Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random Crash i 3DMark og Crysis


Anbefalte innlegg

Har problemer med random crash når jeg spiller crysis og når jeg kjører 3DMark 06, og har gått tom for ideer på hvordan jeg kan løse det.

 

Dette er hardware:

 

Abit KN8 SLI

Opteron 170 @ 2,5Ghz

4*512Mb OCZ DDR433 RAM

Sapphire Radeon 4850

Hiper 580W

1 Samsung 500Gig

 

 

Jeg har prøvd å legge inn windows på nytt, gitt slack på minnetimings, satt cpu til orginal Ghz, underclocket skjermkortet, installert alle drivere på nytt men fortsatt så er det samme problem. Ved spilling av Crysis så går det alt mellom 2min-2timer før jeg blir kastet ut til desktopen. I windows event viewer får jeg beskjed om at det er feil med crysis3Dengine.dll. 3DMark06 kjører noen timer før det kræsjer uten noen feilmelding. Har ikke fått prøvd ut andre spill.

 

I prime95 får jeg ingen feil, så jeg mistenker at det kan ha noe med skjermkortet å gjøre. Finnes det noe program for å sjekke skjermkortet? Eventuelt kan det jo være strømforsyningen, men 580W burde jo holde...

Endret av stekre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har XP 64 bit. Har ikke sett noen hotfix for det.

Nå har memtest86+ gått i ca 6 timer, ikke noe feil ennå. Får la den gå over natta så jeg er sikker på at minnet er i orden. Har også kjørt en CPU test som ikke ga noen feilmeldinger. Jeg blir mer og mer sikker på at det må være strømforsyning eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på Hiper'n - du må ha en av de siste (delvis)fungerende nå til dags - har ikke tall på hvor mange svidde, brente og blåste Hiper 580w jeg har plukket ut og kastet - enkelte har faktisk tatt fyr også!

 

Men det kan jo selvsagt være skjermkortet også.

 

Edit:

 

Det KAN også være hovedkortet - det begynner vel dra på åra - sjekk kondensatorene at ingen av dem buler eller lekker for sikkerhets skyld.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Har fått testet en god del mer og kommet litt videre. Glemte å opplyse at ram'en er ny. Fire DDR433 brikker på 512mb. Det ser ut til at jeg ikke får kjørt 4 brikker høyere enn DDR333, noe som er litt kjipt, men om pc'en er stabil skal jeg greie å leve med det.

 

Har kjørt memtest86+ i 6 timer uten feil, men skal kjøre den i 24 timer for å være sikker. Har også kjørt furmark i 7-8 timer uten noen feil. Men Crysis er fortsatt ikke stabilt, kræsjer etter 5-10min i det savegamet jeg starter fra (mye fiender og action). Kommer til å teste enda mer i memtest, furmark og 3dmark samt prøve noen flere spill for å se om det kan være at problemet nå er selve spillet.

 

Kommer tilbake med mer info etter hvert...

Lenke til kommentar

Har faktisk noe av det samme problemet

 

Oppsettet mitt er :

 

Asus Striker II Extreme

Intel Core 2 Quad 3.0ghz

OCZ DDR3 2000 4096mb ram

Asus ENGTX 285 1GB ddr3

850W Nvidia PSU

 

Starta og gikk helt fint.

Kjører Windows PRO.

Det som kan være en mulighet kan være at du må oppgradere med OS.

EVT Reinnstallere XP og legge inn alt av UPDATES FØR du legger inn drivere.Funka for meg helt til jeg så i BIOS og så at CPU speeden står på 2.0 GHZ :S Skal da egentlig være 3 men hakke peiling på hva det kan være..

 

Jeg har ikke helt peiling men det er noen muligheter, har iallefall blitt rådet til det jeg da, men finner du ut no så send meg en PM elns :)

Lenke til kommentar
Har faktisk noe av det samme problemet

 

Oppsettet mitt er :

 

Asus Striker II Extreme

Intel Core 2 Quad 3.0ghz

OCZ DDR3 2000 4096mb ram

Asus ENGTX 285 1GB ddr3

850W Nvidia PSU

 

Starta og gikk helt fint.

Kjører Windows PRO.

Det som kan være en mulighet kan være at du må oppgradere med OS.

EVT Reinnstallere XP og legge inn alt av UPDATES FØR du legger inn drivere.Funka for meg helt til jeg så i BIOS og så at CPU speeden står på 2.0 GHZ :S Skal da egentlig være 3 men hakke peiling på hva det kan være..

 

Jeg har ikke helt peiling men det er noen muligheter, har iallefall blitt rådet til det jeg da, men finner du ut no så send meg en PM elns :)

 

 

At den går på 2.0ghz under lite belastning er normalt - det kalles Intel Speedstep og er for å spare strøm, da skal i tilfelle hastigheten gå automatisk opp til 3ghz ved belastning, sjekk med f.eks cpu-z i Windows.

Hvis det er Speedstep så kan du skru det av i bios, men du taper ingenting med å ha det på. Hvis det ikke er Speedstep som gjør det kan du prøve å låse multiplier til 9 i bios (hvis det er en Q9650 du har)

Lenke til kommentar
Det gjorde det før jeg byttet ut RAM og skjermkort. Men 1 gig ram er for lite for bl.a. Crysis.

 

Så de funket med to brikker altså? Da kan det hende du må satse på å få tak i 2 1gb brikker i stedet.

 

Ville jeg ikke fått en feilmelding i memtest86+ om det er et av minnesporene som er feil med? Har kjørt test nr 5 i memtest86+ 100 ganger nå uten at jeg har funnet noen feil.

 

Jeg får prøve å sette i en og en brikke og se om jeg kan finne feilen..

Lenke til kommentar
Har faktisk noe av det samme problemet

 

Oppsettet mitt er :

 

Asus Striker II Extreme

Intel Core 2 Quad 3.0ghz

OCZ DDR3 2000 4096mb ram

Asus ENGTX 285 1GB ddr3

850W Nvidia PSU

 

Starta og gikk helt fint.

Kjører Windows PRO.

Det som kan være en mulighet kan være at du må oppgradere med OS.

EVT Reinnstallere XP og legge inn alt av UPDATES FØR du legger inn drivere.Funka for meg helt til jeg så i BIOS og så at CPU speeden står på 2.0 GHZ :S Skal da egentlig være 3 men hakke peiling på hva det kan være..

 

Jeg har ikke helt peiling men det er noen muligheter, har iallefall blitt rådet til det jeg da, men finner du ut no så send meg en PM elns :)

 

 

At den går på 2.0ghz under lite belastning er normalt - det kalles Intel Speedstep og er for å spare strøm, da skal i tilfelle hastigheten gå automatisk opp til 3ghz ved belastning, sjekk med f.eks cpu-z i Windows.

Hvis det er Speedstep så kan du skru det av i bios, men du taper ingenting med å ha det på. Hvis det ikke er Speedstep som gjør det kan du prøve å låse multiplier til 9 i bios (hvis det er en Q9650 du har)

stemmer at det er enQ9650 ja

Lenke til kommentar

Enda litt knoting senere.... :sleep:

 

Ser ut til at hovedkortet mitt ikke takler mer enn 2 brikker. Så fort jeg setter inn en tredje brikke så begynner ting å kræsje. Har testet med 2 brikker i de forskjellige minnesporene og det ser ikke ut til å være noe galt med selve sporene. Litt rart at det ikke dukker opp noe feil i memtest86+ synes jeg, men den belaster vel ikke minnet på samme måte...

 

Så da får jeg vel få tak i 2*1gig brikker...

 

Noen som vil kjøpe 4 veldig lite brukte 512mb 433DDR brikker? :!:

Gode timings også! 2-2-2-5 ;)

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Eldre chipset/cpu var mye mer følsomme for dette - spesielt socket939/AM2 kort, det har blitt mye bedre, rent teknisk hvorfor er ikke godt å si - men det er jo klart att 4 brikker skaper mer stress for chipset/minnnekontroller, som sagt er dette et problem enda, men ikke i stor grad, på Intel siden er det speselt Nforce chipset som sliter mest med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...