Gå til innhold

spenningsfall frem til en føler/giver?


Anbefalte innlegg

Hvor stort spenningsfall på kabelen kan man ha mtp på spenning frem til en føler eller giver.

Hvis jeg har oppgitt at føleren har en drivspenning på 24VDC og strøm 6A......i tillegg skal den sende en signal til PLS.

Hvor stor tversnitt på kablene må man ha til givern??

 

Holder det å bruke f.eks YFSK 4x0,5mm2?

 

Min beregning viser at: Sp.fall= (2xIbxlxp)/(A)

 

Ib=belastningsstrøm

l=kabellengde

p= kobberressisiviteten (0,0175)

A=kabeltversnitt i mm2

 

 

Får da at: Sp.fall=(2x6x50x0,0175)/(0,5mm2)=21V

 

Sp.fall(%)=(21Vx100)/24V= 87,5% sp.fall

 

I følge mine beregninger går det ikke da an å bruke 0,5mm2 får å få frem 24VDC spenning til føleren??

 

Noen som kan gi meg litt tips??

Endret av elektroelev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føleren har sikkert en oppgitt spenning +-x%. Denne x% må du finne/få fra leverandør. Dette kan være +-5%, +-10%, men kan også +5% til -10%. Din løsning kan være å øke tilførselsspenningen noe, men ikke mere en 24VDC +x%. I tilegg til økt kabeldiameter, selvfølgelig. Men kansje 21VDC er nok. Men 0,5mm2 høres litt lite ut til 6A 50m.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Om du ser her så ser du at sensorer/givere ikke har de store strømforbruk. Det er snakk om så lite som 15mA. Uansett så ville jeg kanskje gått for 0.75mm2, det er hvertfall det jeg anser som normalt å bruke i signalkretser. Du skal dog ikke missforstå meg, uten at jeg har regnet noe særlig på det så kan jeg nok trygt si at du kan bruke 0.5mm2. Har du en link eller noe informasjon om den type sensor du skal bruke ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...