Gå til innhold

Hvordan bli en bedre designer? (user experience)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

kort sagt: jeg suger når det kommer til design. Jeg er mer den typen som skriver koden og lurer på hvorfor brukerne ikkje skjønte hvordan noe så opplagt skulle brukes :p

 

Det blir jo stadig viktigere å kunne lage brukervennlige grensesnitt. Spesielt i denne nye wpfverdenen med blend.

 

Noen som har noen tips til hvordan man kan forbedre sin egen evne til å lage gode brukeropplevelser? bøker?

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to bøker jeg vil anbefale:

 

* K.A. Olsen (2005), The Internet, the Web and eBusinesss. Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press (ISBN 0-8108-5167-0).

* Jakob Nielsen and Hoa Loranger (2006) Prioritizing Web Usability, New Riders Press, Berkeley CA ISBN 0-321-35031-6

 

Den av Olsen fokuserer mye på web, men det gjelder også generelt menneske-maskin interaksjoner.

Nielsen jobber jeg meg igjennom nå.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale "The Design of Everyday Things" av Donald Norman. Den fokuserer ikke noe særlig på HCI, men mer på generell bruksdesign. Alt fra lysbrytere til dører og telefonsystemer blir tatt opp som eksempler på både dårlig og bra design. Etter å ha lest den vil du ikke se på noe design på den samme måten igjen. En øyeåpner på mange måter. Selv om den er skrevet på 80-tallet så er den fremdeles relevant. Noe utdaterte eksempler, men det er ikke så farlig. Best av alt, det er en artig bok. Et must for alle som designer noe som skal brukes av mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...