Gå til innhold

FTP-Server


Anbefalte innlegg

Får en gammel P2 ~400Mhz med 128 MB SDRAM i dag som det skal kjøres FTP Server på. I denne anledning har jeg et par spørsmål:

 

Hvilken distro egner seg best til slik bruk? Skal også bruke boxen til lek og jobbing, og trenger derfor X (skal kjøre flux :D).

Valget står hovedsakelig foreløbig mellom Debian, Slackware, Gentoo, Arch eller LFS (Hvis jeg gidder :wink:).

Trenger en distro som er lettvekt, men samtidig avansert og sikker.

 

Kan jeg legge ut NFS disker på FTP-servern min? Har alt stasjet som skal på nett i den gamle maskina, og vil dele det over NFS.

 

Hvilket FTP-program egner seg best til mine behov? De viktigste kriteriene er ressursbruk, sikkerhet og vanskelighetsgrad.

 

Legger ut hardware-specs når jeg har fått boxen :yes:

 

Takker for svar da (smiske-smiske) :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kan jo også være en glimrende anledning for deg for å få prøvd FreeBSD!

Pureftpd tror jeg vil være et godt valg uansett os.

 

Tenkte litt på det ja, men har en dårlig erfaring fra FreeBSD installajonen forrige gang jeg prøvde (for ca. 5 mnd siden) :shrug:

Men det hadde jo vært artig å prøve da :wink:

 

Vi får se hva det blir til. Laster for øyeblikket ned Arch-Linux :D

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Ja nå fikk jeg netopp en compile-error etter å ha kompilert gcc i halvannen time :evil:

Tror jeg gir opp LFS'en for denne gang. Men det var veldig interessant, og jeg kommer sikkert til å prøve det igjen snart :yes:

 

Lurer på hvor mange av Debian Cd'ene jeg trenger, har bare 3 cdrs igjen...

Det er vel også mulig å installere over nett, har noen lyst til å forklare meg hvordan? :shrug:

 

Noen som har noen bra proftpd-guider?

 

Hvis noen er intersserte, så fikk jeg denne feilen:

limits.o: No space left on device

/tmp/ccVviD1E: Assembler messages:

/tmp/ccVviD1E:11796: FATAL: Cant write limits.o: Illegal seek

make[4]: *** [limits.lo] Error 1

make[4]: Leaving directory `/mnt/lfs/temp/LFS-packs/gcc-build/i686-pc-linux-gnu/libstdc++-v3/src'

make[3]: *** [all-recursive]· Error 1

make[3]: Leaving directory `/mnt/lfs/temp/LFS-packs/gcc-build/i686-pc-linux-gnu/libstdc++-v3'

make[2]: *** [all-recursive-am] Error 2

make[2]: Leaving directory `/mnt/lfs/temp/LFS-packs/gcc-build/i686-pc-linux-gnu/libstdc++-v3'

make[1]: *** [all-target-libstdc++-v3] Error 2

make[1]: Leaving directoru `/mnt/lfs/temp/LFS-packs/gcc-build'

make: *** [bootstrap] Error 2

MarcelSB

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange av Debian Cd'ene jeg trenger, har bare 3 cdrs igjen...

Det er vel også mulig å installere over nett, har noen lyst til å forklare meg hvordan? :shrug:

Jeg har alltid installert over nettet. Det er ikke vanskelig, men det kan ta litt lengre tid ;) Jeg tror jeg brukte 4 disketter, men hvor mange du trenger kommer ann på hvem sett med disketter du bruker. Jeg har alltid brukt compact. Se her for forskjellige sett, og her for informasjon.

Lenke til kommentar
Forresten, fikk du med deg "gay-pride-paraden" på Spydeberg :D?

Driver og installerer nå. Vet du om SoundBlaster 16 ISA-kort er støttet?

 

MarcelSB

Jeg fikk det ikke med meg, men jeg får episoden fra gårsdagens torsdagsklubben tilsendt av en kamerat så jeg endelig får sett hva dette er for no. Vi er jo blitt kjendiser :D

 

Jeg vet ikke om sb 16 er støttet "out of the box", men jeg tror det.

Lenke til kommentar

hehe :D

 

Joda, nå fikk jeg sb-modulen lasta inn i kjerna :D

Hadde trøbbel med å få til ISA Nettverkskortet mitt (Realtek chipset), men fikk det til ved å legge til parameteren "isa-pnp" når jeg lasta modulen..

Må si at hittil er jeg veldig fornøyd med Debian :yes:

 

Prøvde Debian for et halvt år sia, men da gikk det på dunken, sikkert fordi jeg ikke var så dreven på linux den gang. Nå syns jeg det hele virker veldig logisk og godt oppsatt...

 

Nå gleder jeg meg til å apt-gette i vei :D

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Tydelig hva som har skjedd her da.. Du har fylt opp partisjonen din :)

 

:oops:

Såpass assa :D

 

Nei LFS skal nok opp igjen, men har ikke tid til å sitte å kompilere hele helga uansett.

Det var jo så sinnsykt med plass det tok med LFS da. Hadde regnet med at en 1GB Partisjon hadde holdt jeg...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Nei LFS skal nok opp igjen, men har ikke tid til å sitte å kompilere hele helga uansett.

Det var jo så sinnsykt med plass det tok med LFS da. Hadde regnet med at en 1GB Partisjon hadde holdt jeg...

Når jeg prøvde LFS så tok det ikke mer enn 2-300mb, men så hadde jeg en mappe på flere hundre mb med tarballer i tillegg :D

Det var uten X da. Ble fort mye større når X kom med i bildet!

Lenke til kommentar
Nei LFS skal nok opp igjen, men har ikke tid til å sitte å kompilere hele helga uansett.

Det var jo så sinnsykt med plass det tok med LFS da. Hadde regnet med at en 1GB Partisjon hadde holdt jeg...

Når jeg prøvde LFS så tok det ikke mer enn 2-300mb, men så hadde jeg en mappe på flere hundre mb med tarballer i tillegg :D

Det var uten X da. Ble fort mye større når X kom med i bildet!

 

Ja, nå fant jeg ut av at tarballene og de uncopressa tarballene tok ~600 MB!!!

Dette er også uten X :yes:

Neste gang får jeg bruke hele den enorme 3GB disken :D

 

Har tenkt til å prøve å få opp X og fluxbox på ftpserveren, bare for å ha det inne i tilfellet jeg skulle trenge det... Kjører runlevel 3, så X kommer ikke til å være mye oppe... Er dette vanskelig å få til i Debian?

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Har tenkt til å prøve å få opp X og fluxbox på ftpserveren, bare for å ha det inne i tilfellet jeg skulle trenge det... Kjører runlevel 3, så X kommer ikke til å være mye oppe... Er dette vanskelig å få til i Debian?

Tror ikke det skal være noe problem, bare apt-get'e litt fluxbox og konfigurere X på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...