Gå til innhold

Ulik hastighet på samme linje med hhv start og ngt som leverandør?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Spørsmålet først og forklaring etterpå:

 

Jeg har i dag ADSL fra NGT og linja peaker på 1300kBps nedstrøms og 120 oppstrøms. Jeg har vært i kontakt med start.no og de kan levere på min adresse, men garanterer ikke mer enn 5Mbps. Adressesjekken til Telenor angir at mitt kobberpar tillater hastigheter på 6-15 Mbps.

 

Er det rimelig å tro at Start kan levere samme hastighet som NGT selv om de ikke garanterer mer enn 5? Det er tross alt ikke i backbone begrensningene ligger, men det kan jo tenkes at Start og NGT har ulik infrastruktur i sentralen (NGT bruker speed touch 546i og Start 585 på kundesiden).

 

Årsaken til at jeg vuderer å bytte er dels pris og dels at jeg har store problemer med LAN-et mitt etter bytte av router før jul. Jeg opplevde ustabil linje og man var enige om at min gamle router hadde gjort jobben og at jeg skulle få en ny med oppgradert FW.

 

Etter bytte av router ble linja stabil og man klarte å presse ut litt høyere hastighet og linja peaker nå på 1300kBps nedstrøms og 120 oppstrøms.

 

Dessverre har ny router hatt sjuke bivirninger. Min trofaste HP laserJet 4050 med jetDirect 600N blir nå kastet ut av nettverket. Etter boot av printer eller router er den tilgjengelig i 5 til 10 sekunder for så å bli borte. Ikke kan jeg skrive ut og ikke kan jeg pinge. Jeg har forsøkt alt, inkludert ny router fra NGT, bytte til et annet JetDirect kort, av og på med DHCP og andre nettverksinnstillinger men routeren vil ikke ha noe med printeren å gjøre. Resultatet har vært at jeg har den gamle routeren koblet til ved siden av og når jeg skal skrive ut må jeg under skrivebordet og patche om LAN-et mitt og det er jævli kjipt i lengden.

 

Jeg har vurdert å kjøpe en ny router og så bridge speed touchen men jeg føler meg litt usikker på hva det medfører da jeg har behov for å koble meg på ulike maskiner fra utsiden og at jeg ikke er helt stø på NAT-ing og dritt.

 

I tillegg til usikkerhet om hastighet kan jeg jo heller ikke garantere at Speed TOuch 585 med oppgradert FW oppfører seg noe annerledes enn 546...

 

Faens smørje - snart enklere å kjøpe ny printer...

 

 

 

/r

Endret av raathass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...