Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor farlig er SNUS for meg?


Alec90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bare lurer på om det er veldig farlig å snuse 1 boks på 2 uker?

kjøper meg en boks hver 2. uke bare for at jeg syns det er litt deilig å ta en inne i mellom.

Jeg klarer fint å slutte med det, men bare lurer.

Det er ingen som vet om det er kreftfremkallende eller ikke har jeg lest rundt om kring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg bare lurer på om det er veldig farlig å snuse 1 boks på 2 uker?

kjøper meg en boks hver 2. uke bare for at jeg syns det er litt deilig å ta en inne i mellom.

Jeg klarer fint å slutte med det, men bare lurer.

Det er ingen som vet om det er kreftfremkallende eller ikke har jeg lest rundt om kring.

 

De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

Lenke til kommentar
De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

 

Vel, det er vel gjort nokså omfattende studier med bevis på at snus er en medvirkende årsak.

Link

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg bare lurer på om det er veldig farlig å snuse 1 boks på 2 uker?

kjøper meg en boks hver 2. uke bare for at jeg syns det er litt deilig å ta en inne i mellom.

Jeg klarer fint å slutte med det, men bare lurer.

Det er ingen som vet om det er kreftfremkallende eller ikke har jeg lest rundt om kring.

 

De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

Glass i snus er fjernet for lenge siden! Det er mange år siden nå hvertfall.

Lenke til kommentar
De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

 

Vel, det er vel gjort nokså omfattende studier med bevis på at snus er en medvirkende årsak.

Link

Vel, men mus er mus. Mulig det kan ha samme virkning hos mennesker, men tror ikke jeg er SÅ utsatte som mange andre når det gjelder det der, siden jeg tar 1 boks på 2 uker.

Lenke til kommentar

Mus er mus, men det er også noe forskerne har valgt å bruke masse tid og penger på å forske på, så å forkaste det helt blir for drøyt =)

 

Men det er nå bevist at snus er kreftfremkallende, men det vil kun ramme leppa og bukspyttkjertelen din, og det er ikke dødelig. Du får selv overveie risiko kontra gevinst, og så bestemme deg for om det er verdt det eller ikke.

Til slutt vil jeg bare si at for hver snus du tar blir det enda en litt senere, og før du vet ordet av det er hvert prinsipp du har satt deg opp brutt ned, og da er du en storsnuser som mange av oss andre har vært/er. (Vet jeg generaliserer, men nikotin har en fryktelig stor makt over folk over lengere perioder, det være uker, måneder eller år)

Snus er godt, men det er farlig, og også et helvete å slutte med. Og å slutte er noe man må gjøre før eller siden, så hvorfor vente?

 

:)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg bare lurer på om det er veldig farlig å snuse 1 boks på 2 uker?

kjøper meg en boks hver 2. uke bare for at jeg syns det er litt deilig å ta en inne i mellom.

Jeg klarer fint å slutte med det, men bare lurer.

Det er ingen som vet om det er kreftfremkallende eller ikke har jeg lest rundt om kring.

 

De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

Glass i snus er fjernet for lenge siden! Det er mange år siden nå hvertfall.

Glass i snus er bare tull, det har vært noe salt krystaller eller slikt engang, har aldri vært glass i snus.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg bare lurer på om det er veldig farlig å snuse 1 boks på 2 uker?

kjøper meg en boks hver 2. uke bare for at jeg syns det er litt deilig å ta en inne i mellom.

Jeg klarer fint å slutte med det, men bare lurer.

Det er ingen som vet om det er kreftfremkallende eller ikke har jeg lest rundt om kring.

 

De "vet" det ikke fordi det er ikke blitt gjort omfattende studier på langtidseffektene enda, men hvis du bruker litt sunn fornuft tror jeg du finner svaret selv. Jeg spiser ikke glass fordi om det ikke er bevist at det er dårlig for meg -_- Men, for all del, slå deg løs!

Glass i snus er fjernet for lenge siden! Det er mange år siden nå hvertfall.

Det har ALDRI vært glass i snus, siterer fra wikipedia:

Myter om snus

 

Snus inneholder ikke glass og har aldri gjort det. Myten om at det er glass i snus er gammel og ingen vet sikkert hvor den har oppstått. Før kunne det skje at saltkrystaller i snusen kunne misoppfattes som glass. Under produksjonen av snus kan det forekomme biter av tobakksplanten som også kan misoppfattes som glass. Ifølge myten var det grunn til å bruke glass i snusen for det ville lage riper i slimhinnen slik at nikotin ble oppdratt bedre og dermed ville føre til en raskere beroende effekt. Det var også et rykte om at de små bitene i bunnen av løssnusboksen var glassfiber med samme effekt. Snus inneholder mange mineraler som sliter på slimhinnen, så glass i snus er neppe nødvendig.

Lenke til kommentar

Eg er heilt overbevist om at røyk er farlegare enn snus, men røyk er betre og meir tilfredsstillende med tanke på effekt og smak, etter min meining.

 

Til Alec:

Sjansen for kreft og whatever er ganske null foreløbig, problemet kan ligge i det viss du begynner og bruke det meir aktivt og ikkje klarar og slutte. Snus kan vere skadelig både økonomisk, og "samfunnsmessig" som i jobb, og ikkje berre for helsa (men der er røyk igjen mykje verre). Det er verre enn alle desse eventuelle helseproblema, spør du meg ...

Endret av xersess
Lenke til kommentar

Begge er jo helseskadelig til 1000. Men det er ingen overtalelse til å slutte han vil fram til. Snus har kanskje dårlig innflytelse på tenna/tannkjøtt mens røyk skader lungene. Det jeg vil fram til er at det er like jævlig begge greiene. Men det er ingen faderlige tips han søker, slik som; nei gutt, du må slutte med dette. Så siden han allerede har snust en stund kan han like godt skade lungene også. Mitt poeng er, det skader kroppen din.

Endret av Chuck_Bass
Lenke til kommentar

Om du trener eller vil unngå blodpropp er ikke snus-bruk noe sjakktrekk.

 

Men om du har migrene bør du kanskje vurdere det :p

 

Snus krymper blodårene, det er bevist. Det å krympe blodårene er risikabelt, fordi det øker bl. a. blodtrykket. Det å krympe blodårene fører også til at enkelte plasser med små blodårer fungerer mye dårligere, f eks ryggen.

 

Dette er det nikotinen som gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...