Gå til innhold

Problemer med PC - defekt CPU


Anbefalte innlegg

Det er mye styr med pcen min, skal ikke gå inn på det, men det jeg opplever nå er at cpu-viften min aldri overstiger 1300 rpm, uansett. Det er en BOXED E6400. Viften skal vel egentlig kunne ha mye større hastighet? Dessuten opplever jeg at jeg bruker over 50% av cpu, selv om ingen program tilsynelatende bruker mer enn 1-2%. Er CPU defekt, er viften også defekt? Jeg overklokket denne pcen for et par år siden, har vært mye problemer etter det. Overklokket til 3 GHz(fra 2,14 GHz).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du klokket så mye med stock kjøler, så er det er viss mulighet for at du har brent noen broer.

 

Jeg ville i hvert fall prøvd å kjøre scandisk og defrag (eventuelt reinstallert maskinen) for å se om det kunne hjelpe. Jeg hadde det slik på en gammel sak. Alt lå spredd i uroden på disken, men det var en utrolig forbedring med defrag.

 

Har vel aldri hørt om at viften kan ryke på den måten. Prøvd viftestyring?

Lenke til kommentar

Dine problemer er NEPPE defekt CPU.

Hadde den vært defekt så hadde du hatt svart skjerm akkurat nå og postet om det istedet for 50% CPU forbruk.

Problemet ditt ligger nok i noen driverkonflikter vil jeg anta, enkleste måten er reinstall av OS og periodisk sjekke hvilke drivere som lager problemer, altså installer en og en driver og sjekk om CPU forbruket treffer 50%.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, CPU forbruk SKJER IKKE i hardware, i så fall ville du ha merket andre problemer også.

Drivere derimot, disse kan slå seg vrang.

Hadde samme problemet med en grafikkdriver som jeg tvang innpå laptopen min, så her må du gå grundig igjennom faktisk.

Grunnen til at du ikke "ser" CPU forbruket i programmene i Task manager er at du ikke har gått under vis menyen og skrudd på "Vis kerneltider" hvis du gjør dette og ser på grafen så vil du se forbruket, og de som driver på i kernel er... Akkurat, drivere.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, CPU forbruk SKJER IKKE i hardware, i så fall ville du ha merket andre problemer også.

Drivere derimot, disse kan slå seg vrang.

Hadde samme problemet med en grafikkdriver som jeg tvang innpå laptopen min, så her må du gå grundig igjennom faktisk.

Grunnen til at du ikke "ser" CPU forbruket i programmene i Task manager er at du ikke har gått under vis menyen og skrudd på "Vis kerneltider" hvis du gjør dette og ser på grafen så vil du se forbruket, og de som driver på i kernel er... Akkurat, drivere.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, CPU forbruk SKJER IKKE i hardware, i så fall ville du ha merket andre problemer også.

Drivere derimot, disse kan slå seg vrang.

Hadde samme problemet med en grafikkdriver som jeg tvang innpå laptopen min, så her må du gå grundig igjennom faktisk.

Grunnen til at du ikke "ser" CPU forbruket i programmene i Task manager er at du ikke har gått under vis menyen og skrudd på "Vis kerneltider" hvis du gjør dette og ser på grafen så vil du se forbruket, og de som driver på i kernel er... Akkurat, drivere.

 

Har formatert opptil 10 ganger siste 12 månedene, med forskjellige harddisker, og med både XP og Vista, så at det er driverproblem er jeg ikke så sikker på.

 

Dessuten ER det andre problemer. Akkurat nå for tiden går det fint, bortsett fra at viften bråker helt sinnsykt når jeg spiller. Spill går mye dårligere enn før. Før var det andre problemer igjen, mer diffuse. De virka mer harddisk-relatert.

 

Har en kompis som er ganske ekspert på data, han skjønner heller ikke hva det er.

 

Det virka rett og slett som den er ustabil. Men som sagt, eneste problemet nå er det med vifta, at spill kan hakke en del, og at task manager viser ubegrunnet over 50% bruk. Prosessene er software ja, men software kjører man på CPU. Lurer bare på om det KAN være CPU, for jeg vurdere å bare kjøpe en ny og bedre først som sist. Skal gjøre det en gang før eller senere uansett.

Endret av marradi
Lenke til kommentar

Når du har formatert, har du GJORT som jeg har sagt? Altså etter HVER ENESTE DRIVER INSTALLASJON så SJEKKER du CPU forbruket?

Du må prøve å finne synderen for å finne problemet, om det skjermkort driver, hovedkort driver, nettverksdriver.

Om du bare slenger inn alle på en gang så finner du det ikke ut, skal man finne feil på PC må man systematisk eliminere kandidater til man står igjen med en.

Lenke til kommentar
Når du har formatert, har du GJORT som jeg har sagt? Altså etter HVER ENESTE DRIVER INSTALLASJON så SJEKKER du CPU forbruket?

Du må prøve å finne synderen for å finne problemet, om det skjermkort driver, hovedkort driver, nettverksdriver.

Om du bare slenger inn alle på en gang så finner du det ikke ut, skal man finne feil på PC må man systematisk eliminere kandidater til man står igjen med en.

 

Problemene jeg har hatt før har ofte kommet rett etter at jeg formaterer. Før jeg få installert noe. Det kan godt hende du har et poeng, men det er jo forskjellige drivere til både xp og vista, så rart at det blir problemer begge gangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...