Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk tentamen skjønnliterær - å ta valg


Anbefalte innlegg

Vi fikk dissa oppgavene i sakoppgaver:

 

oppgave1

Skriv en artikkerl i et ungdomsmagasin om et yrke du kunne tenkje deg å velje. I artikkelen bør du skrive om hva yrket går ut på, hvilken utdanning du trenger og hvorfor en bør velge det yrket.

 

Oppgave2

Påstand: "jenter prioriterer sjølve mann og barn og velger derfor deltidsstillinger i tradisjonelle lavtlønnsyrker. Derfor fortjener gutter høyere lønn."

 

Ta stilling til denne påstanden i en sakprega tekst.

 

Oppgave 3

Voksne tar ofte valg som får stor betydning for livet ditt. Dette kan medføre nye familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner.....

 

Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta opp disse problemstillingene.

Tittel: Voksnes valg - barns bekymringer!

 

Oppgave 4

Ikke ta lue mi lærer!

Det du har på deg viser hvem du er. Reglene på skolen tillater ofte ikke lue og caps.

 

Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn på hvem som skal bestemme hva du kan ha på deg i skoletia.

 

Oppgave 5

Skriv et kåseri/essay der du takker de gamle som gjorde valg som har fått betydning for deg.

Velg tittel selv.

 

oppgave 6

Bruk innholdet i sangteksten Tænke Sjæl og skriv ein sakprega tekst med samme tittel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, har norsk sakprosa-tentamen i morgen. -.-

 

Jaja, denne tråden har vært ytterst nyttig! ^^

 

Håper alt går fint, har forbredt meg mer nå enn jeg pleier å gjøre. Men nå bør jeg vel strengt tatt legge meg.

 

Så, godnatt allesammen.

 

(Har tatt med meg et tonn med stoff om ingenører nå, hahah. Har kanskje lyst til å skrive den første oppgaven, enda mer perfekt at jeg vil bli sivilingenør da, siden man kan jobbe med det meste da. : D)

Lenke til kommentar

Logg inn på http://eksempeloppgaver.udir.no/

 

Med

Brukernavn: Eksempel

Passord: Eksempel

(begge med store bokstaver.)

 

så finner du alle oppgavene til alle tentamenene...

[/quo

 

 

Hei! Jeg har prøvd passordet. men det virker ikke..kunne du legge ut alle oppgavene vi kommer til å få på nynorsk tentamen? pllllllliiiiiiiiissssssssss.... det ville ha vært veldig fint om fu kunne gjøre det

Lenke til kommentar

Dette er oppgavene i BOKMÅL - SAKPROSA:

 

BOKMÅL

SAKOPPGAVER:

 

Oppgave 1:

Skriv en artikkel i et ungdomsmagasin om et yrke du kunne tenke deg å velge. I artikkelen bør

du skrive om hva yrket går ut på, hvilken utdanning som kreves og hvorfor en bør velge akkurat

dette yrket.

 

Velg tittel selv.

 

Oppgave 2:

Påstand: ”Jenter prioriterer selv mann og barn, og velger derfor deltidsstillinger i tradisjonelle

lavtlønnsyrker. Derfor fortjener gutter høyere lønn”

Ta stilling til dette utsagnet i en sakprega tekst.

 

Velg tittel selv.

 

Oppgave 3:

Voksne tar ofte valg som får stor betydning for livet ditt. Dette kan medføre nye

familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner…

Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta opp disse

problemstillingene.

 

Tittel: Voksnes valg – barns bekymringer!

 

Oppgave 4:

- Ikke ta lua mi, lærer!

Det du har på deg viser hvem du er. Reglene på skolen tillater ofte ikke lue og caps.

Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn på hvem som skal bestemme hva du kan ha på

deg i skoletida.

 

Velg tittel selv.

 

Oppgave 5:

Skriv et kåseri der du takker de gamle som gjorde valg som har fått positiv betydning for deg.

Velg tittel selv.

 

Oppgave 6:

Bruk innholdet i sangteksten ”Tænke sjæl” og skriv en sakprega tekst med samme tittel.

Teksten er vedlagt.

 

 

 

Og dette er oppgavene i NYNORSK - SKJØNNLITTERATUR:

 

 

NYNORSK

SKJØNNLITTERÆRE OPPGÅVER:

 

Oppgåve 1:

Du har funne bestefar si dagbok. Der reflekterer han over nokre viktige val i livet sitt.

Skriv ein skjønnlitterær tekst der du formidlar eitt eller fleire av desse vala.

 

Vel tittel sjølv.

 

Oppgåve 2:

Éin av foreldra dine vel å setje seg på skulebenken igjen. Ein dag ved middagsbordet får du

høyre at de har kome inn på same skule, men faktisk òg same linje frå hausten av. Hurra?

Skriv første scene i eit skodespel med dette som utgangspunkt.

 

Vel tittel sjølv.

 

Oppgåve 3:

Skriv ein skjønnlitterær tekst om å ta val som går på tvers av det som vert venta av deg. I

teksten skal du bruke retrospektiv teknikk, for å avdekke det som har hendt tidlegare.

 

Vel tittel sjølv.

 

Oppgåve 4:

La deg inspirere av diktet ”Hokken ska`n blonke tel”.

Skriv ei forteljing eller ei novelle med same tema. Synsvinkelen i teksten skal ligge hos éin av

dei som kan bli vald.

 

Tittel: ” Hokken ska`n blonke tel?”

 

Oppgåve 5:

La deg inspirere av teksten Reve-enkja.

Skriv ein skjønnlitterær tekst der helten møter på ei dagsaktuell utfordring.

 

Vel tittel sjølv.

 

Oppåve 6:

”Vanskeligheten i livet ligger i valget!”

Skriv ein skjønnlitterær tekst der innholdet i G. Moor sitt sitat kjem tydeleg fram.

 

Bruk sitatet som tittel.

 

 

 

- Og det her er oppgavene som kommer på tentamen ja. Det er eksempeloppgavene til eksamen.

Så lærerne bruker eksempeloppgavene til tentamen. Det er IKKE disse som kommer på EKSAMEN, men det ER disse som kommer på TENTAMEN :thumbup:

 

Og om noen lurer, så er linken der hvor du finner tentamenene:

 

http://eksempeloppgaver.udir.no/default.as...inn=1&fag=1

 

BRUKERNAVNET er: Eksempel

 

PASSORDER er: Eksempel

 

Og begge skrives med stor E.

 

En god ide om dere har med dere egen laptop å skrive på, er å velge deg en oppgave og skrive den dagen før du skal ha tentamen.

Og når du kommer til tentamen, så har du allerede gjort det.

Og for at lærerne ikke skal bli mistenksomme, åpner dere det dokumentet dere har teksten på og et dokument der det ikke står noe.

Og deretter så tar dere å skriver (ikke kopier og lim) det inn på det tomme dokumentet.

 

Lykke til alle sammen :)

Endret av Hallaka
Lenke til kommentar
OMG? Takk! Nå får jeg 6 i matte til sommeren! Takk!

 

Matte ?

 

Er ikke det der bare eksempeloppgaver da? Eller det de faktiske oppgavene man får som tentamen i år?

 

JA jeg har hatt ALLE tentamnene, så hvis du ikke stoler på oppgavene som er gitt ut her, så kan du legge meg til på msn, eller snakke til meg her. så kan du få oppgaven min, så kan jeg hjelpe deg hvis du har spm også...

Lenke til kommentar

Er eksamensoppgavene i matte no i vår den med bilde av en oljerigg(del 2)? Og er del 1 som begynner mad at Per og dei 3 kameratene hans Samira, Teresa og Ante som har fått 1200 kr for en jobb dei gjorde for naboen, og så skal dei dele det?

 

Så dere som har tatt mattetentamen 10 klasse våren 2009 kan dere bekrefte at dette er rett?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Hei :) Jeg har tentamen imorgen å tenker på å skrive oppgave 4. (Ikke ta lue mi, lærer) Kunne noen ha hjelpet meg med noen argumenter som jeg kunne ha brukt og evt en tittel ?

 

Tusen takk, setter stor pris på dette :)

 

 

Jeg skrev den oppgaven. Fikk vite på konferansen i dag at læreren min synest den var svært bra!

Må gå nå, men kan skrive noen av argumentene mine senere i dag. : D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...