Gå til innhold

Johannes "Sjokoladeprinsen" Döderlein


olavgb

Kommer du til å kjøpe sjokoladen til sjokoladeprinsen?  

99 stemmer

  1. 1. -

    • Ja
      59
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      21


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er vel ca 21-25kr for en slik en stor sjokoladeplate i vanlige butikker, så den ligger vel sikkert rundt der vil jeg da tippe:)

 

Mvh Olav B, G ;)

 

Men nå er sikkert sukker og melk og alt det andre man finner i Freia sine produkter mye mye billigere en rene råvarer. Tipper denne blir ganske så høyt priset.

Lenke til kommentar

For å komme med en liten motvekt til prinsens egne uttalelser:

 

Ja. Den er en total bløff. Det er ikke mer enn chokolade tilsatt agavenektar, et søtstoff laget av samme kaktus som man lager Tequila ifra. Agavenektar er meget rikt på fruktose, og vil følgelig gi feit lever, insulinresistens og mindre aktiv leptin (metthetshormon), og mange andre slemme ting. GI-en er lav fordi fruktose ikke øker blodsukkeret, men går rett til verks med å herpe leveren, for å så bli gjort om til fett. Fruktose øker dessuten insulinnivået mer over tid enn både stivelse og glukose (se her).

 

Det virker som han har fjernet noe av kakaosmøret òg. Det betyr at vi mister mye av den deilige stearinsyren. Jern er også oppskrytt. Visste du at tungt involvert i Alzheimer? Chokolade er dessuten svært rikt på aminer, som flere er følsomme for (noensinne fått "klikkete" ledd eller hodepine av ost/kakao? Det er en aminreaksjon.) Men han skal ha at chokolade er en meget god kilde på magnesium.

 

"Antioksidantene" har mest sannsynelig ingen virkning. Hvis det er en virkning, skyldes det nok stearinsyren (som er et mettet fett). Se her for litt informasjon. (Bl. a. så fører flavonoider — de "sunne" antioksidantene i chokolade — til økt oksidativt stress.)

 

At den er økologisk hjelper heller ikke, særlig med tanke på kvaliteten. For å sitere en kjent chocolatier: "And some cocoa growers obtain organic status simply by purchasing a certificate that says "organic", and anyway, organic chocolate is "quite poor - badly farmed and badly dried"."

Sakset fra dette forumet. Så har man noe å gå ut i fra når det kommer til diskusjon rundt sjokoladen.
Lenke til kommentar

Skulle gjerne lest mer om produksjonsprosessen. Vanligvis så blir kakaobønner ristet i over 100 grader i ca 10 min før de knuses og man skiller kakaomasse fra kakaosmør (antakeligvis det "ikke-vanlige" fettet som "sjokoladeprinsen" snakker om). I "vanlig" sjokolade så blander man kakaomasse, kakaosmør og sukker (ikke i all sjokolade, vel og merke) og blander dette på en spesiell måte for å få riktig konsistens. Sjokoladeprinsens metode bryter fundamentalt med dette, og dette sammen med endel andre påstander gjør at jeg tviler litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sjokoladeprinsens sjokolade har, slik jeg har forstått det, en helt annen konsistens enn vanlig sjokolade, og for å få sjokoladen til å stivne må man kjøle ned sjokoladen.

 

Han har slik jeg forstod det tenkt til å ha forskjellige sjokoladler av forskjellige typer kakaobønner. Kommer nok til å kjøpe sjokoladen hans, og jeg håper den smaker godt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Husker jeg riktig var det tre forskjellige. En med appelsin, en med mint, og en "naturell".

Jeg smakte alle sammen, én gang, for å kunne si jeg hadde prøvd iallefall.

 

Sjokoladen smakte etter min mening helt greit, men ikke noe å skrive hjem om.

Frisk i smaken, ikke veldig søt. Gah, vanskelig å beskrive på så vage minner, men sjokoladeglad som jeg er, så sier det vel egentlig litt at det bare ble med prøvesmaking, når den skulle være så "fantastisk". Greit at den muligens kan være sunnere, men spiser man på BigHorn Steakhouse, så bestiller man ikke tofubiff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...