktet var at det hadde alt for mye kontrast. Antakelig har jeg jobbet for mye eller for lite med det, for jeg ser jo nå at kontrasten godt kunne vært bedre. Det er ofte vanskelig å se egne ting på avstand. Jeg har lagt til litt kontrast nå i alle fall. Takk for kritikk både av dette og de andre bildene.

 

For øvrig var det en port på en sidebygning som var litt småmorsom, jeg legger den like godt i en spoiler her.

post-166172-1237460481_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Fine kraftmotiver, men jeg synes faktisk at alle tre komposisjonene blir litt for trange. Tror linjene hadde blitt mer virkningsfulle hvis du hadde vist litt mer av dem. Veldig flott lys på bilde 2 forresten.

Nr. 1 og 2 var det ikke så mye mer å gå på. Nr. 2 hadde det vært mulig å variere utsnittet noe mer, men jeg har visst bare tatt dette motivet med et enda trangere utsnitt. Her var det avveiningen mellom fokus på isolatorene og nok kraftledning til å føre linjene videre som styrte. Takk for konstruktiv kritikk.

 

Som en avslutning kan nr. 2 tilbys med et mer grafisk uttrykk ved hjelp av "gaussian blur".

post-166172-1237753343_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hey! Likte effekten!

Bildet ble noe helt annet nå, samt uttrykket. Det fikk liksom litt mer mening i seg, selv om jeg ikke vet hva den meningen er. -Jeg tror uttrykket skaper en slags forventning, at noe er i ferd med å skje.

 

Det får meg til å tenke på de to siste bildene jeg la ut i BK, for det er noe lignende jeg prøvde å oppnå med dem.

 

Rent grafisk likte jeg bildet bedre med denne tegneserie-look'en.

Lenke til kommentar

Hmm. Nesten litt overrasket over at denne "tegnede" looken skulle slå an såpass. Men det er verst for dere, for da kan det hende jeg starter en ny tråd med et annet bilde. Det var på dette "andre bildet" jeg forsøkte denne teknikken først, og fikk lyst til å se hvordan det ble med "kraftmotivet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...