Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Brukerkonto i windows forsvunnet..!?


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke bæret.

Husker ikke helt om jeg slo av maskinen i går eller om strømmen har vært borte i dag.

Men uansett var maskinen av nå, og da den kom på var administrator bruker borte.

 

Hva i alle dager kan ha skjedd med den??

Kan denne forsvinne helt uten videre???

 

Har drevet litt med nettverk i det siste og lagt til nye brukere for å kunne dele enkeltfiler.

Da la jeg også inn en bruker på meg med admintilatelse.

Kan dette ha noe med saken å gjøre?

 

Blir veldig frustrert da jeg tenker at noen har vært inne å gjort dette i en eller annen sammenheng..

 

Blir veldig glad for alle løsningsorjenterte tips..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig ved virusangrep aa trigge selvdestruksjonsmekanismen til admin kontoen. Men om du har vart litt uforsiktig med aa skru av pcen riktig saa kan det hende med tid at skaden har skjedd og du trigger selvdestruksjonsmekanismen uansett, men som jeg sa: da ska du vaeraa jaevla flink :)

 

Men pr0v ctrl-alt-del, og for all del ha riktig volt paa cpuen naar du pr0ver no saant...

Lenke til kommentar
Det er helt vanlig ved virusangrep aa trigge selvdestruksjonsmekanismen til admin kontoen. Men om du har vart litt uforsiktig med aa skru av pcen riktig saa kan det hende med tid at skaden har skjedd og du trigger selvdestruksjonsmekanismen uansett, men som jeg sa: da ska du vaeraa jaevla flink :)

 

Men pr0v ctrl-alt-del, og for all del ha riktig volt paa cpuen naar du pr0ver no saant...

 

 

Hvorfor skal han ha riktig volt bare for å trykke ned ctrl-alt-del ? :hmm:

Lenke til kommentar
Selvdestruksjonsmekanismen, faktisk. :p

En PC er ikke noe Batmobile...

 

Vil tro det er virus/malware som har "fjernet" adminkontoen.

Prøv safemode, vanligvis F8 eller F11, men varierer fra hovedkort til hovedkort.

 

Hvorfor og hvordan fjerner de den??

Mulig å hente den tilbake?? Hadde alt av e-post og innstillinger på den.

 

Ingen Batomobil og jeg ingen Batman. Blir mye surr da. eheh

Lenke til kommentar
Så hvilken brukerkonto er det som dukker opp når du slå på pc'n?

 

Mekket nettop en konto på hver av familiemedlemmene. 4stk + gjest.

For å kunne gjøre det fikk jeg beskjed om at først måtte jeg opprette en konto som var admin, gjorde det på meg + di 3 andre.

Husker ikke helt om jeg hadde av maskinen den uken før jeg kom hjem å fant den avslått. Når jeg da skulle logge på var Admin kontoen borte.

Endret av Sky-Bert
Lenke til kommentar

Hvorfor? Mest sannsynlig for å ødelegge.

Hvordan? Er ikke noe kunstverk å fjerne en windows-bruker.

 

Jeg vil dog ikke tro at alt av data er slettet, ettersom virus som oftest bare fjerner selve brukeren, og ikke noe brukerdata.

 

Du får se under dokumenter og innstillinger om du finner noe som ligger igjen fra den gamle brukeren. Evt. kan du se om du finner noe som er slettet med et recoveryprogram (f.eks. GetDataBack).

Lenke til kommentar
Hvorfor? Mest sannsynlig for å ødelegge.

Hvordan? Er ikke noe kunstverk å fjerne en windows-bruker.

 

Jeg vil dog ikke tro at alt av data er slettet, ettersom virus som oftest bare fjerner selve brukeren, og ikke noe brukerdata.

 

Du får se under dokumenter og innstillinger om du finner noe som ligger igjen fra den gamle brukeren. Evt. kan du se om du finner noe som er slettet med et recoveryprogram (f.eks. GetDataBack).

 

Nå har jeg ikke lastet ned noe i det siste. Så hvordan gjøres det da?

Har jeg sikret maskina mi for dårlig?

 

Nå fikk jeg iallefall tak i alt av E-post (tror jeg) Importerte mapper og oppdaterte E-post. Kom plutselig på at jeg har lagringsplass hos begge jeg har E-post hos :D

 

Så da er det viktigste på plass igjen :new_woot:

Så jeg berget nok uten di store grubleriene.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av Windows har du?

Og hvis du høyreklikker på (Min) Datamaskin -> Behandle, velger "Lokale brukere og grupper" -> Brukere, ser du kontoen der? Hvis den er der, kan du dobbeltklikke på den og se om den er deaktivert.

 

xp sp3.

Den ligger under brukere ja, sammen med di andre. Og det er ikke haket av for deaktivert...

Endret av Sky-Bert
Lenke til kommentar
Så hvilken brukerkonto er det som dukker opp når du slå på pc'n?

 

Mekket nettop en konto på hver av familiemedlemmene. 4stk + gjest.

For å kunne gjøre det fikk jeg beskjed om at først måtte jeg opprette en konto som var admin, gjorde det på meg + di 3 andre.

Husker ikke helt om jeg hadde av maskinen den uken før jeg kom hjem å fant den avslått. Når jeg da skulle logge på var Admin kontoen borte.

 

Forøvrig, så er selve "Administrator"-kontoen i Vista skjult by default, så den vil normalt ikke vises ved innlogging. Du har ikke sagt noe om du kun opprettet en brukerkonto med administrative rettigheter eller om du brukte selve "Administrator"-kontoen.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av Windows har du?

Og hvis du høyreklikker på (Min) Datamaskin -> Behandle, velger "Lokale brukere og grupper" -> Brukere, ser du kontoen der? Hvis den er der, kan du dobbeltklikke på den og se om den er deaktivert.

 

xp sp3.

Den ligger under brukere ja, sammen med di andre. Og det er ikke haket av for deaktivert...

 

Last ned og installer TweakUI

 

Kjør programmet og bla deg frem til "Logon"

Huk av ved "Show Administrator at logon", klikk ok og logg ut.

Du skal nå kunne se kontoen igjen.

:)

Lenke til kommentar

Forøvrig, så er selve "Administrator"-kontoen i Vista skjult by default, så den vil normalt ikke vises ved innlogging. Du har ikke sagt noe om du kun opprettet en brukerkonto med administrative rettigheter eller om du brukte selve "Administrator"-kontoen.

 

Altså, før hadde jeg kun admin. Og jeg var i admin da jeg gjorde følgende.

skullejeg opprette nye kontoer for å kunne ha delte mapper i nettverk.

Da jeg skulle opprette kontoer fikk jeg beskjed om at jeg måtte opprette en konto med admintilatelser først. Gjorde dette og opprettet di andre etterpå.

 

Var i innloggingsvinduet flere ganger etterpå og logget meg inn på admin, men vet ikke om jeg bootet maskina før jeg slo den på en dag etter strømbrud og fant ut at admin-kontoen var borte.

Lenke til kommentar

Hvis det jeg skrev over ikke fungerer, så kan du prøve følgende:

Hvis du ikke logger inn på noen av profilene, (eller logger ut fra alle som er innlogget) og trykker Ctrl+Alt+Del to ganger, vil du få en en tekstbasert login-skjerm. Prøv å logge deg inn ved å skrive inn brukernavn (Administrator) + evnt. passord.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av Windows har du?

Og hvis du høyreklikker på (Min) Datamaskin -> Behandle, velger "Lokale brukere og grupper" -> Brukere, ser du kontoen der? Hvis den er der, kan du dobbeltklikke på den og se om den er deaktivert.

 

xp sp3.

Den ligger under brukere ja, sammen med di andre. Og det er ikke haket av for deaktivert...

 

Last ned og installer TweakUI

 

Kjør programmet og bla deg frem til "Logon"

Huk av ved "Show Administrator at logon", klikk ok og logg ut.

Du skal nå kunne se kontoen igjen.

:)

 

Se der ja perfekt :thumbup:

 

Hva er så fordelen/bakdelen med å bruke Adminkonto kontra konto med admintilatelse???

Lenke til kommentar
Hva er så fordelen/bakdelen med å bruke Adminkonto kontra konto med admintilatelse???

Veldig forenklet sagt:

 

I utgangspunktet består login-sikkerhet av to faktorer: brukernavn + passord. Administrator-kontoen er alment kjent og innehar alle rettigheter, og vil dermed være den første som vil bli prøvd. Da har man dermed i følge ovenstående formel, kun passordet å "knekke" siden brukernavnet er kjent. Dette er bare én av mange sikkerhetsfaktorer som spiller inn, og det er mange brukere her på forumet som kan svare mer inngående og nøyaktig på dette enn meg.

:)

Lenke til kommentar
Hva er så fordelen/bakdelen med å bruke Adminkonto kontra konto med admintilatelse???

Veldig forenklet sagt:

 

I utgangspunktet består login-sikkerhet av to faktorer: brukernavn + passord. Administrator-kontoen er alment kjent og innehar alle rettigheter, og vil dermed være den første som vil bli prøvd. Da har man dermed i følge ovenstående formel, kun passordet å "knekke" siden brukernavnet er kjent. Dette er bare én av mange sikkerhetsfaktorer som spiller inn, og det er mange brukere her på forumet som kan svare mer inngående og nøyaktig på dette enn meg.

:)

 

OK. Det er det logikk i :yes:

Men takker for hjelpen. Ble litt lettere til sinns :thumbup:

 

Får prøve meg litt frem med den "formelen" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...