Gå til innhold

Hjelp! Får ikke bootet opp lenger etter korrupt sp3-install


wawa

Anbefalte innlegg

Prøvde for endte gang å installere SP3 uten hell og klikket restart. Får nå ikke lenger bootet opp til c-disken og dermed ikke brukt system restore. Vil tro at det hadde ordnet seg om jeg hadde tatt en system restore før jeg klikket restart. SP3 er antakelig delvis installert på tross av at jeg valgte "undo changes". Nå har jeg installert windows på en annen disk.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil nødig si hade til den tidligere windows-installasjonen da jeg har masse ting og tang ordnet der allerede. Om jeg bare kunne foreta en system restore regner jeg med at problemet ville løst seg. Men jeg får jo ikke bootet opp og "recovery"-konsollen til windows-cden forstår jeg meg rett og slett ikke på.

Håper virkelig noen her kan hjelpe :whistle:

Edit: PS: Jeg har tilgang til den opprinnelige C-disken i explorer på den nye windows-installasjonen.

Endret av wawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste utvikling: Jeg får ikke reparert installasjonen med installasjons-cd fordi musa fryser rett før jeg får en dialogbox om at jeg må sette inn en cd og jeg altså ikke kan trykke cancel... Nå er problemet at jeg ikke engang kan forsøke å starte opp i safe mode with command prompt fordi nå er det "XP Setup" som styrer maskinen og "XP Setup" kan ikke starte i safe mode. Så hvordan skal jeg få denne Setup vekk fra maskinen min? Nå er det jo den som styrer etter at den ikke klarte å reparere systemet mitt fordi musa fryser.

 

Jeg kom over denne artikkelen og tenkte som så at hvis jeg kan prøve å starte i safe mode with command prompt så kanskje jeg kan bruke system restore. Men nå går jo uansett ikke det lenger så lenge det er "Setup" fra en installasjons-cd som overtar når jeg rebooter maskinen!

 

Det store spørsmålet er: Er det noen måte man kan, med command prompt i DOS eller hva som helst, starte system restore for C-disken som jeg ikke klarer å boote opp til?

Er det en måte å starte system restore for C-disken når jeg er logget på en separat windows-installasjon på en annen disk på samme maskin?

 

Håper virkelig noen der ute kan hjelpe (!)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du skulle få, XP setup, siden du nevner ikke noe om at du har prøvd på det.

 

Uansett, kan du kontrollere boot.ini på den disk, og eller vise bilde fra utførsker for den partition det gjelder,etter at du har enabled for skjulte og system filer fra i mappealternativer i control panel?

 

 

Når det gjelder å boote igjen.

Det er viktig å fortelle hvor langt det kommer etter oppstart. Hva var feilmeldnigen? før du endet opp i det siste problemet?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Takk for svar. Først sluttet maskinen å fungere etter en mislykket sp3-installasjon. Dvs. skjermen forble svart - ingen feilmelding (evt. noe à la "systemet kunne ikke starte opp"). Deretter fant jeg fram en Windows XP Professional-cd og prøvde å "reparere" installasjonen med den (derav "Setup"), men det fungerte ikke.

 

Jeg har lite peiling på windows, så hvor finner jeg denne "boot.ini"?

Hvordan tar jeg skjermbilde i windows? Det er ikke mange mapper på root-nivået på c-disken da.

 

Jeg husker ikke helt om jeg så vidt fikk se xp-oppstart-bildet før skjermen blir svart ved oppstart.

 

Jeg lurer på om det er mulig å ta en "manual system restore"...?

Lenke til kommentar

Du må kople disken til en maskin slik du nevnte.

 

Grunn til det er at det vil bli vanskelig for deg å arbeider fra recovery (ikke restore) console.

 

Det er viktig å se foldere i den partition, samt at du ser hvor mye plass tar de foldere, fordi du må bekrefte at du virkelig prøvde for en reparesjon og ikke en installasjon, som riktig nok kan fort finne sted.

 

Derfra kan du og lese boot.ini.

Mye er avhenging nå av å finne, hvor mye den "reparesjon" har utført, og ikke å starte en restore etter en @X sp3

 

Nr 2, du skal se på denne disken i diskbehandlingen, slik at du ser om det er mulig å bevist installere windows i en annen partition, på samme disk.

 

Når det gjelder restore, uansett, må du kontrollere en del ting først.

Lenke til kommentar
Du må kople disken til en maskin slik du nevnte.

 

Grunn til det er at det vil bli vanskelig for deg å arbeider fra recovery (ikke restore) console.

 

Det er viktig å se foldere i den partition, samt at du ser hvor mye plass tar de foldere, fordi du må bekrefte at du virkelig prøvde for en reparesjon og ikke en installasjon, som riktig nok kan fort finne sted.

 

Derfra kan du og lese boot.ini.

Mye er avhenging nå av å finne, hvor mye den "reparesjon" har utført, og ikke å starte en restore etter en @X sp3

 

Nr 2, du skal se på denne disken i diskbehandlingen, slik at du ser om det er mulig å bevist installere windows i en annen partition, på samme disk.

 

Når det gjelder restore, uansett, må du kontrollere en del ting først.

 

Jeg har installert windows på en annen disk på samme maskin (er logget på det systemet nå).

Hvor finner jeg boot.ini?

Se screenshot av C-disken

Jeg valgte reparasjon (ikke ny install), husker jeg.

Jeg vil tro at C-disken ikke har mye upartisjonert plass, men hvordan kan jeg sjekke dette i diskbehandling-programmet?

post-54202-1236439550_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bildet jeg har vedlagt er fra problemdisken C. Jeg har installert windows på en annen disk på systemet - stasjon E - som jeg er logget på nå.

Jeg kommer meg i disk management ja, men får ikke sett om det er mye upartisjonert plass på c-disken (i tilfelle det kan ha noen interesse).

Endret av wawa
Lenke til kommentar
Bildet jeg har vedlagt er fra problemdisken C. Jeg har installert windows på en annen disk på systemet - stasjon E - som jeg er logget på nå.

Jeg kommer meg i disk management ja, men får ikke sett om det er mye upartisjonert plass på c-disken (i tilfelle det kan ha noen interesse).

 

Betyr det at din system disk er den C:\ men at din boot partition er den E:\?, hvis du forstår at system og boot behover ikke å være det samme ting?

 

Lese igjen det du ser i diskbehandling. I det minste vil du se hvor mye ledig plass du har på C:\.

 

Og hvis du kan ta bilde fra C:\ igjen etter du har enebled for skjulte system filene. Da skal det komme fram både boot.ini og andre filer.

Lenke til kommentar

Jeg installerte et nytt system på E-disken etter at installasjonen på C-disken streiket. Jeg er nå innlogget på systemet på E-disken, som ikke er relatert til den gamle installasjonen på C-disken.

Det er 11,4GB ledig plass på C-disken.

Det rare er at jeg har valgt "vis skjulte filer og mapper" for C-disken, men jeg ser ikke noen "boot.ini"-fil.

Lenke til kommentar

Boot.ini:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Jeg brukte følgende metode for å få denne teksten opp i notepad: http://support.microsoft.com/kb/289022

 

PS: Jeg har fått liknende alternativer som i bildet litt nede på denne siden tidligere når jeg har forsøkt å boote opp, men jeg har altså ikke klart å boote opp successfully verken i safe mode eller "vanlig mode" eller safe mode with command prompt.

Endret av wawa
Lenke til kommentar

Det var fint.

 

Som du ser så er det disk 0 partition 1 som er system.

 

Disk 3 partition 1 er boot eller oppstart, dvs din fungerende Os installasjon.

 

Det ser ut liksomt normalt ut.

Det som derimot er ikke normalt for meg er at, med utgangspunkt til boot.ini file du har vedlagt, så det skal IKKE være mulig å boote opp.

 

default er disk 0 partition 1 og første valg er den samme, slik som den

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
linje viser.

Det er din kokos xp sp3 sak.

Den starter med XP setup, du har forklart, så for meg betyr at ntldr du har i C:\ er kanskje ikke det after all.

 

Din boot\oppstarts partition finner man på disk 3 partition 1, som diskbehandlingen viser.

Men i henhold til den linje her

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
skal det ikke være mulig, fordi rdisk(2) er en dynamisk disk.

 

Det er mulig å starte dog systemet og logge i din E:\ men dog ikke med å bruke C:\.,

 

Jeg lurer på:

Velger du hvilken installasjon du skal boote når du starter opp maskinen din? eller ikke?

Lenke til kommentar
[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Wawa ny" /noexecute=optin /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Mona Lisa" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Du kan redigere din boot.ini som vist ovenfor og velg å boote "Mona Lisa", og ellers de andre alternativene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...