Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Test av hovedkort


Anbefalte innlegg

Kjøpte en oppgraderingspakke hos komplett (Gigabytew GA-MA790X-DS4- AMD X3 - 2Gb Ram) og prøvde å installere det i en delvis ”død” PC, men fikk det ikke til å virke.

Tenkte jeg skulle prøve å teste ”pakken” på bordet, men våger ikke helt før jeg har fått svar på noen elementære spørsmål (har liten erfaring)?

Kan jeg ”isolere” kortet på et bord, montere skjermkort og koble på en SATA disk+power (XP-primærdisk), koble på en skjem og et PS2 tastatur. Plugge i 24pin powerpluggen og legge på en ”powerbryter” i (PW-pinnene) og starte det hele??

Hvis alt virker, skal jeg da få oppstart og se oppstartsekvensen på skjermen, eller er det andre ”must” koblinger som må til for at det skal virke??

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er et bord som ikke leder strøm (av f.eks tre) trenger du ikke å isolere. Du kan evt montere den på esken til hovedkortet.

 

Du vil trenge:

Strømforsyning

En enkel minnebrikke

Skjermkort koblet til skjerm

Hovedekort

Prosessor m/kjøler

 

Du trenger ikke harddisk for å få post, heller ikke tastatur/mus osv.

 

Du kortslutter bare pwr_sw med f.eks en skrutrekker eller noe annet som leder strøm. Skal mao ikke ha kontakt over lang tid.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Om det er et bord som ikke leder strøm (av f.eks tre) trenger du ikke å isolere. Du kan evt montere den på esken til hovedkortet.

 

Du vil trenge:

Strømforsyning

En enkel minnebrikke

Skjermkort koblet til skjerm

Hovedekort

Prosessor m/kjøler

 

Du trenger ikke harddisk for å få post, heller ikke tastatur/mus osv.

 

Du kortslutter bare pwr_sw med f.eks en skrutrekker eller noe annet som leder strøm. Skal mao ikke ha kontakt over lang tid.

 

Takker, det var det jeg trodde.

Men desverre så virker heller ikke dette. Kortet har ikke buzzer eller liten høytaler, så kan ikke høre om det poster. Men regnet med at jeg skulle sett et oppstartbildet på skjermen, men helt svart skjerm. :o(

 

Nå trodde jeg at det skulle være litt plankekjøring, når en ikke hadde 10 tommeltotter? Men desverre ikke.

Har nå testet med nytt MOB-ny CPU-nye RAM-ny PSU og nytt grafikkkort, men like dødt.

Så får vel ta runden og benytte meg av 30 dagers angrefristen.

 

Pvest

Lenke til kommentar
Er du sikker på at strømforsyningen virker, og at den leverer nok strøm?

 

Tja, håper og tror det!

 

Kjøpte en ny 400Watt PSU hos ClasOlhson, så håper da den den virker!!?

 

Testet den på et Gigabyte GA-MA790X-DS4, - en AMD Phenom 860 X3 2-3Ghz, - 2Gb DDR2 RAM,og et NVIDIA GeForce 8400 GS GUP (også ClasO.) Alt dette er også helt nytt, så det burde jo virke!!?

Men synes CPU vifta spinner litt sakte!!??.

Er ikke sikker på rpm på disse viftene, men trodde at den kanskje skulle spinne litt fortere?- Men kanskje den regulerer seg selv iht. temperaturen??

 

Pvest

Lenke til kommentar
Ville sjekket at alle kabler fra PSU til hovedkort er koblet skikkelig til (24-pin main + 4/8-pin +12V). Samt ekstra strøm til skjermkortet.

 

Understreker prøv med KUN en minnebrikke i forskjellige slotter.

 

Beveger vifter ol seg?

 

 

Bare et dumt lite spørsmål, før jeg avslutter hele prosjektet.

Et MOB som har 24-pins strømkontakt. Er det kun 24-pin pluggen som skal kobles til, eller må jeg koble til andre strøm/kontakter i tillegg?

Syntes å ha lest en plass, at hvis MOB, har 24pin plugg, så trenger en ikke koble til annen "strømforsyning" (uten ekstra til grafikkkort da, hvis dette trenger det)!!?

Korrekt, eller er det her jeg gjør en feil?

 

Pvest

Lenke til kommentar
Du skal koble til en ekstra kabel, merket med grønn pil på bildet her.

 

Takker, ser ut for at jeg har misforstått!! Er nok ikke den "spesialisten" jeg går rundt og tror! :o(

Regner da med at jeg ikke skal bruke den kontakten som er dekket av plastdeksel, men den åpen (4pin)?

 

Ble litt forvirret over det jeg leste i manualen for dette kortet

"The power connectors are compartible with power supply with 2x2 12V and 2x10 power connectors. When using power supply providing a 2x4 12V and a 2x12 power connector, remove the protectiv covers from the 12V power connector and the main power connector on the motherboard. Do not insert the power supply into pins under the protectiv covers when using a power supply providing a 2x2 12V and a 2x10 power connector."

 

Trodde at ved bruk av 24pin så trengte jeg ikke bruke ekstra 12v supply, samt at de snakker om å koblet det i den som er under "protectiv covers"?

Ser vel nå at jeg ikke leste dette grundig nok.

 

Får nok pakke det hele opp igjen og gjøre et nytt forsøk.

 

Takk igjen.

 

Siste: Gjorde nok underverker dette, systemet startet opp og alt så normalt ut. :o)

 

Pvest

Endret av pvest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...