Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mobba, har gjort alt i min makt. Tranger hjelp.


Anbefalte innlegg

Hei. Det er i grunn litt vanskelig å skrive om dette, men jeg skal prøve, siden jeg ønsker deres tips og erfaringer.

 

Jeg fyllte akk. 17år, og går på førsteklasse VGS Studie spesialisering.

På skolen min er det mekanisk fag og helse og sosialfag, så til problemet mitt: Det er noen på "Mekk'en" som har funnet ut at de vil plage meg, kalle meg ting og ha en truende oppførsel. Dette begynnte en månede elns etter at jeg startet på skolen. Jeg valgte å ignorere det frem til like før vinterferien, da hadde jeg fått nok. Snakka en del med rådgiver og klasseforstanderen min, og det ble tatt opp.

 

Rådgiveren snakket med han jeg tror er "sjefen" for mobbinga, og fiksa et møte der han tok meg i hånda og sa unnskyld (selv om jeg er sikker på at han ikke mente det). Han "sjefen", er 16 år, like gammel som meg, og før jul ble han og noen av vennene hans anmeldt for vold mot 2 fra klassa hans. Og det går rykter om at han har slått ned folk med spade etc. Det er derfor jeg er så redd for han, han har ingen hemmninger.

 

Så etter dagen før vinterferien, skulle jeg gå til Tysk time, og gikk igjennom kantina (Mekk'en pleier å sitte ved et spes. bord), så når jeg går forbi hører jeg en hel del med kalle navn på kjønnsorgan o.s.v. og innså at jegg kanskje kan ha gjort det værre ved å si i fra om det.

 

Har dere noen tips om hvordan jeg kan takkle dette på en bra måte? Hvordan kan jeg tenke, hva kan jeg gjøre?

Har merket at dette har gått veldig inn på meg, med at jeg til tider kan være ganske agresiv mot mine foreldre og venner...Ønsker bare at alt skal slutte.

 

Sier tusen takk for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg er ingen ekspert på området, men har et lite tips...

For meg høres det ut som om fyren som plager deg sliter litt sjøl (type dårlig forhold til foreldre, generelt deppa/dårlig humør - kanskje dårlig på skolen etc..) - ellers hadde han etter all sannsynlighet ikke plaget andre.

Prøv å hev deg over ham på dette grunnlaget (selvfølgelig lett å si - VANSKELIG å gjennomføre).

Men om du har innstillingen at det egentlig er DU som er bra og HAN som er dårlig, så er kanksje mye gjort. Om han er ubestridt leder for ALLE gutta (regner med at du også er gutt), så blir dette vanskelig. Jeg tror du bør finne venner i ytterkanten fra hans sentrum, om du skjønner - disse vil sannsynligvis dele synet ditt om han - han virker jo ikke som noen ålreit person.

Og gitt at han er voldelig ville jeg aknskje vært litt rolig med tanke på å gi en verbal overhøvling i retur på hans spydigheter.

Rådet blir altså å se ned på ham (iallefall overfor deg selv), og finne vennskap med personer han omgås sjelden.

 

Håper det hjelper deg litt - synes det er synd å høre om regelrett mobbing.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at du må heve deg over han. Her gir jeg deg The Holy Grail.. Du er bedre enn dem, så husk det! Still deg inn for det, og drit i dem. Ikke let etter bråk, fordi selv om de kanskje ikke slutter, så er du jo så mye bedre enn dem!

Lenke til kommentar

Lær deg å være stor i kjeften tilbake samtidig som du hever deg over det. Kom med smarte tilbakemeldinger, ikke bare sleng drit tilbake. Vær nedlatende. Om han slår deg så overlever du nok det vettu. Men da har du nok til å gi han et suspensjon fra skolen. Om han fortsetter så kan han faktisk bli utvist. Dette er ikke ungdomskolen, de er ikke nødt til å ha han der. Bare ikke vis at du er redd eller at det går inn på deg.

 

Normalt sett ville jeg som de andre her foreslått å ignorere det, men når du har gjort det så lenge uten at de har blitt lei så ligger det noe mer bak og det vil ikke forandre seg med mer ignorering.

Lenke til kommentar

det er en ting du må huske ihvertfall. ALDRI la det gå inn på deg. så lenge du er klar over at de er en gjen med retards som kommer med vås, så vil det ikke ha noen virkning på deg. det beste ville selvsagt å ignorere alt, mobbere gir seg som regel da, da du ikke gir dem noe mer å gå på. enda bedre ville være neste gang du går forbi dem i kantina, vis dem dine edle deler og si "sug meg", da blir de temmelig satt ut, selv om dette kan føre til mer mobbing med mindre du fortsetter å fremstå som en selvsikker person som driter i alle og alt.

Lenke til kommentar

Jeg og ble plaget en del på VG1 (to år siden nå), men jeg fant fort ut hvordan jeg skulle unngå det. Hvis noen kom å skulle løfte meg opp etter veggen el. lot jeg dem bare gjøre det, ventet på at de skulle bli lei sånn at jeg kunne gå videre. Etterhvert ble jeg kjedelig for dem.

 

Jeg er heller ingen ekspert på området, men mitt råd er å unngå han og ikke let etter bråk. MEN! Om det blir for mye (f.eks. om han kommer etter deg el.) må du snarest si ifra til rådgiver/rektor eller foreldrene dine. Da blir han sikkert utvist/får andre sanksjoner.

 

Først og fremst; ignorer han, du må ikke la deg plage av sånne mennesker. Det er neppe siste gang du treffer den typen folk.

 

Syns det om å komme med snappy'e tilbakemeldinger er det verste rådet jeg har hørt. Drit i det. Ja vel, han kom med et sårende kallenavn til deg, hva så? Bare snu ryggen til og gå hvor du måtte. Ikke prøv å vær tøff i kjeften tilbake da ender du enten opp med å drite deg selv ut eller så ender du opp med å få juling.

Lenke til kommentar

Er nesten synd å si men det eneste som hjelper er å get over it. Jeg har blitt intenst mobba fra barnehagen og fram til 1.kl videregående, og det slutta ikke før jeg flytta fra byen. Snakker her organisert mobbing, med ikke bare 2-3 folk, men opptil over 20 som jeg kan ramse opp i farta. Når jeg flytta tilbake for å ta 3. året hadde de flytta bort igjen, så da var det greit. Skolesystemet klarer ikke å fikse sånne ting, det er er faktum. Politiannmeldelser ser ikke ut til å funke heller har jeg erfart. Ta det av en som har jævlig god erfaring med dette.

 

Eneste tips: Ikke la det gå inn på deg! Klarer du dette kommer du nok like godt ut på andre siden som meg :) Kan bare si lykke til

Lenke til kommentar

gromit190: Som jeg også sa, ville ikke ha foreslått noe sånt om ignorering ikke funka.

 

Og om de blir voldelige så kan ha få dem utvist, så da vil han oppnå det han vil. De er også gamle nok til å bli anmeldt til politiet.

 

Har selv opplevd en god del mobbing og det er ikke enkelt å håndtere. Men heller push de litt tilbake så de blir mer nærgående. Det er ikke noe hyggelig men da har du noe å ta dem på. Hadde en fyr som var rimelig aggresiv mot meg en stund på din alder. Endte opp med at han gikk litt for langt og trua meg og prøvde å slå meg. Da fikk jeg rimelig nok og tok en liten prat med politiet som så tok en prat med han og foreldrene hans. Fyren turte så vidt å se på meg i ettertid.

 

Ignorering er som sagt det beste, men om det ikke funker så må man heller ty til andre midler.

Lenke til kommentar

Ikke bry deg. Prøv å unngå de. Ikke heng med vennekretsen deres. Meld fra til skolepersonell. Evt. bytt skole om det skulle bli veldig alvorlig.

 

Dersom de tyr til vold; løfter deg opp etter veggen osv., så får du gi de 2-3 advarsler om at de må slutte, ellers tar du igjen.

 

Etter dette, om ingenting virket, så hadde jeg antakeligvis ved en anledning stukket fingrene mine så langt inn i øynene på sjefsmobberen som jeg hadde klart. Men for all del, ikke ty til vold mot de som mobber oralt, men om det blir fysisk så nærmer de seg ikke igjen om du ødelegger øynene deres. I så fall er det en sak for politiet.

 

Dyr bør behandles som dyr - sperres inne.

 

Bare for å gjøre det helt klart: jeg oppfordrer ingen til å stikke øynene på mobbere.

 

Edit. I tillegg: spis og bli stor og sterk, så tør ingen å mobbe deg (;

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Gjest Guest_en_fyr_*

Å ignorere en person som virkelig vil mobbe deg funker ikke. Har selv mobbet en person, og når vedkommende prøvde å ignorere meg, mobbet jeg bare mer.. Snakk med rådgiver, kontaktlærer osv og få dei til å ordne opp.

 

Heldigvis tok jeg til fornuft etterkvert som jeg vart eldre. No er jeg faktisk veldig god venn med vedkommende som jeg mobbet.

Lenke til kommentar

Heisann Mr.Dott.

 

Jeg ser at du har dårlige erfaringer med mobbere, slik jeg selv har hatt hele min oppvekst.

Mine problemer stoppet ikke før sist sommer (2008).

Det var da jeg lærte at problemene ikke forsvinner ved at du selv gjemmer deg vekk,

bruker vold, hisser deg opp, eller spør fagpersoner om råd.

 

Jeg tar nå enhvær passiv eller verbal utfordring med et smil.

Se det morsomme i andre personers drittslenging.

Ser noen stygt på deg, smil :D

 

Smil, og latter får min dag til å gå. Bare prøv å ha det så gøy som mulig.

Så lenge det ikke går dårlig utover andre, seff :thumbs:

Lenke til kommentar

De som driver og mobber andre er noen jævla tapere. En kompis av meg ble kraftig mobbet på ungdomsskolen, helt til han fant ut at nok var nok og begynte å trene. En dag oppsøkte han fyren som var "sjefen" for det hele, og slo han rett ned. Sier ikke at dette er løsningen i hvert tilfelle, men hva skal man gjøre når ingenting annet fungerer ?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en gutt som ble grovt mobba, kalt mentalt ødeleggende ting. Han fikk trusler om at en gjeng skulle drepe lillesøsteren hans, henge moren og noe liknende. Han gikk rett til rektor og meldte ifra til politiet.

Nå vet jeg ikke om det du går igjennom er like alvorlig, men jeg vil si at hvis det å gå til rektor ikke stopper dem, går du rett til politiet og forteller dem hvilke trusler de gir deg og at du blir (grovt?) mobbet.

Lenke til kommentar
Ikke bry deg. Prøv å unngå de. Ikke heng med vennekretsen deres. Meld fra til skolepersonell. Evt. bytt skole om det skulle bli veldig alvorlig.

 

Dersom de tyr til vold; løfter deg opp etter veggen osv., så får du gi de 2-3 advarsler om at de må slutte, ellers tar du igjen.

 

Etter dette, om ingenting virket, så hadde jeg antakeligvis ved en anledning stukket fingrene mine så langt inn i øynene på sjefsmobberen som jeg hadde klart. Men for all del, ikke ty til vold mot de som mobber oralt, men om det blir fysisk så nærmer de seg ikke igjen om du ødelegger øynene deres. I så fall er det en sak for politiet.

 

Dyr bør behandles som dyr - sperres inne.

 

Bare for å gjøre det helt klart: jeg oppfordrer ingen til å stikke øynene på mobbere.

 

Edit. I tillegg: spis og bli stor og sterk, så tør ingen å mobbe deg (;

 

Heisann =)

Han skal ikke måtte bytte skole, ta igjen eller være venneløs.

Det finnes alltid bedre måter :thumbs:

Lenke til kommentar

Men for guds skyld, får OP han utvist kan han skade OP på ordentlig! Hvis personen virkelig mangler hemninger, og ikke bare leker tøff, så bør du ikke være frekk i kjeften mot han. Det fungerer bare mot ungdomsskole "tough guys".

 

Skaff deg slåsshanske, pepperspray eller andre "mykere" våpen. I tilfelle han angriper deg så skal du i alle fall greie å rømme, men du bør ikke skade han ordentlig (noe du ville gjort med en kniv).

 

Ellers er det trist at skolen har greid å lure deg til å tro at det hjelper å si fra til en lærer. Jeg har aldri sett det fungere på annet enn småplaging.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Må bare si tusen takk for alle de seriøse svarene!!

 

Problemet er at han "sjefen" er psykisk ustabil. Hadde det ikke verdt for at jeg må ta det med i betraktning, hadde han ikke stått en sjanse mot meg. (Jeg er ganske stor).

Det er ikke det at jeg er redd for å bli slått ned, det er det at jeg er redd for at han skal gå så langt at han kan stikke meg ned med kniv, eller gå etter familie etc...

 

Blir ikke kraftig mobba, de dytter meg ikke oppetter vegga. Det er bare en 10stk eller noe, og de går ikke i klassa mi, men på en helt annen linje. Jeg har mange venner i klassa, så venner er heller ikke et problem.

 

Det er mest det psykiske det går ut på, at jeg går rundt å tenker og kverner på det hele forbanna tia...Blir så forbanna og tenker "HVORFOR I HELVETE MÅTTE DE VELGE MEG?" Har akkurat gjenomgått en skillsmisse sak mellom min mor og far, og har hatt mer en nok å tenke på i den sammenhengen.

Tror jeg er over middels sterk fysisk, men har jo ikke sjanse mot 10 stk. Problemet mitt er det psykiske planet, jeg blir rett og slett trøtt og sliten av og tenke frem og tilbake uten å komme noen vei.

 

Ble veldig rotete dette, men uansett så er det en utrolig STOR trøst i å få lese deres erfaringer og deres tips. TUSEN TAKK!!

 

Ps. Bare fortsett å kom med tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Mynotir: Om man har gode lærere som tar problemet seriøst og faktisk gjør noe så kan det hjelpe å si i fra til lærere jo. PPT-tjenesten, politiet og barneværnet kan kobles inn om nødvendig.

Det er sant, men hva er mangelvare i norske skoler? Jeg ville ikke satsa på at læreren var så god. Da bør i alle fall læreren være så god at han eller hun oppdager det uten at man behøver å si ifra.

Lenke til kommentar
Heisann =)

Han skal ikke måtte bytte skole, ta igjen eller være venneløs.

Det finnes alltid bedre måter :thumbs:

 

Ja, bytte skole er siste utvei. Vold er heller ikke noe løsning. Vold er generelt tåpelig.

 

Jeg tror uansett ikke dette her er så riktig ille at du må gjøre noe så drastisk.

 

I det hele tatt så mener jeg at de med psykiske skader ikke har noe å gjøre nær de friske i samfunnet. Slik er det dessverre ikke, vi har ekstremsosialisme hvor alle skal bli like - uansett hvilke pris, kan virker det som. ( litt overdrevet sagt, selvfølgelig) Men så er vi vel innpå politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...