Mapster Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Når jeg henter feltdata fra en mysql database og skrive de ut i html ved hjelp av php, så ender æ,ø, å som ?-tegn. Jeg forstår ikke hvor problemet ligger :S mysql serveren har standard tegnsett til utf-8, de spesifikke feltene det gjelder har utf-8-general-ci. Når jeg ser på teksten i feltene via phpMyAdmin, så ser jeg æ,ø,å slik de skal, men riktignok så vises ikke æ,ø,å slik de skal i phpMyAdmin sitt brukergrensesnitt :S... Det fungerer også fint å kjøre echo "æøå"; Må vel kansje nevne at jeg kjører apache, phpserver, og mysql på min egen pc (ubuntu 8-10). Noen som kan bistå? edit: så nettopp at det er en sticky på akkuratt dette, så leser den nå.. og oppdaget da noe spesielt... ved å bytte til iso-8859-10 i nettleser så kunne jeg lese det som er hentet fra database, men ikke det fra html-filer. :S edit2: nettleseren bruker nå utf-8, php.ini er satt til utf-8, databasen bruker nå utf-8, og når jeg bruker mb_detect_encoding() på feltene får jeg UTF-8 returnert. (Det er forresten snakk om ? i firkanter) Løst, men ikke fornøyd med løsningen. brukte mysql_query("SET NAMES 'utf8'"), finnes det en løsning hvor man ikke må bruke den før querys i hvert script? Endret 26. februar 2009 av Mapster
G2Petter Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Jeg regner med du har en fil du inkluderer for å koble til databasen. I så fall kan du bare legge til SET NAMES-spørringen der, så kalles den automatisk hver gang du kobler til.
ymsefisen Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Du sender nok feil header til nettleseren. Prøv med dette: header('Content-type: text/html; charset=utf-8'); Ellers kan du også sende med følgende META tag i <head>: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> En annen ting. Benytt utf8_danish_ci istedenfor utf8_general* i mysql. Du vil merke forskjell når du sorterer på ÆØÅ.
Yearbogen Skrevet 18. mars 2009 Skrevet 18. mars 2009 Hei! Prøv med: <?php mysql_query('SET NAMES `utf8`'); ?> Like etter at du har koblet til databasen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå