Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, budsjett på 10 000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ronny 1....

Hadde ikke sjekket faktaene selv, så det er fint at du retter meg. :) Burde skrevet at de har vært størst lengst.(i siste århundre) Poenget var uansett det samme. De har i vår levealder alltid vært tilgjengelige og vært regnet som de store. For mange som ikke har vært inne i kamera markedet så er faktisk store navn som Pentax og de fleste andre ukjent for folk flest når det kommer til SLR. Men folk ser på Nikon og Canon som de store og det har de "alltid" vært.

Om man kan få mer for pengene ved å gå for en av de kameraene du nevner skal jeg ikke si sikkert. Men optikk og ekstrautstyr til Canon/Nikon er lett å få tak i brukt! og utvalget er stort sammenlignet med andre.

Og jeg er nå litt skeptisk til hvor lettsolgt eldre pentax, sony og lignende blir når de har fått enda 2-3 år på seg. Et billig D40 vil nok ha litt verdi i lang tid fremover ;)

Men har man 10000 og skal bruke på SLR så vil jeg personlig utelukke de andre merkene litt på bakgrunn av det jeg har nevnt og MANGE andre smågrunner som jeg ikke gidder å skrive alt om. Men flere av disse smågrunnene er ofte det som gjør at canon/nikon jevnt over kommer litt bedre ut enn de andre og har mange tilhengere.

Er man I Canon leiren så ville jeg utelukket eos 400/1000/450 pga. at de er små har bare et hjul og i mange tilfeller er ganske høyt priset da mange eiere tror disse kameraene er gull verdt. Men fint for de som vil ha et lite kamera. 50d blir for dyrt og da sitter man igjen med 40d som beste Canon alternativ etter mitt syn.

I nikon leiren så stiller d40/60 i sammen klasse som de første canon. D90 er et kjempekamera, men ut ifra budsjettet så ville jeg ikke lagt så mye i kamera.

Da sitter man igjen med D80, men når man ser på brukprisene på d80 og d200 så er det ikke store forskjeller opp til et d200. Så dersom størrelsen ikke er et problem så vil det i mange tilfeller være verdt å gå for d200.

Mitt tips: Nikon D200, Canon 40D, eventuelt Nikon D80.

- kjøper man D200 med batterigrep og ikke setter pris på det, så kan man alltid selge grepet.

Hva som er beste kjøpet kommer helt ann på hvilke objektiver man eventuelt får kjøpt i samme pakke og totalprisen, så noen fasit finnes ikke uansett. Men det er mye å velge i på bruktmarkedet!

Men sjekk ut D200 slik som dagens priser er ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ronny 1....

Hadde ikke sjekket faktaene selv, så det er fint at du retter meg. :) Burde skrevet at de har vært størst lengst.(i siste århundre) Poenget var uansett det samme. De har i vår levealder alltid vært tilgjengelige og vært regnet som de store. For mange som ikke har vært inne i kamera markedet så er faktisk store navn som Pentax og de fleste andre ukjent for folk flest når det kommer til SLR. Men folk ser på Nikon og Canon som de store og det har de "alltid" vært.

Om man kan få mer for pengene ved å gå for en av de kameraene du nevner skal jeg ikke si sikkert. Men optikk og ekstrautstyr til Canon/Nikon er lett å få tak i brukt! og utvalget er stort sammenlignet med andre.

Og jeg er nå litt skeptisk til hvor lettsolgt eldre pentax, sony og lignende blir når de har fått enda 2-3 år på seg. Et billig D40 vil nok ha litt verdi i lang tid fremover ;)

Men har man 10000 og skal bruke på SLR så vil jeg personlig utelukke de andre merkene litt på bakgrunn av det jeg har nevnt og MANGE andre smågrunner som jeg ikke gidder å skrive alt om. Men flere av disse smågrunnene er ofte det som gjør at canon/nikon jevnt over kommer litt bedre ut enn de andre og har mange tilhengere.

Er man I Canon leiren så ville jeg utelukket eos 400/1000/450 pga. at de er små har bare et hjul og i mange tilfeller er ganske høyt priset da mange eiere tror disse kameraene er gull verdt. Men fint for de som vil ha et lite kamera. 50d blir for dyrt og da sitter man igjen med 40d som beste Canon alternativ etter mitt syn.

I nikon leiren så stiller d40/60 i sammen klasse som de første canon. D90 er et kjempekamera, men ut ifra budsjettet så ville jeg ikke lagt så mye i kamera.

Da sitter man igjen med D80, men når man ser på brukprisene på d80 og d200 så er det ikke store forskjeller opp til et d200. Så dersom størrelsen ikke er et problem så vil det i mange tilfeller være verdt å gå for d200.

Mitt tips: Nikon D200, Canon 40D, eventuelt Nikon D80.

- kjøper man D200 med batterigrep og ikke setter pris på det, så kan man alltid selge grepet.

Hva som er beste kjøpet kommer helt ann på hvilke objektiver man eventuelt får kjøpt i samme pakke og totalprisen, så noen fasit finnes ikke uansett. Men det er mye å velge i på bruktmarkedet!

Men sjekk ut D200 slik som dagens priser er ;)

Ditt D200 da?

Synes dette er useriøst innlegg, som bare er satt inn for å få promotert eget salg av en D200........

Skrevet

Det finnes mange gode grunner til å velge Canon/Nikon, og de fleste ble vel nevnt lenger oppe.

Jeg kan bidra med noen av grunnene til at jeg kjøpte noe annet:

- Objektivutvalg. Ja, når man snakker DX/EF-S er Canon og Nikon ganske triste på objektivutvalg, og Canon er aller verst. Olympus er suverent best her, og Pentax har en god og helhetlig objektivserie. Sony er også trist på dette punktet. Det er greit at man kan bruke gamle filmobjektiver om man vil, særlig om man snakker fast optikk, men det er ikke det som frister mest. Nytt utstyr var forutsetningen for meg.

- Stabilisator på sensor. Absolutt alt av objektiver blir stabilisert, selv gamle med manuell fokus.

- Pentax, Olympus og Sony har større forbruker/entusiast-fokus, og later til å være mer opptatte av å få nye funksjoner i kameraer som vanlige mennesker setter pris på. Siden de ikke har sjukt dyre toppmodeller de prøver å få folk til å kjøpe (Sony har nå A900 da), har de ingen grunn til å holde funksjoner igjen i høyere prisklasser, og gjør heller alt de kan for å være konkurransedyktige på forbruker/prosumer-markedet.

- Det er nå en gang sånn at grunnen til at vi har et marked og at det er konkurranse er at noen gjør opp sine egne meninger og ikke bare kjøper det som selger mest. Canon og Nikon kommer for meg med en bismak av ensretting av market og valgfrihet, men dette er naturligvis en svært subjektiv sak. Noen _liker_ faktisk Microsoft, for eksempel, og da er nok dette punktet temmelig uforståelig.

- Mitt første kamera var et Olympus AF-1 Twin, snakk om kult kamera. Sprutsikkert, og både 35mm og 70mm i samme boksen :)

Skrevet

Karabin, useriøst innlegg?

Har du sjekket priser på brukmarkedet selv? På foto.no så er det lagt ut 8 stk. D200 for salg siden den 7.03.2009. Det er sinnsykt mange! :) Har du sammenlignet prisene med D80?

Iløpet av 2 siste måneder så har jeg vært innom bruktmarkedet på den siden og på finn.no ca. 1 gang for dagen!

Tror jeg kjenner både markedet og prisene godt!

Når en selger legger ut et D200 til en pris. Så neste litt lavere. Og nestemann litt lavere så gjør det ting med prisen ;) og det bør en som skal kjøpe kamera og har et budsjett på til 10000 være klar over.

Kan ikke legge helt skjul på at jeg vil selge mitt eget. Men det gjør ikke tipset mitt mindre seriøst eller velbegrunnet. :)

Skrevet

Da var mitt solgt, så min annonse finnes ikke lenger. Var nesten for billig, men slik går det når jeg skal selge kjappere enn alle de andre... :)

D200 annonsene bør være litt prutbare med tanke på hvor mange det er som skal selge.

Mitt D200 med MB-D200 batterigrep, minnebrikke og RPS Studio Shutter release gikk for 4790,- Finner man D200 til under 4000 så regnes det som en veldig god pris! Tilbehøret som jeg solgte med går lett for 1000,- samlet.

Her er 2 annonser som kan være verdt å sjekke ut.

Nikon D80 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...0&id=104982

Rart denne ikke er solgt etter så mange dager....

Canon 40d http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...7&id=105175

Greit viss man vil kjøpe tilbehør fra samme person. 50mm og blits f.eks

Skrevet (endret)

Jeg skulle også kjøpe mitt første kamera en stund tilbake og

hadde et omtrent budsjett som deg.

Jeg snakket med mange kjente som driver med fotografering,

fikk låne litt kameraer, teste ut litt og viktigst av alt:

Jeg spurte 7206 spørsmål... Eneste måten å finne ut hva du

vil ha er å spørre og teste og prøve det du kan finne!

Men jeg syns også du skal tenke på tilbehør her..

Siden du har et budsjett nå så regner jeg med at du kanskje

ikke skal kaste i flere tusenlapper allerede neste måned..

dette er min mening, men jeg tror at du ikke vil bli fornøyd

visst du BARE tenker hus og objektiv..

Tenk på at du skal ha med deg utstyret rundt, da trenger du en god sekk.

Stativ er et KJEMPE must! (visst du skal ta naturbilder o. l.) Det er også blåsebelg og diverse til å rengjøre

kameraet ditt med.

Så jeg syns de forslagene tidligere i denne tråden i aller høyeste grad er fornuftige, prøv å spore opp

et brukt hus, eller en innstegsmodell f.eks d60 eller lignende, og skaff deg et objektiv som tillater deg å prøve ut forskjellige brennvidder som nevnt tidligere i denne tråden, f. eks 18-200mm.. Så kan du skaffe deg en GOD sekk, og et godt stativ.

Da er du godt i gang.

Dette er bare min mening, det er bare du som vet hva du vil bli fornøyd med.

Lykke til.

EDIT: typoooo

Endret av nemox87
Skrevet

Takker for gode forslag som strømmer inn, og tar alle med meg. Ja budsjettet er på 10 000,-, men budsjettet er for kamera og linse, utstyr kjøper jeg utenom budsjettet. Men akkurat nå sitter jeg i Nordsjøen, så gleder meg til å komme hjem å kjenne å føle litt på forskjellige kamera.

Skrevet
En annen fordel med Canon og Nikon som DonaldR ikke nevner, er at rimelig 3.partsoptikk (Sigma, Tamron, Tokina, ...)

- Men da stort sett uten bildestabilisator, noe de har når de kommer til Sony/Olympus/Pentax (siden disse har det i huset). Ser dog ut som om de nyeste Sigmaene kan komme med stabilisering. Blir spennende å se om de faller nærmest tidligere tredjepartsobjektiver eller de lyssterke originalobjektivene i pris. Det er jo et ganske stort gap der.

Dyrt? Er det i det hele tatt mulig?

- Canons lyssterke normalzoom ligger vel på litt i underkant av 10 K - Nikons litt over.

Skrevet
Og jeg er nå litt skeptisk til hvor lettsolgt eldre pentax, sony og lignende blir når de har fått enda 2-3 år på seg.

- Det er jo mindre omsetning av slike, men er det noen grunn til å tro at de vil holde seg dårligere i pris?

Skrevet

Jeg tror/tipper at kjente navn som Nikon D40/60. Canon eos 350/400/1000 og slike kommer til å holde seg ok i verdi. (de vil ha litt verdi en en stund fremover).Det er mange som kjenner til de og da kan de lett bli annbefalt til nybegynnere som vil ha seg rimelig SLR. De som skal kjøpe får også "tryggheten" med at de har kjøpt seg en av de store merkene.

Ta f.eks et godt kamera som pentax k10d. Mange som ikke har hørt om det engang. Men det har pentax entusiastene. Kjøper disse entusiastene gammelt utstyr? NEI... Så hvem skal da kjøpe et k10d om noen år? Det blir nettopp de som annbefaler et slikt kamera.

Nå finnes det mange Canon/Nikon eiere som vet at dette er et bra kamera, men når de har en bekjent som skal kjøpe nytt så må man jo ta hensyn til det med å kunne låne optikk fra hverandre. I tillegg så har det flere argumenter for sitt merke. Det naturlige valget blir lett å annbefale det merket man har (som oftest canon/nikon). Ellers så er det det med stort merke igjen. Folk vil ha Canon/Nikon, folk vil ikke ha annet. (basert på at jeg har vært i butikk og vi sluttet å ta inn Pentax pga. at ingen ville kjøpe de, til tross for annbefalinger og henvisninger til gode resultater i tester fra selgerene)

Så de som kjøper et k10d er trolig noen som får det annbefalt fra en pentax eier eller gjennom et forum (trolig en pentax eier). Så da spørs det jo å se.

Alt blir solgt for en pris. Det er markedet/kjøperene som bestemmer den men jeg tror ikke at de mindre kjente merkene blir de mest lettsolgte. Men det kommer jo helt ann på hvor lavt prisen settes.

Mine tanker om det ihvertfall.... :)

Skrevet
Ta f.eks et godt kamera som pentax k10d. Mange som ikke har hørt om det engang. Men det har pentax entusiastene. Kjøper disse entusiastene gammelt utstyr? NEI... Så hvem skal da kjøpe et k10d om noen år? Det blir nettopp de som annbefaler et slikt kamera.

- Det er et OK poeng, men eksemplet var kanskje ikke så godt. Det passer vel bedre for begynnerkameraene. Folk som er ute etter noe i K10D-klassen vet nok fort at det er forgjengeren til K20D. Samtidig blir jo kjøperne av de "odde" merkene fort litt mer informerte kjøpere, jevnt over, ved at de som bare kjøper det andre har skrelles vekk, og vil ikke en slik informert kjøper oftere jakte på gode bruktkjøp? Og er det ikke først og fremst de litt ubevisste kjøperne som kjøper nytt, i stedet for brukt? Som bare kjøper det "alle" kjøper?

Nå finnes det mange Canon/Nikon eiere som vet at dette er et bra kamera, men når de har en bekjent som skal kjøpe nytt så må man jo ta hensyn til det med å kunne låne optikk fra hverandre. I tillegg så har det flere argumenter for sitt merke. Det naturlige valget blir lett å annbefale det merket man har (som oftest canon/nikon).

- Joda, men gjelder dette noe mer ved bruktkjøp enn nyinnkjøp? Neppe, og det er jo nettopp resultatet vi ser av dette, ved at de fleste nysalg er CaNikon. Resultatet av det igjen er at tilbudet av CaNikon er mye større. Forskjellen blir bare omsetningshastigheten, ved at dette tilfører bruktmarkedet både økt tilbud og økt etterspørsel.

Skrevet

Jo det er stort sett ubevisste kjøpere som går for det "alle" kjøper.(men det betyr ikke at de tar et dårlig valg)

Eksempelet mitt er greit viss man ser på pris. Om to år så kommer nok k10d til å ligge veldig lavt i pris. Nybegynnerene kjøper heller typiske brukte nybegynner kamera eller nye kamera.

Entusiastene, utstyrsfreaker og folk som ser på det nye går ofte for nyere modeller.

Er mulig at du har rett, liten omsettning, liten etterspørsel. Prisene holder seg greit. Men jeg er fortsatt litt skeptisk, og det vil jeg nok være uansett hvor mye vi prøver å spå om prisene/markedet i fremtiden. (Er jo denne "skeptisk" uttalelsen som er grunnen for diskusjonen)

Skulle jeg kjøpt et Nikon D80 idag til 2800,- (tar utgangspunk i den ene annonsen jeg linket til og trekker fra 200 i verdi for minnbrikke og fjk) så hadde jeg følt meg tryggere på å få solgt det uten kjempe tap etter 1 års bruk enn et Pentax k10d. Ikke er det lett å finne ut hva som er en god pris for et k10d heller,det eneste som ligger til salgs har ikke fastsatt pris engang... hehe...

Skrevet
Jo det er stort sett ubevisste kjøpere som går for det "alle" kjøper.(men det betyr ikke at de tar et dårlig valg)

Eksempelet mitt er greit viss man ser på pris. Om to år så kommer nok k10d til å ligge veldig lavt i pris. Nybegynnerene kjøper heller typiske brukte nybegynner kamera eller nye kamera.

Entusiastene, utstyrsfreaker og folk som ser på det nye går ofte for nyere modeller.

- Jeg er ikke så sikker på det. De jeg kjenner som kjøper begynnerkameraer og ikke har satt seg så voldsomot inn i det, ville aldri finne på å kjøpe brukt. De kjøper nytt, og de kjøper CaNikon. Jeg tror det er de litt mer informerte kjøperne som tenker mer hardt pris/ ytelse og som vet man kan gjøre gode kjøp ved å gå til bruktmarkedet.

Ikke er det lett å finne ut hva som er en god pris for et k10d heller,det eneste som ligger til salgs har ikke fastsatt pris engang... hehe...

- Ja, og det poenget "holder seg" nok godt: Det er lavere omsetningshastighet på brukte ting som ikke er CaNikon. Vanskeligere å orientere seg og man kan måtte bruke litt lenger tid på å få solgt til rett pris.

Skrevet
Jeg tror/tipper at kjente navn som Nikon D40/60. Canon eos 350/400/1000 og slike kommer til å holde seg ok i verdi. (de vil ha litt verdi en en stund fremover).Det er mange som kjenner til de og da kan de lett bli annbefalt til nybegynnere som vil ha seg rimelig SLR. De som skal kjøpe får også "tryggheten" med at de har kjøpt seg en av de store merkene.

Nå finnes det mange Canon/Nikon eiere som vet at dette er et bra kamera, men når de har en bekjent som skal kjøpe nytt så må man jo ta hensyn til det med å kunne låne optikk fra hverandre. I tillegg så har det flere argumenter for sitt merke. Det naturlige valget blir lett å annbefale det merket man har (som oftest canon/nikon). Ellers så er det det med stort merke igjen. Folk vil ha Canon/Nikon, folk vil ikke ha annet. (basert på at jeg har vært i butikk og vi sluttet å ta inn Pentax pga. at ingen ville kjøpe de, til tross for annbefalinger og henvisninger til gode resultater i tester fra selgerene)

Så de som kjøper et k10d er trolig noen som får det annbefalt fra en pentax eier eller gjennom et forum (trolig en pentax eier). Så da spørs det jo å se.

Alt blir solgt for en pris. Det er markedet/kjøperene som bestemmer den men jeg tror ikke at de mindre kjente merkene blir de mest lettsolgte. Men det kommer jo helt ann på hvor lavt prisen settes.

Mine tanker om det ihvertfall.... :)

Sludder og vas som overhodet ikke stemmer med virkeligheten, nå skal det presiseres at min virkelighet dreier seg omkring Sony/ Minolta. Realiteten er at Minolta masseproduserte to dSLR 5D og 7D, begge ligger forholdsvis høyt i bruktpris og er vanskelige å få tak i. 5D konkurrerte i sin tid mot Canon 350D og Nikon D50. Det siste 5D jeg så for salg kostet 1900,- og annonsen ble forholdvis raskt satt passiv på finn. Jeg tror man skal slite for å få samme pris for et 350D eller D50. Grunnen er at markedet svømmer i tilsvarende kamera fra disse produsentene. når det gjelder objektiver så er bruktmarkedet strammere med færre objektiver for salg noe som igjen presser opp prisene. Prisen på eldre Minolta objektiver har hatt en vanvittig utvikling, med en 4-5 dobling av bruktprisene etter at Minolta kom med 7D, og prisene holder seg høye takket være økende etterspørsel.

Skrevet

Enig i det, pris på brukt Minoltaoptikk har skutt i været de siste 2 årene...

Mens kamerahus ser nesten ut til å få en halvering i pris i løpet av 1,5 år, så kamerahus er nok å se på som ferskvare uansett merke....

Skrevet (endret)
Sludder og vas som overhodet ikke stemmer med virkeligheten, nå skal det presiseres at min virkelighet dreier seg omkring Sony/ Minolta. Realiteten er at Minolta masseproduserte to dSLR 5D og 7D, begge ligger forholdsvis høyt i bruktpris og er vanskelige å få tak i. 5D konkurrerte i sin tid mot Canon 350D og Nikon D50. Det siste 5D jeg så for salg kostet 1900,- og annonsen ble forholdvis raskt satt passiv på finn. Jeg tror man skal slite for å få samme pris for et 350D eller D50.Grunnen er at markedet svømmer i tilsvarende kamera fra disse produsentene.

Kanskje på tide å våkne opp fra din lille Sony/minolta "virkelighet" og innse at du nesten ikke kunne tatt mer feil. Det er ikke mange slike kamera for salg idag. (Kanskje en totalsum på 5, fordelt på 2 kameramerker og 2 salgssider er mye for en tilhenger i "Sony/Minolta menigheten", ikke vet jeg :) )

Kjapt søk på finn.no:

3stk Nikon d50. Priser 2300-3000 (dyreste med en lens baby)

Et stk eos 350 til 2800

Foto.no

en stk eos 350 med litt tilbehør 4500/bud

Nikon d50 til 2800 (dette er en av de tre som også er på finn.no)

Per idag så finner man ikke en annonse med noen av disse kameraene til under 2000.

(ja, de som låg ute var stort sett litt overpriset , men likevel :) )

Men for å gå litt nærmere topic her.. Grunnen for at jeg postet her var litt for å gi tips om gode bruktkjøp. Ronny1 kom med mange linker til kameraer som ikke var CaNikon. Det er ikke noe galt med det. Alt må kjøpes til rett pris, men jeg såg ikke på de kameraene som så gode innvesteringer når man hadde andre alternativer til gode priser. Derfor nevnte jeg D200, 40D og D80. Hintet til mitt D200 (var et godt tips og det ble solgt kjapt), etter det gav jeg to linker til (Nikon D80 og Canon 40D)

Mitt D200 ble solgt samme dag. De annonsene som jeg linket til er nå solgt! Hvorfor solgt så kjapt? Fordi det var gode kameraer til en god pris! :)

Og bare for å nevne det. Ingen av de kameraene som Ronny1 linker til er solgt per idag.

Og for å nevne enda en ting. Har man lyst til å sjekke om prisene på disse kamerane virker som gode, så går det ikke. Inne på foto.no så finnes det ikke flere til salgs av de ;)

Sony a300 er unntaket. Den finner man en del av på finn.no, men de ligger stort sett overpriset til 3900+ . Og Nikon D80 får man lett tak i til under 3500. Eller som jeg linket til, 3000 med minnebrikke og fjk. Det er 900 kr spart på å velge D80 forran A300.

JA, man får ikke med objektiv på D80 i det tilfellet, men har man 10.000+ å handle for så bruker man ikke standard objektivet på et A300 anyway ;)

Og dersom A300 hadde kostet det samme som D80 så hadde jeg lett valgt D80. Det hadde folk flest også. Spør du meg så bør folk ta Nikon D80 forran Sony A350.

Noe denne testen får greit frem http://www.digitalreview.ca/content/Sony-A...n-D80-pg1.shtml

(Vennligst ikke lag en (stor) Sony a300/350 vs. Nikon D80 diskusjon)

Nå har jeg lagt mye fokus på D80 her, men nevner for trådstarter igjen. Sjekk også ut Canon 40d og Nikon D200 på bruktmarkedet.

Dersom du føler du kan ta deg råd til et nytt D90 så er det bare til å slå til. Jeg synes det er MYE bedre å bruke enn D80. Er du først i den prisklassen, så bør du sjekke ut Sony A700 og Pentax k20D med det samme. Canon 50D og Olympus E-3 blir i dyreste laget her. Se om du får prøvd de i en butikk og les tester på nettet. Skal du kjøpe et D90 så vær sikker på at du føler deg tryggest på det. Ikke kom i ettertid og si, Sony A700 hva er det fornoe. Spør man på et forum så vil alle som eier den ene type kamera si at det er best. ;) Les tester og prøv kamera selv!

Ellers, dersom du er som meg og mange andre. Går du for et kamerahus i prisklassen 6000+ så kan det lett bli veldig dyrt når du har kjøpt det tilbehøret du "trenger". Minnebrikke, kamerastativ, liten veske. Kanskje en sekk eller større bag. En fjernutløser. En blits. Kanskje 2? :) Hva med litt blitstilbehør? Skikkelig vidvinkel? En god og lysterk normalzoom. Hva med en telezoom? Macro? Kanskje noe grom fastoptikk?? Oisann. Kjøpte du alt du der? Kan ikke dra på ferie med så mye tungt. Da "må" du ha en 18-200 (med stabilisator).

Glemte jeg å nevne at redigering gjør utrolig mye for bildene. :)

Du får sikkert et inntrykk av hvor mange fristelser som venter ;)

Og derfor annbefaler jeg brukt kamerahus som ikke koster skjorta. Skal du kjøpe brukt så annbefaler jeg stort sett Canon eller Nikon.

Når du har kjøpt kamera, så får du ikke tatt gode bilder med å surfe på forum, sikle på objektiver, nyere og bedre kamera osv. En god fotograf trenger ikke dyrt utstyr. En hobbyfotograf trenger ikke "profft utstyr"

Og dersom du skal sitte på nettet og sikle på nyere og bedre ustyr. Les denne først, uansett så kan du lese den nå: http://nefer-art.com/uponcameras.htm

Viss du ikke leser alt, så les biten under "beginners" og "Prestige".

Nå håper jeg at jeg har skrevet og fått sagt mitt her. Mindre tid på forum = mer tid til bilder. :)

Mvh Torger

Endret av DonaldR
Skrevet

Jeg må bare le av innleggene til han Donald Dick her :)

Ja, det er mye CaNikon tilsalgs, grunnen er at de har flere kunder enn Oly, Sony og Pentax.

Ikke mye Pentax tilsalgs ser jeg, en K110D på finn og en K10D på foto.no Kanskje Pentaxianere velger å beholde utstyret sitt? Men en ting er sikkert, det er lett å få solgt Pentax dSLR og Pentax objektiver. Gode priser får man også. Akkurat det vet jeg, Donald vet ikke.

Fotovideo hadde Canon 40D til 4999,- tidligere i uken eller var det forrige uke?

Nå koster den 5495,- Det beste tilbudet for ett kamera i denne klassen.

Kjøp den og f.eks. Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 eller Canon 17-85mm 4-5.6 IS eller noe annet Canon folket kan anbefale.

Skrevet
Fotovideo hadde Canon 40D til 4999,- tidligere i uken eller var det forrige uke?

Nå koster den 5495,- Det beste tilbudet for ett kamera i denne klassen.

Du har også det beste tilbudet i klassen over: http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-e-3-kamerahus/

Riktignok 10000 for huset, men du kan få tilsendt 9-18 eller 50/2 fra Olympus i etterkant som bonus, og da betaler man i realiteten under 6000 for E3-huset, gitt at man hadde planer om å kjøpe et av de objektivene. Kan også få blits eller diverse annet utstyr.

For mye penger på bok om dagen som roper etter den dealen der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...