Gå til innhold

Frir til spillerne


Anbefalte innlegg

[snip]

men dersom kilden var flere enn 2.0, og den bare får 2.0, så må jo noe være mistet? ikke at det er så farlig, bare ble nysgjerrig på åssen det der egentlig funka :p

 

For å si det på nerd: Lydinput i hjernen er to kanaler uten sub (høyre og venstre øre). I teorien trenger man da kun to kanaler (2.0) for nøyaktig å gjengi et komplett lydbilde.

 

Vi hører retningen på lyden gjennom subtile forskjeller i lydbølgene som når høyre og venstre øre. Kommer lyden fra høyre, når den først høyre, og et brøkdels sekund senere til venstre. Da skjønner hjernen retningen lyden kommer fra. I utgangspunktet hjelper dette kun oss til å finne retningen rundt vertikalaksen, grovt sett.

Men andre forskjeller, slik som at hodet er "i veien" for det ene øret og dermed endrer lydbildet litt på det fjerneste øret hjelper oss til å retningsbestemme ytterligere. Men systemet er ikke perfekt, og for en ukjent lyd kan man ikke vite, uten å se lydkilden, om en lyd kommer rett bakfra, over hodet eller rett foran deg, fordi da når lydbølgene ørene helt samtidig, og uten forskjeller i lydbildet. Derfor hjelper det å snu litt på hodet og lytte videre, noe man instinktivt gjør når man leter etter en lyd.

 

Så for å konkludere kan man etterligne så mange kanaler man bare vil, fordi INPUT i hjernen uansett er to kanaler. Hjernen regner så ut hvor lyden kommer fra etter forskjeller i de to kanalene.

Det viktige, og kanskje vanskelige, er å vite nøyaktig hvordan disse forskjellene arter seg, og deretter simulere slike forskjeller. Jeg regner med at det er det "virtual surround"-teknikker gjør, med vekslende hell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støttet Lydmodus:

7.1

Hvordan fungerer det med

Plugg: 3,5 mm Jack (hodetelefon og mikrofon).

?

Dette fungerer ganske bra. Men om du lurer på hvordan de får det til, så er det virtuelt, noe som fungerer utmerket i et headset. Selvfølgelig er det ikke the real deal, men det fungerer på samme måte som du kan høre forskjell på lyder som er "forann" og "bak" deg i et spill med to høytalere.

Men pcen må vel sende ut 2 kanalerslyd da? Hvilket vil si at en går fra x.y kanaler -> 2.0 -> 7.1? Og det kan da ikke fungere helt... eller kan det det? Altså, greit nok at headsetet later som at det er 7.1 og får det til å høres fancy ut, men hvis vi nå har en film som har 7.1 lyd (om det finnes), så er vel lyden lagt opp på forhånd slik at det skal bli riktig. Og da vil en vel miste det på et vis?

Det er akkurat dette et slikt headset ikke skal miste. Den bruker seg av samme virtualiserings teknologi som spill bruker for at du skal tro du hører lyder bak deg/forann deg/venstre side/høyre side/etc etc, selv om det er bare to lyd "utganger/kanaler/channels"... Lyden skal lure øret ditt og dette kan gjøres ganske bra, men om dette headsette gjør det bra eller ikke vet jeg ikke. Det er som at man kan lage 3D film der ting "popper" ut av skjermen, selv om det egentlig ikke er 3 dimensjoner!

Nødvendigheten med dette er vel en annen sak, men kan være ok med filmer og noe spill som støtter nettopp dette. Kan ikke garantere noe bedre lyd på noen måte!

men dersom kilden var flere enn 2.0, og den bare får 2.0, så må jo noe være mistet? ikke at det er så farlig, bare ble nysgjerrig på åssen det der egentlig funka :p

sorry for at jeg svarer så sent!

 

Viktig å legge merke til at den STØTTER 7.1 og ikke at den er 7.1.

 

Hvordan dette kan gjøres er jo ganske enkelt å gjette seg fram til.

 

 

Tre måter jeg kommer på i farten er:

 

Software, gjerne sammen med driveren til lydkortet.

 

Det samme kan jo gjøres i selve headsette.

 

Eller så har den mer enn bare en minijack/jack input.

 

ok? :)

og les det angry_norwegian og jeg sa tidligere også.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...