Gå til innhold

CI7 920 @ 4 Ghz @ ~86C (prime95)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå i det siste lest veldig mye om overklokking av CI7 920 prosessoren på diverse forum, og nettsider som har guider. Likevel må jeg si at er bare litte bitte granne klokere enn da jeg begynte.

 

Hardwaren jeg bruker står skrevet i signaturen min. I tillegg kan jeg nevne at jeg har Noctua SE1366 med 2 vifter i push-pull, samt medfølgende NT-H1 kjølepasta. CPUen har en idle-temp på litt runder 50C.

 

I biosen har jeg følgende instillinger:

 

CPU Ratio: Auto (21)

BCLK: 191

CPU Voltage: 1.4

CPU Pll: 1.88

QPI/DRAM: 1.35

DRAM bus: 1.64

HyperThreading: Disabled

Virtualization: Disabled

DRAM: 570Mhz

NB: 3054Mhz

 

Jeg kjører OCZ Low-Voltage 3x2GB moduler som kun krever 1.5 volt selv på 1600Mhz, men jeg har hørt at når man øker bclk, må man også øke volt til minnemodulene. Stemmer dette?

 

Som det står i tittelen, så holder temperaturen på CPUen mellom 80C og 86C (82, 84, 81, 79) når jeg kjører Prime95. Jeg lurer på om dette er alt for høyt, eller om det er O.K når man kjører stresstester. RealTemp er programmet jeg bruker for å se temperaturer.

 

Selv har jeg mistenkt at kjøleren kanskje er montert feil, eller at jeg har påført kjølepasta feil. Derfor har jeg tatt kjøleren av og på nesten 3 ganger, og det er veldig liten bedring, men den er der. Så nå vurderer jeg å gå for litt sterkere vifter. Noen forslag?

 

Hadde også vært fint med tilbakemelding om hvordan jeg har stilt de diverse volt-feltene. For høyt?

 

Etter jeg begynte å fikle med BIOS merker jeg at CPU-Z, CoreTemp og RealTemp starter opp tregere enn før, mye tregere. Selv etter jeg nullstilte BIOS så er de treige. Noen som vet hva som foregår her?

 

Andre tips og forslag mottas med takk.

 

Mvh,

 

Nadeem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå vet jeg ikke hvordan festeordningen for I7 er, men på intel core cpuene så kommer hovedkortene med en metalramme til å låse fast cpu med. denne er unødvendig og kan lett føre til dårlig kontakt mellom kjøler og cpu.

 

ellers så kan dårlig luftsirkulasjon også gi høy temp på cpuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...