Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, nå hadde jeg skrevet en lang post om att og frem, jeg med min eminente pad, klarte å fucke opp hele skiten - så nå får jeg skrive kort og konsist.

 

Jeg har flere Cisco 2950 og 2960 som jeg veldig gjerne skulle ha konfigurert. Problemet er at jeg ikke får koblet til med console-kabelen. Jeg har en serial ti RJ-45, altså den søte medfølgende kabelen. Har testet flere kabler og flere svitsjer, slik at jeg er sikker på at det ikke er utstyret det er noe galt med. Jeg har også testet den fysiske porten på datamaskinen med et Wacom-tegnebrett, slik at jeg også er sikker på at den fysiske porten er i orden. Derfor må det være noe med oppsettet mitt som gjør at det ikke virker, håper noen kan hjelpe meg med å finne fallgruven jeg har dumpet ned i.

 

Jeg benytter Putty(extraPutty) som klient til å prøve å koble til svitsjene.

Følgende oppsett har jeg valgt:

 

Serial

COM1-COM9(altså jeg har prøvd alle, siden jeg ikke aner hvilken logisk port den får.)

Speed: 9600

Data bits: 8

Stop bits: 1

Parity: NONE

Flow control: xon/xoff

 

Jeg føler jeg har prøvd alt nå, men finner ikke noen feil. Noen gode tips på hva det er jeg gjør galt? Hvordan kan jeg være sikker på at jeg bruker den riktige logiske porten? Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå prøvd uten "flow control" på COM1-COM9, de fleste gir følgende feilmelding:

"Unable to open connection to COM#.

Unable to open serial port"

 

Dette gjelder alle portene bortsett fra én. Den åpner et terminalvindu, men en statisk grønn, firkantet cursor, men det skjer ikke noe mer. Begynner å irritere meg noe infernalsk dette.

 

Er det en smart måte å finne ut hvilken COM-port jeg skal koble til? Altså, jeg har jo bare en fysisk utgang, men regner med at det må være en smart måte å vite hvilken logisk port jeg skal benytte, slik at jeg slipper å teste alle hver gang jeg gjør en endring i oppsettet.

Lenke til kommentar

Hvis du med "roll over"-kabel mener den kabelen som kobles til serial-porten på maskina og console-porten på svitsjen, så har jeg prøvd 4 forskjellige kabler, hvorav 2 av dem ble plukket rett ut av plasten de kom i, slik at de var helt nye.

 

Hvilke hastigheter anbefaler du å prøve? Skal jeg bare prøve meg frem med vilkårlige hastigheter? Hvis så er, så tror jeg at jeg gir opp dette prosjektet. :)

Lenke til kommentar

Er det en fysisk sierieport, eller en USB->Serie(RS-232) port det er snakk om.

 

Den fysiske porten vil som regel hete COM1, dette kan du se under enhetsbehandling i windows.

 

Edit: Kun ett program kan benytte serieporten av gangen - har du andre programmer som evt lager konflikt - du nevnte wacom bl.a.?

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i førsteposten, jeg bruker medfølgende serie til rj-45, altså en kabel med serieplugg i ene enden og en rj-45 i den andre. Seriepluggen plugger jeg i datamaskinen, rj-45 i console-porten på svitsjen.

Jeg har testet med flere svitsjer og flere kabler.

Jeg er klar over at kun ett program kan bruke serieporten av gangen, wacom er et tegnebrett, tilfeldigvis så bruker dette tegnebrettet serieplugg for å kobles til datamaskinen, jeg bruke altså tegnebrettet for å teste at den fysiske serieporten på maskinen er i orden, noe den er - siden tegnebrettet fungerer. Tegnebrettet er selvsagt frakoblet, siden jeg ikke kan koble til 2 enheter i den samme porten på maskinen. :)

 

Når jeg koblet til tegnebrettet brukte det COM3, det er også den eneste porten som ikke gir feilmeldingen: "Unable to open port ..." når jeg prøver å kommunisere med svitsjene vha. putty.

Lenke til kommentar

Så du får åpnet COM3 med putty? Og dette er rett nummer til serieporten du bruker, da er det bare å å først åpne COM3 med putty, koble til og skru på switchen. Får du ikkje oppstartsbeskjedene (eller om dei er bare tull) har du feil baud rate (prøv 4800, 2400 og 1200 også, selv om 9600 er standard) eller så er boksen muligens defekt.

 

Har den firmware på compact flash kan du evt prøve å "oppgradere" firmware, eller evt prøve factory reset om det er mulig.

Lenke til kommentar

Etter litt testing frem og tilbake, har jeg nå funnet feilen! Takk til alle gode tips. Problemet var at det lå en prosess som stoppet kommunikasjonen på porten, sånn kan det altså gå. :)

 

Nå er problemet at jeg ikke får logget på den, hva er standard brukernavn og passord til disse tro?

Har testet cisco:cisco, admin:cisco:, cisco:admin, administrator:cisco, cisco:administrator. Er det noen mulighet for å sette svitsjen tilbake til fabrikkinstillingene uten å få logget på? Jeg finner ingen knapp på utsiden av boksen for dette.

 

Red.: Nevermind! :)

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

switch#conf t

switch(config)#enable secret ***** (lokal innlogging)

switch(config)#username name password privelege 7 cisco (7 tilsvarer høyeste rettigheter)

switch(config)#aaa new-model

switch#(config)#aaa authentication login name local

switch#(config)#line vty 0 4 (telnet)

switch#(config)#login authentication name

switch#(config)#transport input telnet

switch#(config)#line con 0

switch#(config)#login authentication name (lokal innlogging)

switch#(config)#end

switch#wr

 

Mener det skulle bli i farten med et brukernavn for Telnet og lokal bruk i tillegg til secret for lokal.Hvis ditt IOS støtter SSH kan du bruke det men tilføye en del i konfig.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Takker og bukker! Nå begynner det å sitte i fingrene her ja. Ser at problemene mine skyldtes at jeg var i feil mode og at jeg faktisk brukte riktig kommando hele tiden. :) Greit å vite at man ikke er helt idiot. Det kommer nok etterhvert tenker jeg, at man slipper å blande modes konstant.

 

Red.: Nå er det bare å lære seg å håndtere vlans og trunks. Jeg gleder meg litt, siden jeg har brukt lang tid bare for å få skiftet passord. :D Jeg tør ikke tenke på hvor lett det er å rote seg bort under konfig av porter. Men det er jo gøy å få vridd hodet litt også.

 

Takker alle for gode tips så langt.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...