Gå til innhold

Jan Guillous "Ondskapen"- Hvor mye er EGENTLIG sant?


LostinSpace

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å bli noen år siden denne filmen kom (2003 for å være eksakt), men den er likevel verdt å få med seg, for de som ikke allerede har sett den, da.

 

Jan Guillou sier selv i intervjuer at alt du lurer på om er sant, faktisk virkelig skjedde. Da sikter han selvsagt til voldsskildringene, for selv om de er korte, er de brutale. Han påstår at de er skildret med journalistisk minne. Likevel, når jeg ser filmen, virker de nesten litt for drøye til å være sanne.

 

Ved å søke på nett er det ikke lett å finne noe som helst om dette, annet enn påstander. Jeg har ikke funnet noe håndfast som kan bekrefte Guillous historie.

 

Andre som gikk på Solbacka, bestrider sannheten i fortellingen, og påstår at det meste er rent oppspinn.

 

At han ble slått av stefaren regelmessig slik filmen viser, blir også benektet.

 

Hva mener dere?

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå begynner det å bli noen år siden denne filmen kom (2003 for å være eksakt), men den er likevel verdt å få med seg.

 

Ber om tillatelse til å bruke dette sitatet i signaturen min?

 

Ondskan er en god film ja, og såvidt jeg har blitt informert er det en sann historie. Nærmere kan jeg ikke uttale meg.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

^------ Elites.

 

Jan Guillou has stated that Ondskan is basically a true story. "Some things, like the identity of the love interest, the placing of the swimming pool and such were changed to make the story better. But the stuff you're wondering about - the violence, the crap, the psychological terror - is absolutely true." Indeed the school Guillou went to was scandalized in the newspapers and bankrupted a few years after his graduation, and he speaks in interviews very convincingly of his extensive and personal experience of violence. However, in 2003, his family including his mother and half sister and also his class mates stated that Guillou's claims that he had been assaulted by his step-father is for the most part untrue or very exaggerated.

 

Noen er tydeligvis uenige og han er skjønnlitterær. Tror det er en fin dose forfatteri inni sannheten.

Lenke til kommentar
^------ Elites.

 

Jan Guillou has stated that Ondskan is basically a true story. "Some things, like the identity of the love interest, the placing of the swimming pool and such were changed to make the story better. But the stuff you're wondering about - the violence, the crap, the psychological terror - is absolutely true." Indeed the school Guillou went to was scandalized in the newspapers and bankrupted a few years after his graduation, and he speaks in interviews very convincingly of his extensive and personal experience of violence. However, in 2003, his family including his mother and half sister and also his class mates stated that Guillou's claims that he had been assaulted by his step-father is for the most part untrue or very exaggerated.

 

Noen er tydeligvis uenige og han er skjønnlitterær. Tror det er en fin dose forfatteri inni sannheten.

 

Takker for innlegg. Det tror egentlig jeg også... Skal fortsette å grave litt mer selv. Om noen av dere finner ut noe mer, ikke nøl med å skrive om det i denne tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...