Gå til innhold

olympus e-420, treg autofokus og bilde.


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt e-420 siden jul, og er egentlig fornøyd med det. Men når jeg skal ta bilder av folk ved bruk av autofokus så er det ikke alltid den tar bilder, og jeg vet ikke hvorfor. Så jeg bruker bare nærbilde-modus (blomsten) til å ta bilder av folk.

 

Er det noe galt? HVa kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet er så viselig innrettet at om det ikke finner fokus så nekter det å ta bilde, siden det da antar at bildet vil bli mislykket uansett.

 

Lite lys vil gi autofokusen problemer, likeså med liten kontrast i bildet der hvor fokuspunktet sitter (fokuspunktet er vel egentlig et område men....)

 

På min E-520 bruker jeg normalt bare det midterste fokuspunktet, om det er problematisk å få fokus så peker jeg heller mot noe annet, med stor kontrast, i samme avstand og trykker utløseren halvveis ned for å få fokus, før jeg snur meg mot det som jeg skal ta bilde av. (Som regel er det nok å bare flytte fokus en meter eller to til siden.)

 

En skikkelig ekstern blits kan også være en løsning på problemet, da den har eget fokuslys i for av et rødt lys.

Lenke til kommentar

Titter du i hullet eller på skjermen når du tar bilder?

 

(Edit: Usj, jeg sjekket etter nå siden jeg kom på at DPreview hadde bilder av alle menyene, og det ser ut som om innstillingen jeg beskriver under ikke er på E-420. Da får du heller prøve lykken med C-AF)

 

Vel, når det er sånne forhold burde du titte i hullet. Du kan velge litt om kameraet skal prioritere ta bilde når du trykker selv om det ikke har 100% fokus. Dette ligger under skiftenøkkel 1 -> skiftenøkkel C. Der skal det stå Rls Priority S og Rls Priority C. Jeg har E-520, og jeg tipper det er likt på E-420. Denne står antageligvis på Off på S og On på C. Når Jeg antar du har på AF-S-fokusering. Når jeg setter On på S på mitt kamera er det ikke helt som man forventer, altså at kameraet tar bilde med en gang uansett, det fokuserer først, men det er nok mindre nøye på å få 100% fokus, og prøver heller å skynde seg litt. Jeg testet litt nå med både av og på på samme motiv ved å fokusere til uendelighet først, peke på nøklene mine på kort avstand, og trykke helt ned med en gang. På On fokuserte den rett inn og tok bilde med en gang, mens på off tok den seg tid til en liten korreksjon før den løste ut.

 

Så dersom du er plaget med at øyeblikket forsvinner før du får tatt bilde ville jeg anbefale å prøve å sette Rls Priority S til On, men da må du kanskje regne med at flere bilder blir litt ute av fokus. Her er det bare å prøve seg frem.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...