Gå til innhold

Pussig batteriprioritering i D300-grepet


Anbefalte innlegg

Ok, dette blir teknisk:

 

Jeg bruker AA-batterier i batterigrepet til D300-en, og alt er så langt vel med både foto-funksjonalitet og seriebildehastighet (8 bps).

 

Det er varigheten på batteriene som forvirrer meg. Enda jeg har sett kameraet til å bruke batterigrepet FØR det interne kamerabatteriet, går alltid kameraet tomt før MB-D10-grepet gjør, og det uten forvarsel på lavt batteri eller lignende. Det slukner bare, uten noen indikasjon på lavt batterinivå i kameraet.

 

Derimot har jeg brukt samme sett ikke-oppladbare AA-batterier i grepet i over et år, uten at disse er tomme.

 

Er det bare med En-El 3 eller 4-batteri i grepet at jeg får økt batterilevetid (og kan prioritere rekkefølge) med grepet påmontert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd dette problemet, stiller jeg at batteriene i grepet skal brukes først så tømmes de - deretter benytter kamera intern-batteri (EN-EL3e). Den mest magiske løsningen for MB-D10 grepet er å benytte EN-EL4a batteri (samme som D3(x) benytter). Da får du konstant 8 bilder/sek samt "evig" batterilevetid (2000-3000 eksponeringer). Når jeg bruker EN-EL4a på D300 så benytter jeg ikke originalbatteriet (grunnet redusert vekt). AA-batteri medfører ikke bare sløv kapasitet, men også økt vekt. Derfor jeg gikk bort fra dette.

 

Edit:

Har du oppgradert til siste firmaware? Samt satt opp innstilling i kamera for typen batteri du benytter i grepet?

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Har aldri opplevd dette problemet, stiller jeg at batteriene i grepet skal brukes først så tømmes de - deretter benytter kamera intern-batteri (EN-EL3e). Den mest magiske løsningen for MB-D10 grepet er å benytte EN-EL4a batteri (samme som D3(x) benytter). Da får du konstant 8 bilder/sek samt "evig" batterilevetid (2000-3000 eksponeringer). Når jeg bruker EN-EL4a på D300 så benytter jeg ikke originalbatteriet (grunnet redusert vekt). AA-batteri medfører ikke bare sløv kapasitet, men også økt vekt. Derfor jeg gikk bort fra dette.

 

Edit:

Har du oppgradert til siste firmaware? Samt satt opp innstilling i kamera for typen batteri du benytter i grepet?

 

Nei...det har jeg faktisk glemt. Jeg har versjon 1.02, såvidt jeg husker. Mulig det hjelper. Batterinstillingen - både på type og prioritering - er dog riktig. Spørs om ikke En-El4 er løsningen. Har du forresten noen gang brukt AA-batterier, og klart å tømme dem før batteriet i kameraet?

Lenke til kommentar
Nei...det har jeg faktisk glemt. Jeg har versjon 1.02, såvidt jeg husker. Mulig det hjelper. Batterinstillingen - både på type og prioritering - er dog riktig. Spørs om ikke En-El4 er løsningen. Har du forresten noen gang brukt AA-batterier, og klart å tømme dem før batteriet i kameraet?

Tidligere når jeg har brukt AA batterier i grepet ble dem tømt først, så begynt den på EN-EL3e batteriet. EN-EL4a er ikke nødvendig om du ikke har behov for 8 bilder pr. sekund, lader og batteri blir fort dyrt (jeg hadde allerde 3 EN-EL4a batterier og lader fra D3, så trengte bare batterifestet som kostet en 100-lapp).

 

Edit:

Ser batterideksel for EN-EL4a har steget i pris rimelig brutalt (muligens jeg betalte 200? husker ikke), 295 hos Fotovideo (produkt BL-3).

 

For de som vurderer batterigrep til D300/D700 kan denne pakken være fornuftig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har allerede blitt en farts-snobb. Nå som jeg først er vant til 8 bps, føles noe langsommere som en nedtur.

Tar en del fugler-i-flukt-bilder privat, og sportsbilder for avisen jeg jobber i.

 

AA-batteri-problemet mitt er først og fremst brysomt ved at jeg ikke får varsel på lavt batteri, og at ikke samlet batterivarighet øker. Grunnen til posten min, er at jeg lurte på om det skal være sånn. Det går forresten heller ikke å kjøre kameraet på grep alene, uten at En-el3-batteriet sitter i huset.

Nå oppdaterer jeg firmwaren, så får jeg se.

Lenke til kommentar
Jeg har allerede blitt en farts-snobb. Nå som jeg først er vant til 8 bps, føles noe langsommere som en nedtur.

Tar en del fugler-i-flukt-bilder privat, og sportsbilder for avisen jeg jobber i.

 

AA-batteri-problemet mitt er først og fremst brysomt ved at jeg ikke får varsel på lavt batteri, og at ikke samlet batterivarighet øker. Grunnen til posten min, er at jeg lurte på om det skal være sånn. Det går forresten heller ikke å kjøre kameraet på grep alene, uten at En-el3-batteriet sitter i huset.

Nå oppdaterer jeg firmwaren, så får jeg se.

Kjører mitt D300 uten batteri og kun EN-EL4a i MB-D10. Mener dette fungerte med kun AA batteri i grepet også. Så her kan det tyde på at noe ikke er som det skal være.

 

Edit:

Mål spenningen på hvert enkelt batteri. Skal ligge på 1.2V (ikke under). Kan være så enkelt som et defekt batteri. Når jeg brukte AA i grepet fikk jeg alltid info om nivå (kan også sjekkes på battery-info i menyen).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...