Rubex Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Hei Akkurat kjøpt en Audi A3 turbo. Hører noen sier at jeg må vente 1-4min før jeg slår av motor etter jeg har kjørt bilen så turbo får kjølt seg ned. Er det nødvendig? Eller kan jeg bare slokke motor med en gang?
Gjest member-101642 Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Når man kjører bil med turbo er det en fordel å la motoren få kjøle seg ned etter hard kjøring.
Rubex Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Skrevet 16. mars 2009 Så det ville vært greit med en turbo timer til bilen da?
spøkelse Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Det er en artig gimmick, ikke noe mer. Hvis det hadde vært nødvendig, så hadde det Audi montert det fra fabrikk.
trra Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Står vanligvis i instruksjonboka at man skal la bilen gå 1-2min på tomgang etter lengre kjøreturer,kjøring med tilhenger osv. Gjelder de fleste biler med turbo. Endret 16. mars 2009 av trra
eab Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Så lenge du kjører rolig siste biten før du skal parkere så er det ingenting i veien for å stenge av motoren med en gang. Men dersom du vet du har kjørt såpass hardt at eksosmanifold og eksoshus på turbo er rødglødende (eksempel), så kan du godt vente noen minutter.
spøkelse Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Står vanligvis i instruksjonboka at man skal la bilen gå 1-2min. Da regner jeg med at du har et eller flere eksempler å vise til? Jeg pleier å lese instruksjonbøker ganske nøye, og har aldri sett noe slikt.
Exiter Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Dette er et velkjent fenomen. Kjører Saab, og der anbefales 30 sek med tomgang før man skrur av tenninga på deres biler. Det er ikke bare pga. varme (som tar knekken på olja hvis den ikke sirkuleres ut fra turboen), men også at man må få ned turtallet på turboen før man kutter oljetilførselen. En turbo kan spinne opp til langt over 20000 rpm, og da sier det seg selv at lagrene er avhengig av olje. Stopper motoren, så stopper også oljepumpa.
BECMST Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Står vanligvis i instruksjonboka at man skal la bilen gå 1-2min. Da regner jeg med at du har et eller flere eksempler å vise til? Jeg pleier å lese instruksjonbøker ganske nøye, og har aldri sett noe slikt. Er da værdens mest kjente sak at man skal la en turbo-motor avkjøle seg etter påkjenning. å om du vil ha et eksempels, så les på side 52 i instruktsjonsboka tel Scania 3-serie (om du har den da). Der står det noen minutter, å sjøl har jeg lært MINST 30 sekunder, sjøl om det hørtes lite ut.
eab Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 Ja, dette gjelder turbodiesel også. Den har jo tross alt en turbo...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå