Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Effekt i Volvo 2.3l turbomotorer?


Anbefalte innlegg

Sitter og ser på noe som passer studentkassa, men som samtidig vil gi meg litt mer hester enn vanlig. Nemlig 740/940 turbo. Bakjulstrekk er jo alltid gøy ;).

 

"Problemet" er forsåvidt at jeg hørte av et par venner (vi var alle rimelig berusa, tar forbehold om at vi dreit oss ut) at disse motorene, som skulle være den samme om den så var 9** eller 7**, lå på 180 hester originalt. Det er 2.3l motoren vi prater om her da. Greit tenker jo jeg, 180 er jo flotte greier til den prisen. I dag har jeg sjekka litt på finn, jeg finner modeller kalt LTT, står at det er turbo i selve annonsen. Jeg antar det er lavtrykksturbo (duh), siden den bare hadde 135 hester. Så sjekker jeg enda mer rundt nå, og kommer over en post på et annet forum, tror det var en showcase, der flere brukere sier turbomotoren har 165 hester originalt.

 

Hvis noen ikke helt har skjønt problemet mitt, en fin og forkortet versjon: Har modellene forskjellige turboer? En høytrykksturbo og en lavtrykksturbo, som relateres til effekt? Eller ligger det endringer andre steder, som motor? Er det trygt å anta at de samme motorene sitter i både 740 og 940? Andre effektforskjeller jeg bør legge ekstra godt merke til?

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tre forskjellige turbomotorer å få i 740 og 940.

 

740 har B230ET (85-88). Denne motoren har 182hk org. ved 0,6bar ladetrykk (såvidt jeg husker). Tåler ikke spesielt mye trimming da rådene er svake og bøyer seg.

 

I '89 ble 740 levert med førstegenerasjons B230FT. Det var stort sett lik B230ET, men hadde dårligere topp/kamaksel og et annet innsprøytningssystem (LH2.2) som ikke er like enkelt å chippe/trimme.

 

I 1990 kom B230FT med nytt og bedre grenrør, ny opplagring av veiv, bedre råder og nytt innsprøytningssystem (LH2,4) som er enklere å chippe og mer trimmevennlig. I 92/93 fikk disse motorene underspyling av stemplene.

 

I '95 kom B230FK som er prikk lik B230FT, bortsett fra lavere ladetrykk (0,3bar vs. 0,5/0,6). Fra 1995 og utover var b230fk (LTT motoren) standard i 940, dvs. alle 940 fra 1995 har turbomotor.

 

b230et har altså 182hk

b230ft har 165hk

b230fk har 135hk.

 

Ingen av disse motorene drar skinnet av pølsa i org. utførelse.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Så det er trygt og si at b230et ikke er noe enormt å satse på, hvis jeg kan si at chip ikke er helt uaktuelt, for å si det sånn? :)

 

Har forsåvidt lest at en chip i fk motoren vil gi nærmere 180 hester. Negative/positive sider?

 

FT/FK har samme turbo?

 

Tusen takk for bra svar!

Lenke til kommentar

B230et motoren har svakere innmat enn de senere ft/fk motorene, men en chip og ladetrykk opp mot 1bar går vanligvis greit. En kamerat av meg kjørte i nærmere 2 år med 1,2bar trykk og masse tenningsbank uten at motoren tok kveld. Andre igjen har fått nesten originale motorer til å spytte råder ut gjennom blokka.

 

FT og FK er akkurat samme motor (hvis man sammenligner årsmodell). Eneste forskjellen er somsagt ladetrykket. Turboen som brukes er en mitsubishi td04h-13c. Tidlige FT motorer har gjerne en mindre garrett turbo. 13c turboen orker ikke på stort mer enn ca 200hk på hjulene (ca 225hk i motor).

 

Den orignale kamakselen i ft/fk motorene gir et formidabelt dreiemoment på lavt turtall, men dør rett og slett ut rundt 4500rpm, så toppeffekten er ikke allverden. De fleste får rundt 185-190hk og 350-370 Nm på bakhjulene avhengig av ladetrykk.

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen for svar, fantastiske greier. Som å lese rett ut av en manual, om ikke bedre.

 

Så, for å slutte ring om hele "diskusjonen". Forskjellen på en FT/FK motor med samme produksjonsår er rett og slett ladetrykket på turboen, men så kan man igjen bare chippe og få to helt identiske maskiner i praksis (noe annet enn det som står i papirene selvfølgelig). Korrekt?

Lenke til kommentar

Det er riktig som du sier. Eneste forskjellen er at wastegate actuatoren har forskjellig grunntrykk og at staget som går bakover til selve wg ikke er mulig å justere på fk-motorer. Man trenger altså en annen actuator eller en bleedventil for å justere trykk på fk-motorer.

 

Selv bruker jeg en ventil som bygger på dette prinsippet på min fk-motor. Her vil fjærtrykket holde stengt helt til ønsket ladetrykk er oppnådd, kula løftes og luft passerer til wg-actuator som åpner wastegate.

Lenke til kommentar

Du mista meg litt på siste posten der, mulig å få det lettere inn med teskje?

 

Edit; f.eks. hvor vanskelig er dette å gjennomføre selv, har ikke tukla mye borti en wastegate før for å være ærlig, sitter lite der. Evt. pris, enkleste løsning, anbefalinger.

Endret av MartiniusV
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve.

 

Turboene som brukes på volvomotorene har det som kalles integrert wastegate. En wastegate er rett og slett en ventil som slipper eksos forbi turboen og rett ut eksosanlegget. Dette er med på å begrense hastigheten til selve turboen og dermed også ladetrykket.

 

For å åpne/lukke denne ventilen så har man det som heter en wastegate actuator. Det er ei vakumklokke med ei innebygd fjær og en nippel så man kan ha en slange mellom kompressorhuset på turboen og actuatoren. Kompressorhuset på turboen er da "den blanke delen" der det pumpes trykk.

 

Det som skjer er da at det går et stag fra denne actuatoren bakover mot der wastegaten sitter. Før man oppnår nok ladetrykk til å overvinne fjærspennet vil wastegaten holde stengt og turtallet til turboen øker. Ladetrykket øker, og fordi vi har en slange mellom kompressorhuset og actuatoren, vil etterhvert ladetrykket overvinne fjærspennet inne i actuatoren og skyve på staget til wastegaten slik at den åpner og ladetrykket ikke stiger mer.

 

Ønsker man da høyere ladetrykk kan man enten montere en actuator med strammere fjær, korte inn staget mellom actuator og wastegate eller montere en boostcontroller for å "jukse" med signalet (lufttrykket mellom actuator og turbo).

 

Denne videoen forklarer kanskje litt:

 

http://www.tuneyfish.com/video_player.php?vid=235

 

*edit:

 

siden du redigerte posten din, så kan jeg også redigere min

 

Den desidert enkleste måten å justere ladetrykket på en turbomotor er å montere en boostcontroller (slik du ser i videoen). En slik ventil koster ikke mange hundrelappene. Og tar 2minutter å montere. Det som derimot tar litt tid er å justere inn ønsket ladetrykk (det er nødvendig med en rimelig nøyaktig turbotrykksmåler)

Endret av eab
Lenke til kommentar

Så det jeg vil ha er at wastegaten åpner seg ved oppnådd ladetrykk i kompressorhuset, som vil ligge på ca bar optimalt uten radikale endringer i innmat? Denne skal være proporsjonell med trykkontrolleren.

 

Hvor mange mil er jeg unna nå? Hehe. En må jo begynne å lære en gang :)

 

Edit: Hmm, vet ikke helt hvor jeg fikk det fra at innstillinger på wastegate og trykkontroller måtte være proporsjonelle, du får overse det..

 

Enda en edit; wææh, det er altfor seint for å tenke angående det emnet her, jeg får slite meg igjennom i morgen en gang. Takk for masse hjelp eab :).

Endret av MartiniusV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...