Gå til innhold

Hjelp! Får ikke bootet opp lenger etter korrupt sp3-install


wawa

Anbefalte innlegg

Hva vil skje hvis jeg gjør det? Mener du at jeg skal kalle den ødelagte installasjonen for Mona Lisa (bare for å ha et annet navn på den)? Vil det løse noen problemer å redigere boot.ini på denne måten?

 

Ingen skade skjer hvis du gjøre slik.

Men det er viktig...hvis jeg skal hjelpe deg... å finne ut, hva er det som foregår hos deg.

Boot.ini som du har i C:\ partition er ikke i takt med det jeg ser og blir fortalt.

Allikevel, valgte jeg at du skal redigere boot.ini, slik som jeg forklarte, med de rare "mona lisa" description, på grunn av , når du skal velge det og ikke klare å boote, VIL du ikke glemme til neste forsøk, hva hadde prøvdt.

Du kan ikke glemme det, når description er så tydelig, men det er veldig lett å gjøre feil\glemme hvis det står 3 eller 4 eller 5 linjer, med samme tekst.

Målsetning her var å kontrollere system partitionen.

 

Det blir litt vaskelig å hjelpe deg, derfor anbefaller:

 

Boot i recovery console, med å starte fra CD, velg 1) windows installasjon, og kjøre fixboot og fixmbr, for deretter å starte igjen fra CD for å utføre repair install.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har redigert boot.ini slik du foreslo med unntak av at jeg brukte andre navn. Jeg er nå fortsatt innlogget på E-diskens system som nå kalles "XP-installasjon".

 

Boot.ini ser nå slik ut:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Xp-installasjon" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro" /noexecute=optin /fastdetect

 

Litt rart synes jeg det er at ved oppstart fikk jeg TRE boot-alternativer, ikke to... Var det meningen?

Lenke til kommentar

Ja, du ser at meny linjer du kan få, er å finne i din boot.ini, linjer du kan selv tilføye, og det kan være mange.

 

Er det på den første linje du får XP setup? og kan du beskrive kort hva som finner sted?

Hva får du når du velger linje 3? (xp pro)---feilmeldningen

 

 

-kan du velge i biosen --ved diskbootpriority--- å boote rett på disk E:?

 

(hvis ja så kan du konfigurere slik at den blir din system og bootpartition, med litt hjelp.

Da skal disk 0 være fri for system heftelser, og dermed se litt mer på hva du kan gjøre.)

Lenke til kommentar

Interessant. Når jeg velger “XP Pro” får jeg følgende feilmelding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

(windows root)\system32\hal.dll.

Please re-install the copy of the above file

 

Merk at parantesene egentlig skal være noen rare klammer....

 

Når jeg velger “XP-Installasjon” ved boot-up starter E-systemet opp som normalt.

Når jeg velger “XP Professional” så starter ikke systemet opp. Altså, når jeg velger XP Professional “start windows normally” så får jeg først “startup-skjerm” før skjermen så blir svart. Det samme skjer når jeg velger “last good known configuration”. Når jeg velger “safe mode with command prompt” begynner først en del tekst å “flashe” (loading different who know what files) før skjermen så blir svart med unntak av “space” som står og blinker (ingen tekst).

 

Jeg får tilsynelatende ikke lenger “XP Setup”...

 

Edit: Er det mulig at denne feilmeldingen kun kommer som et resultat av at jeg redigerte boot.ini og dermed ikke er relatert til den potensielle løsningen for å fikse det gamle systemet mitt?

Endret av wawa
Lenke til kommentar

At XP-Pro (3 valg) gir deg feilmeldning om hal.dll er helt ok, du trenger ikke å tenke på det lenger.

Det er på grunn at rdisk(3)partition(1) er blind vei.

 

Du kan godt fjerne det der.

 

At du kan ikke boote opp på det 1 valget, uansett hva du velger, får deg tilbake tilbake til der du var, etter sp3 havari.

 

Vi må tenke litt på det...

 

Allikevel:

Har du kjørt chkdsk på C:\.?

Lenke til kommentar
Boot i recovery console, med å starte fra CD, velg 1) windows installasjon, og kjøre fixboot og fixmbr, for deretter å starte igjen fra CD for å utføre repair install.

 

Jeg prøvde de kommandoene og får en rekke advarsler om at det burde jeg ikke gjøre... F.eks beskjed om at hvis C er accessible (noe den er) så bør jeg ikke kjøre fixmbr fordi det kan gjøre alle partisjonene inaccessible..

Hva skal jeg gjøre for å fikse det gamle systemet mitt (og ikke risikere å ødelegge disken)?

Lenke til kommentar
beskjed om at hvis C er accessible (noe den er) så bør jeg ikke kjøre fixmbr fordi det kan gjøre alle partisjonene inaccessible..

 

Jeg er ikke sikkert om fixmbr og fixboot vil fikse noe som helst, og det kan ikke være SÅ risky det.

 

Disken kan ikke bli ødelagt av den grunn.

 

chkdsk derimot kan gjøre livet litt vanskelig. Allikevel du kan kontrollere med å bruke switches

 

Se etter chkdsk i din Hjelp og støtte i windows.

 

Uansett, det er skrevet tidligere om du er villig å forandre system disken din fra C:\ til E:\.

 

Har du tenkt på det?

Lenke til kommentar

Når jeg skriver chkdsk i recovery cosole så får jeg beskjer om å bruke "/p" instead. Da skriver jeg chkdsk/p, men da får jeg beskjeden "command not recognized". Så hvordan skal jeg da kjøre chkdsk?

Jeg har ingen problemer med å boote opp på E-disken, hvis det er det du sikter til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...