Gå til innhold

Ny god kameramobil


Anbefalte innlegg

Jeg har spekulert på ny mobil lenge, og spekuleringene har skutt fart pga denne hendelsen:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1082544

 

Jeg har en SE K800i som jeg med noen unntak har vært meget godt fornøyd med. Mine mobiler holder lenge.

 

Jeg kjøpte K800i pga kameraet, og neste mobil blir også valgt på grunnlag av kamera.

 

Jeg har en Ipod Touch, so jeg må ikke ha en mobil med ALT.

 

Jeg har sett på SE C905. Vil gjerne ha en billigere, eller et billigere alternativ. Trenger ikke Wifi og GPS, men kjekt å ha. C905 har også en del problemer med feil og sånt, som gjør meg skeptisk.

 

Foretrekker Sony Ericsson, pga innkjøpt ekstrautstyr.

 

Det viktigste for meg er som sagt kameraet. Og da mener jeg bildekvalitet. For meg er 3.2 Megapixler helt greit. Hadde muligens klart meg med 2 Megapixler og linsa hadde vært god nok. For meg er ikke antall Megapixler avgjørende (dette er ikke en DSLR, DER er det viktig), men derimot kvalitet på linsa, autofokus, makro og muligens blitz.

 

Jeg må ha en mobil som har minimum så bra kamera som den jeg har, helst bedre. Noen som klarer det? Jeg har beholdt den gamle så lenge fordi jeg ikke er overbevist om at nyere mobiler faktisk slår den i bildekvalitet.

 

Jeg må også ha quadband.

 

Jeg ser at SE kommer med to nye, C901, C903. Er det trolig disse kommer opp mot K800i i bildekvalitet? Noen andre enn C905 i C serien som kommer opp mot den? K810i og K850i er for gamle, og for like på min gamle, i min oppfatning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også K800 men så fant jeg ut at jeg ville ha en ny mobil... Pga min var veldiiiig slitt...

Jeg endte tilslutt opp med å kjøpe Sony Ericsson C902 og er veldig fornøyd med den...

Veldig god og man slipper den tykke mobilen som K800 er...

Den har bedere kamera enn SE K800 har [ikke så skrekelig men det merkes...]

Den har også TrackID hvis du kjenner til det... Veldig morsom funksjon...

Ikke så alt for dyr heller... [billigste jeg har funnet og der jeg kjøpte min er på nettbutikken til Tele2. Klikk her for å se den...

Liker også skjult kamera løsningen de har valgt på C902 da du må skyve frem toppen av mobilen for å få frem kameraet.

Det er noen få tuch knapper på den som er kamera funksjoner.... Som å skru av bitz og forskjellig.

 

Den har også ansiktsjenkjenning på den...

 

Absolutt anbefalt...

 

Mvh ArneAustenaa

Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til å slå av blitzen og ta bilder uten, selv i dårlig lys. Jeg har ganske stødige hender. Har C902 like lyssterk linse som K800i? Jeg tror det kan være en dealbreaker for meg.

 

Edit: Har sett et sted et bilde med detaljene f-stop 2.8 på C902. Og noen sa at K800i har fixed f-stop. Det forklarer et og annet...

Endret av mymistake
Lenke til kommentar
glemte og si det: ikke kjøp mobil med falsk linse de gir veldig dårlig resultat og helst en mobil du kan koble til pcen for da kan du jo se bildene.

 

 

Umm, jeg har K800i. Du kan vel kanskje anta at jeg har litt peiling?

 

Om de hadde laget en nyere telefon med nogenlunde samme specs (samme eller bedre linse, samme brennvidde, samme blenderåpning og 3.2 Megapixler) så hadde mitt valg av ny kameramobil vært enklere.

 

Etter litt research ser det ut til at den kombinasjonen er bedre enn det som er brukt på nyere mobiler. Jeg trenger ikke flere Megapixler på en mobil - 2 Megapixler holder for 10x15 bilder, og 3.2 holder for større utskrifter, selv om jeg ikke trenger det. De mobilene som er produsert i det siste med 3.2 megapixler har dårligere linse. Mobilene som er produsert med nogenlunde tilsvarende linse har flere megapixler, hvilket i teorien sier at de presterer dårligere under dårlige lysforhold.

 

Jeg venter med andre ord fremdeles på en tilsvarende eller bedre kameramobil enn den jeg har. Den eneste som er bedre er K810i, og den har ikke quadband, så den er utelukket.

Lenke til kommentar
glemte og si det: ikke kjøp mobil med falsk linse de gir veldig dårlig resultat og helst en mobil du kan koble til pcen for da kan du jo se bildene.

 

 

Umm, jeg har K800i. Du kan vel kanskje anta at jeg har litt peiling?

 

Om de hadde laget en nyere telefon med nogenlunde samme specs (samme eller bedre linse, samme brennvidde, samme blenderåpning og 3.2 Megapixler) så hadde mitt valg av ny kameramobil vært enklere.

 

Etter litt research ser det ut til at den kombinasjonen er bedre enn det som er brukt på nyere mobiler. Jeg trenger ikke flere Megapixler på en mobil - 2 Megapixler holder for 10x15 bilder, og 3.2 holder for større utskrifter, selv om jeg ikke trenger det. De mobilene som er produsert i det siste med 3.2 megapixler har dårligere linse. Mobilene som er produsert med nogenlunde tilsvarende linse har flere megapixler, hvilket i teorien sier at de presterer dårligere under dårlige lysforhold.

 

Jeg venter med andre ord fremdeles på en tilsvarende eller bedre kameramobil enn den jeg har. Den eneste som er bedre er K810i, og den har ikke quadband, så den er utelukket.

jeg har en se k850 har testet den mot k800.må si at JEG synes at k 850 gruser k800 det er et meget bra kamera på den
Lenke til kommentar
glemte og si det: ikke kjøp mobil med falsk linse de gir veldig dårlig resultat og helst en mobil du kan koble til pcen for da kan du jo se bildene.

 

 

Umm, jeg har K800i. Du kan vel kanskje anta at jeg har litt peiling?

 

Om de hadde laget en nyere telefon med nogenlunde samme specs (samme eller bedre linse, samme brennvidde, samme blenderåpning og 3.2 Megapixler) så hadde mitt valg av ny kameramobil vært enklere.

 

Etter litt research ser det ut til at den kombinasjonen er bedre enn det som er brukt på nyere mobiler. Jeg trenger ikke flere Megapixler på en mobil - 2 Megapixler holder for 10x15 bilder, og 3.2 holder for større utskrifter, selv om jeg ikke trenger det. De mobilene som er produsert i det siste med 3.2 megapixler har dårligere linse. Mobilene som er produsert med nogenlunde tilsvarende linse har flere megapixler, hvilket i teorien sier at de presterer dårligere under dårlige lysforhold.

 

Jeg venter med andre ord fremdeles på en tilsvarende eller bedre kameramobil enn den jeg har. Den eneste som er bedre er K810i, og den har ikke quadband, så den er utelukket.

jeg har en se k850 har testet den mot k800.må si at JEG synes at k 850 gruser k800 det er et meget bra kamera på den

 

Jeg har både K800i og K850i. K850i tar best bilder uten tvil.

Jeg vil også ha ny mobil, hvorfor finnes ikke et sted der man kan velge mobil etter hvor bra kameraet er? Jeg vil ha det beste kameraet som går an å skaffe i en mobil, så enkelt er det. Hvis noen kan svare seriøst på det spørsmålet så mottas det med takk. Regner med at andre også er ute etter det samme. I likhet med mymistake så er jeg ikke interessert i høyest mulig megapixler, jeg ville heller hatt størst mulig bildebrikke og max 5 megapixler.

... og det kan gjerne være mulig å ringe og sende sms med mobilen (til nød mms), alt annet bryr jeg meg ikke om.

 

mvh

Tudor1

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at K850i har et meget godt kamera. Men om det har samme størrelse på brikken, og samme linse, så vil K800i/K810i egentlig ha et bedre kamera. Forskjellen ligger da i behandlingen av informasjonen i kameraet, pluss antall Megapixler. Det er derfor mange bruker RAW bildeformat på speilrefleks (og enkelte kompaktkameraer), fordi fremtidens programvare kanskje kan få mer ut av bildedataene. - Med det mener jeg at K850i trolig har bedre behandling av bildedataene, siden det er et nyere kamera.

 

Om du sammenligner K800i og K850i, så er sannsynligheten stor for at bilder tatt under gode forhold blir bedre med K850i. Den har flere megapixler, og under optimale forhold blir det da bedre bilder. Men om du ofte tar bilder i dårlig lys, så vil K800i teoretisk klare seg bedre. Mindre støy. Samtidig vil antallet megapixler forhåpentligvis skjule støyen om du viser bildet i samme størrelse som et bilde fra en K800i.

 

Men disse forskjellene vil neppe bety noe for andre enn de som har veldig stødige hender og tar mange bilder i svakt lys.

 

Jeg er en av dem. Å ta bilder i svakt lys uten blitz er noe jeg gjør veldig mye. Jeg tar også mye makro bilder i tilgjengelig lys uten blitz, og tekst må være lesbar om jeg avfotograferer en A4 side med tekst, for eksempel, selv med normal innendørsbelysning.

 

Tudor1 nevner størst mulig bildebrikke. Det er et problem med det også - større linse. Det betyr større mobil. Både K800-serien og C905 er noen digre beist. Enda større bildebrikke ville betydd enda større mobil.

Endret av mymistake
Lenke til kommentar

Det beste stedet jeg har funnet for å se på bildekvaliteter:

http://reviews.cnet.com/4520-11508_7-6385526-1.html

 

Dersom det kan hjelpe.

 

C902 er nok ikke like bra som K800i/K850i. K800i har fått 8,3 (samme som K850i) og C902 har fått 7,6. Jeg synes faktisk at bildet som vises for K800i ser bedre ut enn det for K850i på de sidene, men de er jo så små så det er ikke enkelt å sammenligne.

 

 

mvh

Tudor1

Lenke til kommentar
har jeg hatt et slikt problem,så hadde jeg kjøpt digital kompaktkamera.Eller kjøpt ny k800,fra qxl eller noen som kan selge den

 

K800i har ikke quadband, og min gamle har heldigvis ikke tatt kvelden enda. Men ny mobil må være quadband.

 

Og jeg har gitt bort mine digitale kompaktkameraer. De er for store å dra på. Poenget er en mobil som klarer jobben bra nok til at jeg ikke trenger lite digicam. Trenger jeg et skikkelig kamera, så er ikke et lite digicam bra nok uansett. Da holder bare DSLR.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er et godt verktøy for å kikke på bilder tatt med kameramobiler:

http://www.flickr.com/cameras/sonyericsson/

Her kan du også manøvrere til andre merker om du starter her:

http://www.flickr.com/cameras/

 

Også søk etter grupper for de forskjellige mobilene. Der er det iblant diskusjoner som kan være opplysende. Flere C902 eiere var enige i at K800i var bedre, blant annet, men var relativt fornøyde også med C902.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...